Denník N

Nitrianske autobusy sú Ficova istota

Spoločnosť Arriva zabezpečuje pre Nitru MHD i prímestskú dopravu od roku 2013. Foto - TASR
Spoločnosť Arriva zabezpečuje pre Nitru MHD i prímestskú dopravu od roku 2013. Foto – TASR

Už prvý veľký tender na autobusovú dopravu smrdí tichou dohodou medzi krajom a dopravcom.

Veľký, 300-miliónový autobusový tender v Nitrianskej župe sa oplatí sledovať. Je prvým svojho druhu a ďalšie – vo všetkých ostatných župách – ho budú nasledovať. A pôjde v nich nielen o veľa peňazí, ale aj o celkom dôležitú vec: ako budeme cestovať autobusmi po kraji a jeho okresoch v najbližšom desaťročí.

V Nitre to zatiaľ vyzerá na harmóniu kraja a súčasného prepravcu, firmu Arriva. Ľudia „smeráckeho” župana Milana Belicu napísali podmienky súťaže tak, že z reálnych konkurentov ich nikto nedokáže alebo nechce splniť: potrebovali by príliš veľa autobusov a šoférov, a to hneď. Čas je nastavený tak, aby si nikto nestihol zorganizovať kontrakt na nové autobusy, alebo aby sa zopár menších prepravcov stihlo spojiť.

Až by sa dalo povedať, že ten tender je len formalitou. Napokon, toto je prvýkrát, čo kraje – na základe nariadenia Európskej únie – musia túto službu vôbec tendrovať, v minulosti stačilo predĺžiť zmluvu.

Ak by sa teraz neozval konkurent s výhradou, že podmienky sú ušité na mieru pre Arrivu, mohlo by to vyzerať ako raj na zemi: spokojný kraj, spokojná firma a ani cestujúcich nepočuť, že by sa sťažovali. Pochopiteľne, veď v porovnaní so „SAD-kami“ v 90. rokoch je cestovanie červenými autobusmi predsa len pohodlnejšie a je stále všeobecne dostupné. Je to taká dopravná istota.

Preto je dobré, že sa ozval aspoň jeden. Pripomína nám, že o túto službu sa má súťažiť nie len preto, že to chce Únia. A že aj keď napohľad všetko drží pokope, autobusy príliš nemeškajú a občas jazdia aj na lazy, stále je čo zlepšovať.

Možno je to naozaj tak, že prímestskú dopravu pre Nitriansky kraj vie v tejto chvíli najlepšie zabezpečiť práve Arriva. Ale keby úradníci dali viac času na prípravu, mohol byť počet schopných dopravcov v súťaži väčší. Alebo by možno lepšie fungoval systém, kde nejazdí jedna firma celý kraj, ale kde súťažia po okresoch.

Ktovie, možno by to znamenalo viac spojov, lepšie ceny alebo komfortnejšie autobusy. Ale to sa nedozvieme, pretože Nitra je spokojná s tým, čo už má a nič nové nechce ani len vyskúšať a o tom, prečo tak koná, sa s nikým nebaví.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie