Denník N

Ako učiť nie len kocky v kocke

Deti sa dlhé mesiace učili doma. Foto N - Tomáš Benedikovič
Deti sa dlhé mesiace učili doma. Foto N – Tomáš Benedikovič

Je rozdiel medzi „drill and kill“, čo sa deje na školách, a „drill and skill“, čo si vyžaduje presne nastavené úlohy a aktivity.

Autor je analytik INESS

Po piatich rokoch štúdia na pedagogickej fakulte sa začínajúca učiteľka stretla s nečakaným problémom. „Mám odučené tri dni a už viem, čo mi na pedagogickej fakulte chýbalo. Samé teoretické reči a filozofické východiská o tom, ako máme byť skvelí a uvedomelí učitelia. Pekné reči, ktoré sú vám naprd, keď dieťa povie: Ja to čítať nebudem, nechcem. Aké páky ako učiteľ mám…?“ Spýtala sa na sociálnej sieti.

Učenie je ľahké povolanie, keď ho chcete robiť zle, ale veľmi náročné, keď dobre. Vyžaduje skĺbiť dve veci: motivovať žiakov a mať správnu techniku vzdelávania. Dnes sa k týmto veciam okrem klasických, pedagogických, už vyjadrujú mnohé ďalšie profesie. Od neurovied až po evolučných psychológov. Problémom dnešného školstva je často fakt, že ignoruje ich závery. Učitelia väčšinou učia tak, ako ich učili ich učitelia, ktorých zas učili ich učitelia a tak ďalej.

A ako teda správne učiť? Výborný zhrňujúci zdroj informácií je bezplatný online kurz na Coursera s názvom Uncommon Sense Teaching alebo rovnomenná kniha. V nich sa dozviete, aké techniky fungujú najlepšie a čo je slepá ulička vo vzdelávaní.

Celé kúzlo učenia je v zásade o snahe preniesť vedomosti z krátkodobej, pracovnej pamäti – teraz si niečo prečítam alebo počujem – tak, že si ich uložím do dlhodobej pamäti: o pár mesiacov dokážem sám toto „niečo“ použiť. Ide o výrazne ťažšiu úlohu, než sa môže na prvý pohľad zdať. Väčšina ľudí väčšinou zabudne väčšinu toho, čo sa naučila. Aby to nezabudli, musí sa im podariť vyorať hlboké brázdy svojich neurónových prepojení, posilniť synapsie.

Ako na to? Skúste si tipnúť, ktorá technika učenia je v tomto výrazne efektívnejšia než všetky ostatné: opakované prečítanie; zvýrazňovanie a podčiarkovanie; spomínanie a opakovanie; alebo vytváranie konceptuálnych máp. Odpoveď si prečítate v nasledujúcom odseku, ale lepšie si ju zapamätáte, ak sa najskôr skutočne zamyslíte nad možnosťami a vyberiete si svoju odpoveď.

Správna odpoveď je spomínanie a opakovanie. Ide o takzvanú techniku retrieval practice. Jednoducho sa snažíte spomenúť si a aktívne reprodukovať to, čo ste sa naučili. Opakovanie je matka múdrosti. Poviete si, že to nie je žiadny veľký objav. Väčšina učiteľov však nemá tento objav do svojich hodín zakomponovaný. Jeho aplikácia si vyžaduje napríklad to, aby čas, keď učiteľ hovorí a žiaci pasívne počúvajú, neprekročil

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Školstvo

Komentáre

Teraz najčítanejšie