Denník N

Netflixovský sci-fi triler Kyslík sa vydaril. Hovorí o potlačených strachoch a fóbiách, s ktorými sa máme problém vyrovnať

Foto – Netflix
Foto – Netflix

Francúzsky sci-fi film Oxygen od etablovaného režiséra trilerov Alexandra Aja prináša klaustrofobický zážitok.

Strach je chameleónska emócia, ktorá sa okrem individuálnej skúsenosti jednotlivca vzťahuje takisto na kolektívne obavy. Napríklad návrat generácie mladých mužov z bojového poľa dramaticky ovplyvňuje ich budúcnosť a sociálne správanie.

Je za tým konfrontácia so smrťou, strata blízkych, neistota, obavy o vlastný život a rodinu. Preto sú tieto, nazvime ich, vojnové generácie síce imúnnejšie voči umieraniu, ale väčšmi citlivejšie, ak ide o riziko obetovania vlastného života pri sledovaní vyšších spoločenských cieľov.

V súvislosti so súčasnou pandémiou sublimujú doteraz potláčané fóbie a strachy, voči ktorým však nie je imúnna žiadna generácia. Francúzska herečka Mélanie Laurentová stelesňuje v filme Oxygen model nejedného z nich.

Minimalistická ateliérová snímka sa nakrúcala v lete 2020 a pôsobí ako reprodukcia nočnej mory, keď má človek pocit, že precitol v zatvorenej rakve a hrozí mu zadusenie. Protagonistka príbehu sa síce nebudí v márnici, ale v stiesnenom, hypermodernom priestore bez konkrétnejšej vedomosti o tom, prečo precitla na tomto mieste.

Jediným priamym, aj keď neľudským kontaktom so vonkajším svetom je umelá inteligencia ovládajúca technologický aparát komory. Volá sa MILO a pri správne kladených otázkach dokáže zreprodukovať aspoň časť cesty, ktorá viedla k situácii, v ktorej sa štyridsiatnička ocitá.

Jednou z informácii, ktoré má žena v komore k dispozícii, je

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Kultúra

Teraz najčítanejšie