Denník N

Slovenská firma na prenájom lodí sa stala európskou špičkou

Hoci pandémia turistickému ruchu vo všeobecnosti ublížila, je jedno odvetvie, ktorému paradoxne pomohla. V prenájme lodí podniká aj slovenská spoločnosť Boataround, ktorá sa v poslednom roku vyšvihla do európskej i svetovej špičky. Firme Jany Escher a Pavla Pribiša na to poslúžili aj prostriedky, ktoré získali vďaka investičnej platforme Crowdberry. 

Koľko času z roka trávite na lodi?

PP: Odkedy robíme Boataround, tak menej, než predtým. Aspoň ja. Ale nedávno sme sa vrátili z Chorvátska, kde sme na lodi strávili čas s naším tímom a navštívili spoločne aj majiteľov lodí.

JE: Ja som na lodi mentálne s našimi zákazníkmi sedem dní v týždni. S tímom sme boli v Chorvátsku aj preto, aby spoznali, do akých situácií sa môže náš zákazník dostať, ako mu najlepšie v prípade potreby poradiť a, samozrejme, aby čo najlepšie porozumeli produktu a ponuke na princípe „put yourself in customer´s shoes“.

O akom veľkom tíme v prípade Boataround hovoríme?

PP: Slovensko má veľký potenciál v mladých ľuďoch. V Bratislave, kde máme centrálu, je to okolo štyridsaťpäť ľudí. Ďalších päť kolegov pracuje v Barcelone, kde sme otvorili pobočku tento rok. V Splite máme momentálne sedem ľudí, päť kolegov je v Aténach. Dohromady nás je niečo okolo 60 ľudí.

JE: V celom tíme máme viac ako 13 národností.

Boataround je druhá najväčšia spoločnosť v Európe a štvrtá na svete v oblasti, v ktorej podnikáte. Ako sa vôbec takýto nápad zrodí v krajine bez mora? 

JE: S Pavlom sme sa spoznali pri práci vo viedenskej centrále Bookingu, odkiaľ sme spolu rozbiehali slovenský a český trh. Pracovali sme spolu viac ako päť rokov. Ja som potom mala tri roky v Ázii na starosti operatívu a sieťové hotely a Pavel otváral nové pobočky v Maďarsku a na Ukrajine. Po vyše piatich rokoch na seniorských pozíciách sme sa dostali do životnej situácie, keď sme chceli niečo vlastné. Pavel je jachtár, s prenájmom lodí mal skúsenosti, avšak nie veľmi dobré. Vždy mal ťažkosti si loď jednoducho a bez problémov rezervovať. Skončil s úplne inou loďou, akú si objednal, doplácal poplatky, o ktorých vopred nevedel a tak ďalej. Na týchto skúsenostiach a znalostiach z rezervačných systémov hotelov sme postavili Boataround.

Kedy Boataround vznikol? 

JE: Vrátila som sa z Thajska a v máji 2016 sme spustili jednoduchú verziu webu. A tiež sme vtedy sadli do auta a vyrazili sme do Chorvátska, aby sme predstavili našu myšlienku prvým majiteľom lodí. Hneď podpísali zmluvy, povedali, že to je perfektný nápad, a že nám veria. Do niekoľkých dní od spustenia stránky sme mali prvého zákazníka z Česka, ďalšieho zo Slovenska. A dnes už môžeme povedať, že máme zákazníkov z viac ako 98 krajín.

PP: Pre mňa bolo kľúčové, že sa vtedy Janka vrátila. Ten nápad sme riešili veľmi dlho, ale vlastne až Jankin návrat a ťah na bránku boli zásadné v tom, aby som odišiel z Booking.com a aby sme projekt vôbec spoločne odštartovali. Ten ženský princíp bol pre mňa veľmi dôležitý, neviem si predstaviť, že by som to robil s niekým iným. Myslím, že sa výborne dopĺňame.

Máte teda podpísané prvé kontrakty, prví zákazníci si objednávajú lode, čo sa dialo potom? 

PP: Nasledovalo veľa malých krokov, ktoré dnes už samy o sebe pôsobia nepodstatne. Idea je jednoduchá, ale aby to celé bolo tam, kde to je dnes, vyžadovalo si to hodiny a hodiny driny a cit na správnych ľudí v tíme. Nedá sa ísť skratkou, je to maratón.

JE: Súhlasím, že skratky v biznise neexistujú a tým sa riadime. Každý deň začíname nanovo a každý deň si vyžaduje veľkú mieru exekúcie. Nie je možné si jedného dňa povedať, že to je všetko, že je hotovo a vybavené. Pretože zazvoní telefón, treba ho zdvihnúť, príde objednávka, treba ju vybaviť. Nedá sa spať na vavrínoch a nie je to klišé.

Ako vás ovplyvnila pandémia? 

JE: V konečnom dôsledku sme vyrástli, ale začiatok, keď sa zavreli hranice, buďme úprimní, nebol jednoduchý. Keď sa zatvorili hranice, zo dňa na deň naozaj spadli tržby, pretože nikto nevedel, čo bude. Obrátili sme však pozornosť na lokálne trhy. Veľkou výhodou bolo, že hoci sa zatvorili hranice, zostali domáce trhy a napríklad Taliani mali okamžite záujem ujsť od covidu v mestách. Sadli do áut, odišli na ostrovy a prenajímali si lode. Ten istý trend sme videli aj v Chorvátsku, Nemci odišli na hausbóty, plavili sa po riekach. A my sme sa sústredili, aby sme čo najviac doplnili ponuku v lokálnych destináciách.

Tiež sme pozorne sledovali aktuálne opatrenia v jednotlivých krajinách. Keď mohli napríklad Nemci alebo Slováci odcestovať do Chorvátska, vedeli sme, kde a ako pracovať s marketingom.

V konečnom dôsledku sme benefitovali z toho, že lode sú vnímané ako bezpečná forma dovolenky v malej komunite ľudí  ̶rodiny alebo blízkych priateľov, ktorí sa dokázali izolovať od ostatných.

PP: A tiež sme si povedali, že neprepustíme ani jedného zamestnanca, že udržíme tím. Akcionári dôverovali nám a našej vízii a my sme predpokladali, že toto je moment, keď konkurencia môže začať strácať dych. Vtedy sme boli v top 10, spolu so silnými firmami z Nemecka, ktoré boli kapitálovo aj výkonnostne niekde inde ako my. Ale našli sme spôsob, ako na to ísť a so šťastím a troškou odvahy sa nám to podarilo.

Akú pozíciu na trhu teda máte dnes? 

PP: Najväčším konkurentom nám bola nemecká firma Zizoo. V máji sme dotiahli náš obrat na ich úroveň a od augusta sme zhruba o 20 percent silnejší. Myslím, že v Európe sme v top 2. Boataround je čisto organický produkt, nemáme pod sebou nakúpené čísla a firmy. Aj nedávno veľká investičná skupina z Česka investovala do jachtingu tak, že kúpila pár firiem. Čísla sú preto trošku zabalené, ale keď ich oddelíte a pozriete sa čisto na prenájom lodí, vyjde to tak, že sme prví alebo maximálne druhí v Európe.

Dnes však podnikáte na všetkých kontinentoch. Nakoľko bolo toto rozšírenie sa na globálnu úroveň kľúčové? 

PP: Boataround sme rozbehli na Slovensku, čo je pomerne malý trh. Nemali sme výhodu ako napríklad americké alebo britské firmy, na obrovskom trhu, kde môžu postupne a zdravo rásť. Od začiatku sme náš biznis museli stavať tak, aby sme mohli rýchlo vyrásť. To znamená napríklad prijímať ľudí s rôznymi jazykovými alebo technickými zručnosťami, ale aj to, aby bol produkt pripravený na to, že bude fungovať v 26 jazykoch. Paradoxne je niekedy zdanlivá nevýhoda aj veľkou výhodou.

Prečo je pre vás dôležité mať zastúpenie aj priamo v niektorých mestách v zahraničí? 

PP: Je fajn, pokiaľ je tím blízko pri majiteľoch lodí, pomáha to nadviazaniu vzťahu. Vzájomne sa od seba učíme a získavame informácie o lokálnych trhoch. Je tiež pravda, že v Bratislave máme trochu problém s nájdením talentov, aké potrebujeme pre niektoré zahraničné trhy. Aj preto sme otvorili Barcelonu, je tam úžasný potenciál talentov, ktorí tam študujú a potom tam zostávajú bývať. Dokážeme tam presúvať ľudí napríklad zo Slovenska, keďže Barcelona má dobré meno. Takýmto spôsobom uvažujeme. Chceme byť blízko pri talentoch.

JE: Keď sa s vami zákazníci potrebujú spojiť, cítia sa omnoho istejšie, keď hovoria svojím jazykom. V Barcelone je veľké množstvo talentovaných ľudí rôznych národností.

Odkiaľ máte najviac klientov? 

JE: Najviac klientov máme z DACH regiónu (Nemecko, Rakúsko, Švajčiarsko). Potom, samozrejme, V4  ̶ Česko, Slovensko, Poľsko, Maďarsko. Na východ Rusko. No a nezabudnime na Talianov a na Britov. A tiež máme silnú bázu v severských krajinách. Ale máme zákazníkov aj z Uruguaja, z Nového Zélandu, či Nepálu alebo Malajzie.

Takže si niekto prenajme loď priamo v Malajzii alebo je to osoba z Malajzie, ktorá dovolenkuje v Európe? 

PP: Máme aj destinácie v Malajzii. Pokrývame zhruba 73 krajín s viac ako 1300 destináciami. Väčšina je, samozrejme, v Európe. Máme destinácie v Kanade, v Austrálii, v Afrike aj za severným polárnym kruhom. Naším cieľom je čo najširšie pokrytie, takže tam, kde je nejaká marína, chceme našim zákazníkom ponúknuť možnosť prenajať si tam loď. A nemusí to byť len na mori, môže to byť napríklad aj u nás na Dunaji. Máme napríklad lode vo Vlčom hrdle kúsok od Bratislavy.

V troch investičných kolách cez platformu Crowdberry sa Boataroundu podarilo získať 1,6 milióna eur. Štvrté investičné kolo práve beží. V čom vám investície pomohli?  

PP: Bez nich by z nás nebola spoločnosť, akou sme dnes. Keď sme v roku 2016 začínali, skutočne nebolo veľa možností. Pár fondov, pár privátnych investorov, a to bolo všetko. Crowdberry vtedy bola jediná spoločnosť schopná osloviť menších investorov. Dnes je už tá situácia trošku lepšia. Je tu väčšia dôvera a aj chuť investovať. České fondy sa tiež pozerajú smerom na Slovensko.

Už pri našej prvej investícii nám Crowdberry umožnilo odpromovať náš biznis cez svoju platformu. Dali nám ich pečať dôveryhodnosti, pomohli nám s marketingovým plánom. Kapitál, ktorý sme takto získali, sme použili na to, aby sme zamestnali prvých programátorov a aby sme oslovili majiteľov lodí inde než v Chorvátsku. Potrebovali sme si kúpiť letenky, potrebovali sme preložiť web a tiež zamestnať ľudí, ktorí budú dvíhať telefóny. Bol to úplne kľúčový rastový kapitál prvej fázy. Aktuálne beží na platforme Crowdberry nová investičná kampaň. Táto má za cieľ získať dodatočný kapitál, ktorý akceleruje budúci rast spoločnosti a posilní našu pozíciu na globálnom trhu.

Takže ste investovali do rozširovania a bežného operatívneho fungovania. Bolo to tak aj pri druhej investícii? 

PP: Náš biznis model nie je komplikovaný. Keď získame peniaze, máme dve možnosti ako ich použijeme. Buď do talentu alebo na marketing. Keď sme vstupovali na platformu Crowdberry v prvom roku, mali sme na stránke len niečo cez sto lodí. Takže prvý kapitál sme použili na to, aby sme dokázali osloviť nových majiteľov plavidiel a aby tím, ktorý vyhľadáva nových majiteľov, narástol. To tiež znamená ponúknuť viac destinácií väčšiemu množstvu zákazníkov.

Dá sa povedať, kto sú vaši akcionári, ktorých ste vďaka Crowdberry získali? 

PP: Medzi českými investormi máme takých, ktorí mali úspešné e-commerce platformy, napríklad Heureka a Slevomat. Máme tiež veľmi kvalitných slovenských investorov, ktorí budovali medzinárodné firmy. Keď potrebujeme, môžeme s nimi diskutovať alebo sa poradiť.

JE: Akcionári Crowdberry sú vo veľkom množstve našimi zákazníkmi a zároveň ambasádormi. Je veľmi dôležité môcť si dôverovať alebo môcť zdvihnúť telefón a opýtať sa, keď potrebujete poradiť a takýto vzťah máme so všetkými našimi akcionármi. Je to pre nás silný osobný záväzok.

Prečo vlastne dovolenka na lodi láka čoraz viac ľudí? 

PP: Pre mňa to je kombinácia dvoch vecí. Prvou je priestor okolo, ktorý je unikátny. Keď si predstavíte, že zakotvíte v zátoke v Barcelone a keď sa zobudíte, vidíte baziliku Sagrada Familia bez toho, aby ste mali okolo davy turistov. Pre mňa je to veľmi pokojné, dáva mi to energiu. A druhou vecou je čas na ľudí, s ktorými ste na lodi. Je to totiž pomerne malý priestor, veľakrát tam nie je signál, neriešia sa sociálne siete. Človek má vypnutý počítač a má zrazu čas sa porozprávať, venovať sa jeden druhému. Je to pre mňa návrat k človečenstvu.

JE: My si tak medzi nami hovoríme, že „vypni motor“ a človek naozaj vypne. Vypne z každodenného sveta. Pre mňa je jachting sloboda. Nie ste pripútaní k jednému miestu, môžete si vybrať, či sa chcete pozerať len na horizont, na mesto alebo na pláž. Minulý týždeň, keď sme boli v Chorvátsku, vypli sme motor a plavili sme sa na plachtách, loď sa zrazu absolútne prispôsobila pohybu mora a vĺn. A ja ako človek, ktorý veľa rozpráva, som asi hodinu nepotrebovala povedať nič. Aj ja som úplne vypla.

Spoločnosť Boataround bola založená v roku 2016 bývalými zamestnancami Booking.com – Janou Escher a Pavlom Pribišom s dlhoročnými skúsenosťami s online rezervačným obchodným modelom a medzinárodným pôsobením. Z pôvodne 2 zamestnancov, 1 destinácie a katalógom s pár desiatkami plavidiel, sa Boataround vypracoval na globálnu technologickú platformu so 46-členným medzinárodným tímom, ktorý poskytuje služby v 26 lokalizovaných jazykoch. Online rezervačná platforma disponuje najväčším plne vlastneným katalógom s ponukou 27-tisíc plavidiel (lode, jachty, katamarány) vo viac ako 1 300 destináciách v 73 krajinách sveta. www.boataround.com

Crowdberry umožňuje od roku 2015 spoluvlastniť a podieľať sa na úspechu preverených inovatívnych českých a slovenských firiem. Portfólio investorov platformy Crowdberry zahŕňa aj úspešné značky ako GymBeam, Footshop, Isadore, Boataround.com, Ecocapsule či MultiplexDX. Zameriava sa aj na vybrané realitné investície. www.crowdberry.eu.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie