Denník N

Skvelý príbeh aj skvelý spôsob jeho vyrozprávania. Lasica a Satinský ožili v komikse

Názov Radostná správa dobre vystihuje novú knihu o príbehu komickej dvojice L + S.

Hoci to z obálky ani z obsahu jasné nie je, táto kniha má tri hlavné postavy a je dielom troch autorov. Ukázalo sa totiž, že príbeh o značke L + S sa nedá rozprávať ešte bez jedného muža. Nie toho klaviristu a skladateľa, ktorý vám napadne ako prvý. Ich pozorovateľa a fanúšika, ktorý sa vzápätí stal rovno ich šéfom. Trvalo to len krátko, ale bolo to veľmi dôležité obdobie. Pre všetkých z nich aj pre celú spoločnosť.

Bavíme sa o prelome 60. a 70. rokov, o príbehu Milana Lasicu, Júliusa Satinského a Kornela Földváriho, rámcovanom spoluprácou v Divadle na Korze, ktorý dostal komiksovú podobu. Nie je to len záležitosť pre novú generáciu, aj mnohí fanúšikovia a pamätníci objavia veľa nových vecí a detailov. Je to výborný grafický román aj napínavá literárno-historická detektívka.

Kresliar: Nazval som si to „latinský“ humor

Stačí pár sekúnd a má to. Už po niekoľkých základných čiarach vidíte tie typické črty. Kresliar Ďuro Balogh ich má „zmáknuté“, kreslil ich takmer tri roky. Ale trénovať začal už v pätnástich.

„S dialógmi Lasicu a Satinského som sa prvýkrát stretol na strednej. Spolužiak ich doniesol na kazete: aha, niekto tam povie, že zaváram, a všetci sa smejú. Tento typ absurdity a nejednoznačnosti ma fascinoval. Nazval som si to ‚latinský‘ humor, akože spojenie priezvisk Lasica a Satinský. Prvýkrát som ich nakreslil podľa obalu platne Deň radosti. Počúval som ju a popritom si ich ceruzkou ‚šolichal‘,“ spomína.

Lasicu kreslil aj zblízka pred pár rokmi na Pohode, v literárnom stane. Vtedy netušil, že raz bude o ňom robiť celú knihu. Keď takú ponuku dostal, prvú otázku mal o počte strán. Pretože iné je kresliť ilustrácie do knihy a iné pripraviť celú komiksovú knihu.

„To, čo robím, nie sú karikatúry, ale ani veristické kresby. Keď si napríklad zoberiete reálnu Lasicovu fotografiu, zistíte, že sa až tak na seba v komikse nepodobá. V skutočnosti mal menšie oči, ale keď som sa kresbu snažil pritiahnuť k realite, nefungovalo to. Od začiatku som tušil, že to dopadne tak, že L + S budú charaktery, takí cartoonoví panáci.“

Prvý výsledok jeho práce sa verejne objavil v špeciálnom vydaní televíznej relácie Zlaté časy venovanom osemdesiatinám Milana Lasicu. Tá veľká zarámovaná kresba, ktorú pred kamerami dostal, bola práve Baloghovým dielom. Vtedy už pár ľudí vedelo, že sa chystá takáto kniha. Ale meno toho, kto o nej vedel ako prvý, zrejme neuhádnete

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Knihy

Kultúra

Teraz najčítanejšie