Denník N

Nový mediálny zákon môže regulovať aj kanály na YouTube, vraví Ľuboš Kukliš z licenčnej rady

Ľuboš Kukliš. Foto -archív RVR
Ľuboš Kukliš. Foto -archív RVR

Ministerstvo kultúry sa rozhodlo kompletne prekopať legislatívu týkajúcu sa fungovania médií. Dnešné zákony chce zrušiť a nahradiť novými.

Jedným dôvodom je potreba implementovať európsku smernicu o audiovizuálnych mediálnych službách. Zároveň však ministerstvo tvrdí, že naše mediálne zákony sú už v dnešnej dobe nedostatočné.

Nový zákon má zmeniť aj to, ako by fungovala Rada pre vysielanie a retransmisiu, teda orgán, ktorý dohliada na televízie a rádiá. Po novom by mohla dozerať aj na kanály na YouTube.

Riaditeľ kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Ľuboš Kukliš v rozhovore vysvetľuje, čo nová legislatíva mení a ako to ovplyvní jeho prácu.

Ministerstvo kultúry predstavilo tento mesiac návrh novej mediálnej legislatívy. Najväčší rozruch vyvolala diskusia o kvótach pre slovenskú hudbu v rádiách, ktoré sa mali pôvodne zmeniť. Je to podľa vás kľúčová časť reformy?

Nemyslím si to. Rozumiem, že pre autorov to môže byť veľmi dôležitá téma. Z nášho pohľadu sa k tomu staviame neutrálne. Pokiaľ treba mať kvóty, tak my ako regulátor to budeme aplikovať. Len chceme, aby tá úprava bola efektívna a aby dosahovala svoj cieľ. Zároveň by bolo fajn, keby následne existovala spätná väzba, aký to má reálny vplyv na trh. Tieto veci nám trochu chýbajú.

Nová legislatíva môže zmeniť aj vašu prácu. Budú to vítané zmeny, na ktoré sa tešíte?

Sú potrebné. Neviem si predstaviť, ako by sa dala robiť efektívna mediálna regulácia bez týchto zmien. Berieme to ako súčasť vývoja. Ak by sme teraz tieto zmeny neurobili, tak nebudeme mať taký dosah na mediálne prostredie, ako by sme mali mať. S ministerstvom kultúry sme o týchto témach dlho debatovali a veľa z toho, čo je dnes v návrhu zákona, vyplynulo z týchto debát.

Ministerstvo kultúry tvrdí, že zákon o vysielaní a retransmisii je v dnešnej dobe nedostatočný. V čom?

Nemenil sa – až na nejaké drobné zmeny – od roku 2000, čo je dlhý čas. V oblastiach, ktoré mal zámer regulovať, bol až doteraz pomerne dobrý. Problém nastáva v tom, že trh je ovplyvnený službami, ktoré neboli v jeho rámci. To je oblasť, do ktorej musíme ísť.

Európska smernica o audiovizuálnych mediálnych službách predpokladá, že sa budú regulovať aj platformy na zdieľanie videí. Popritom treba pracovať aj v celom digitálnom prostredí. Aj preto sú tam navrhované ustanovenia, ktoré vytvárajú možnosti robiť výskum pre digitálnu oblasť od nenávistných prejavov po kyberšikanu. A je tam navrhované aj konanie o nelegálnom obsahu, ktorý sa môže týkať platforiem všeobecne, nielen platforiem na zdieľanie videí.

Poďme si to rozobrať. Čo si majú ľudia predstaviť pod platformami na zdieľanie videí?

Najlepším príkladom je YouTube, ale takýchto služieb je, samozrejme, viac. Ide o služby, kde videá nezverejňuje priamo ich prevádzkovateľ, ale väčšinou sú to samotní používatelia. Preto aj zodpovednosť a jednotlivé práva, ktoré do toho vstupujú, musia byť distribuované medzi prevádzkovateľa a používateľa. V tom je práve ten iný prístup k regulácii. Doteraz bol za všetko zodpovedný poskytovateľ služby, napríklad vysielateľ. Tu sa situácia mení.

Takže platforma bude mať zodpovednosť až vtedy, keď ju niekto na problematický obsah upozorní?

Väčšinou áno, ale musia mať aj vlastné systémy, ktoré budú

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Médiá

Slovensko

Teraz najčítanejšie