Denník N

Gröhling hovorí o reformnom skoku do 21. storočia. Odborníci to vidia inak: o reforme sa nedá ani hovoriť (anketa)

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Parlament schválil minulý týždeň novely troch zákonov z oblasti školstva. Minister školstva Branislav Gröhling (SaS) ich predstavil ako „reformný skok“.

Ide o školský zákon, teda o zákon o výchove a vzdelávaní, ktorý je základným dokumentom pre základné aj stredné školy. Potom zákon o odbornom vzdelávaní, kde sa upravujú najmä stredné odborné školy. No a zákon o pedagogických a nepedagogických zamestnancoch.

Spýtali sme sa ôsmich odborníkov na prínosy a problémy týchto zmien. Hovoria, že o reforme sa v tomto prípade nedá ani len hovoriť. Pompéznosť, s ktorou ich minister školstva ohlasuje, považujú za nešťastnú a zmätočnú.

„Vždy je potrebné spozornieť, keď politik bez presvedčivých argumentov tvrdí, že jednoduché novely zákonov vyvolajú zásadné zmeny v takom komplikovanom systéme, akým je vzdelávanie,“ hodnotí bývalá hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová.

„Nejde o systémové, koncepčné zmeny. V komore učiteľov sme od noviel mali väčšie očakávania a celkovo sú pre nás sklamaním,“ hodnotí Soňa Puterková zo Slovenskej komory učiteľov.

Odborníkov sme sa spýtali dve otázky:

1. Minister školstva hovorí o troch schválených novelách zákonov ako o reformnom skoku. Považujete to za začiatok zásadnej reformy školstva?

2. Ktorú zmenu v novelách považujete za najprínosnejšiu? A ktorá je, naopak, problémom?


Viera Kalmárová,
bývalá hlavná školská inšpektorka

1. Minister školstva hovorí o troch schválených novelách zákonov ako reformnom skoku. Považujete to za začiatok zásadnej reformy školstva?

Vnímavý pozorovateľ súčasného diania na slovenskej politickej scéne so zmyslom pre satirické glosovanie by poznamenal, že schválené novely zákonov z dielne ministerstva školstva určite nie sú reformné, lebo keby boli, tak by ich Boris Kolár stopercentne nepodporil. Teraz vážne. Vždy je potrebné spozornieť, keď politik bez presvedčivých argumentov tvrdí, že jednoduché novely zákonov vyvolajú zásadné zmeny v takom komplikovanom systéme, akým je vzdelávanie.

Rozhodne teda z môjho pohľadu nejde o „reformný skok do 21. storočia“, ako to deklaruje pán minister. Ak mám ostať v metaforickej rovine, tak ide o nesmelé zaklopanie na „bránu, ktorá vedie k zmenám“, pričom

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Branislav Gröhling

Školstvo

Slovensko

Teraz najčítanejšie