Denník N

Vitamín C ako ochrana proti prechladnutiu? Mýtus od uznávaného vedca, z ktorého sa stal šarlatán

Foto N – Peter Kováč
Foto N – Peter Kováč

Keď americký biochemik Linus Pauling v roku 1970 vyzval verejnosť, aby proti prechladnutiu bojovala vysokými dávkami vitamínu C, nebol dôvod neveriť mu.

Pauling patril k najuznávanejším a najpopulárnejším vedcom v USA. V roku 1954 získal Nobelovu cenu za chémiu a v roku 1962 aj Nobelovu cenu za mier, a to vďaka kampani proti testom jadrových zbraní.

Aj dnes, 27 rokov po jeho smrti, niektoré rebríčky zaraďujú Paulinga medzi 20 najvýznamnejších vedcov, akí sa kedy narodili. Nie je preto prekvapením, že jeho vyhlásenia zarezonovali. Pauling navyše svoj apel podoprel knihou Vitamín C a prechladnutie.

Kritické recenzie iných odborníkov, ktorí tvrdili, že závery v knihe sú prehnané, zanikli v davovom ošiali. Rok po publikovaní knihy noviny v Oregone informovali, že predaj vitamínu C stúpol desaťnásobne.

A hoci odvtedy uplynulo 50 rokov a pribudli desiatky štúdií, ktoré dokázali, ako a prečo sa Pauling mýlil, verejnosť sa „céčkového“ mýtu nezbavila.

Výrazný podiel na tom má aj samotný vedec, ktorý v poslednej tretine svojho života pripisoval vitamínu C ďalšie a ďalšie zásadné benefity. Konštatoval napríklad, že lieči rakovinu či zápal pľúc. Ani to však štúdie nepotvrdili. Aj preto The Atlantic nazval Paulinga „zrejme najväčším šarlatánom na svete“.

Dnes s istotou vieme, že vitamín C je pre nás mimoriadne dôležitý. Ide o antioxidant, ktorý chráni bunky pred nežiaducimi voľnými radikálmi, čím sa okrem iného podieľa na posilnení imunity. Pomáha aj pri vstrebávaní železa, pri syntéze kolagénu a mnohom inom. Jeho úloha v boji proti prechladnutiu je však preceňovaná.

Bežnej populácii preto stačí denne užívať dávku 50-násobne nižšiu ako množstvo, ktoré odporúčal Pauling. Výnimkou sú vysoko aktívni ľudia, napríklad vojaci či niektorí profesionálni športovci, napríklad lyžiari či maratónci.

Zároveň však platí, že práve športovci by si mali na vitamín C dávať v určitej fáze prípravy pozor. Paradoxne pri športovom napredovaní môže byť kontraproduktívny.

V nasledujúcom texte sa dočítate:

  • čo štúdie hovoria o vitamíne C a prechladnutí;
  • či po prechladnutí pomôžu vysoké dávky C-čka;
  • aká dávka je dostatočná pre bežnú populáciu;
  • ktoré potraviny majú najviac vitamínu C;
  • čo by o C-čku mali vedieť športovci.

Obsah textu sme konzultovali s Milanom Sedliakom, vedeckým pracovníkom na FTVŠ UK v Bratislave, ktorý sa venuje aj problematike výživy.

Dva milióny úmrtí

Ľudia dlhé storočia netušili, že vitamín C existuje. Čo však poznali, bol skorbut – zákerná choroba, na ktorú zomierali hlavne

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cesta k zdraviu

Radíme športovcom

Šport a pohyb, Veda, Zdravie

Teraz najčítanejšie