Denník N

Fakty o káve: koľko dávok je ešte v poriadku, ako jej efekt ovplyvňuje alkohol a ako kofeínom zefektívniť športový výkon

Milan Sedliak a Martin Čupka. Foto N – Pavel Bielik
Milan Sedliak a Martin Čupka. Foto N – Pavel Bielik

Kofeín aktivuje oblasti v mozgu, ktoré zvyšujú sústredenie, znižujú pocit únavy a na základe skúseností športovcov pomáha aj znížiť subjektívne vnímanie námahy.

„Má veľmi rýchly nástup účinku, do 45 minút sa vstrebe asi na 99 %,” hovorí Martin Čupka, doktorand na Fakulte telesnej výchovy a športu na UK v Bratislave.

Ak sa chystáte športovať a máte k dispozícii napríklad kofeínovú tabletku alebo prášok, ideálne je prijať ju do tela 30 – 60 minút pred výkonom.

„Futbalistom sme dávku podávali pred rozcvičkou, čiže asi 45 minút pred zápasom,” vysvetľuje Milan Sedliak, docent a Čupkov kolega z fakulty.

Káva je však dráždivá, preto ju neodporúča piť nalačno alebo pri raňajkách. „Svojim klientom radím, aby si ju dali radšej po jedle s časovým odstupom, keďže môže v niektorých prípadoch narušiť vstrebávanie živín.”

Odborníkov v oblasti výživy Milana Sedliaka a Martina Čupku sme sa pýtali, ako vyťažiť z účinkov kofeínu čo najviac a na čo si dať pozor.

V článku sa dozviete:

  • ako riešiť bolesť hlavy pri absencii kofeínu;
  • prečo môžu vyššie dávky spôsobiť útlm;
  • či nám pomôže kofeín s cukrom;
  • ako pomáha pri športovom výkone;
  • prečo športovci uprednostňujú kofeínové tabletky a prášky.

Kedy hrozí predávkovanie?

Kofeín je nielen obľúbený stimulant, ale aj jed. Je to pesticíd, ktorým sa rastliny bránia, aby ich nezožral hmyz.

„Pretože sme podstatne väčší ako spomínané potvorky, má pre nás aj určité benefity. Zabiť nás dokáže až vo veľkých dávkach,“ upozorňuje Sedliak. Jeho účinky spočívajú v tom, že blokuje chemickú látku adenozín, ktorý nám pri nahromadení spôsobuje pocit únavy.

Smrteľných môže byť asi 100 stredne silných káv u priemerne veľkého človeka, ale napríklad u ľudí s niektorými typmi chronického poškodenia pečene to môže byť iba zopár pohárov. Väčšie riziko predávkovania však hrozí pri užívaní doplnkov, napríklad v práškovej forme.

V odbornej verejnosti sú odporúčania medzi dvo

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cesta k zdraviu

Radíme športovcom

Športová veda

Šport a pohyb, Veda

Teraz najčítanejšie