Denník N

Máte dobrý projekt či produkt, no chýbajú vám peniaze? Pomoc môžete nájsť v prvej učebnici crowdfundingu na Slovensku

Komunitné financovanie na Slovensku stále nie je tak rozšírené ako v zahraničí. Práve cez podporu od väčšieho množstva jednotlivcov sa pritom dajú zrealizovať mnohé dobré projekty. Nezáleží na tom, či chcete vysadiť stromy v miestnej aleji, vydať knihu či album alebo vybaviť knižnicu novým nábytkom. Crowdfunding vám s tým môže pomôcť.

Odmenový crowdfunding je jednou z foriem komunitného financovania, kde ľudia môžu podporiť projekt, ktorý je im sympatický a za svoju podporu si môžu vybrať z rôznych odmien, ktoré autor projektu ponúka. Na Slovensku sa crowdfundingové kampane dajú jednoducho vytvoriť s pomocou platformy StartLab, vďaka ktorej sa už podarilo vyzbierať viac ako 3,5 milióna eur na 900 projektov.

„Crowdfuding nie je iba o zbieraní peňazí. Je to príležitosť osloviť existujúcich aj nových priaznivcov stoviek autorov, iniciatív, či komunitných lídrov. Je to zároveň prvý krok k tomu, aby postupne vznikla sieť aktívnych podporovateľov, potenciálnych pravidelných darcov či dobrovoľníkov,“ vysvetľuje význam crowdfundingu vo väčšom meradle manažérka StartLabu Zuzana Zaťovič.

V Nadácii Centra pre filantropiu ktorá stojí za platformou StartLab, vnímajú crowdfunding ako nástroj na podporu občianskej spoločnosti. „Crowdfunding je odpoveďou na to, ako podporovať a budovať občiansku spoločnosť priamo zdola. Jednotliví ľudia sa totiž pri ňom mobilizujú a spájajú pre podporu konkrétneho projektu, v ktorý veria,“ opisuje  Z. Zaťovič.

Crowdfunding môže byť dôležitým nástrojom nielen pre jednotlivcov, ktorí hľadajú podporu, ale aj pre neziskové organizácie a rôzne združenia. Podpora cez drobné príspevky od veľkého množstva ľudí im umožní, aby sa stali silnejšími, verejne známejšími a nezávislejšími od štátneho financovania. „Crowdfunding posilňuje ich odolnosť voči byrokratickým absurdnostiam grantových schém a znižuje závislosť na nadáciách a rozhodnutiach grantových komisií, ktorých podpora nie je nikdy istá,“ dodáva Z. Zaťovič.

Učebnica, ktorá učí ako získať podporu pre dobré veci

Platforma StartLab za šesť rokov fungovania zozbierala množstvo skúseností a tipov, ako tvoriť úspešné kampane, ktoré pomôžu zmeniť dobré nápady na realitu. Rozhodli sa preto vydať prvú učebnicu crowdfundingu na Slovensku, aby sa o tejto možnosti dozvedelo čo najviac ľudí a organizácií.

Kniha predstavuje jednoduchý a praktický návod, ako môžu jednotlivci, firmy či neziskové organizácie získať peniaze a podporu pre ich dobré projekty či produkty. „Učebnica zhŕňa všetky potrebné informácie o crowdfundingu na jednom mieste. Je ušitá na slovenské prostredie a prináša aj praktické skúsenosti desiatok ľudí, ktorí úspešne crowdfunding využili na financovanie svojich projektov. Ľudia sa tak už nemusia strácať v spleti informácií na internete,” hovorí Zuzana Zaťovič, ktorá je aj autorkou učebnice.

„Čím viac ľudí si knihu prečíta a rozhodne sa pre crowdfunding, tým viac dobrých projektov vznikne.“

V praktickej príručke Ako získať peniaze na dobrú vec sa možno dočítať, čo to vlastne crowdfunding je, ako pripraviť kampaň krok za krokom tak, aby ju podporil čo najväčší počet ľudí, či čoho sa vyvarovať a ako postupovať po skončení kampane.

StartLab pošle učebnicu zadarmo do 100 knižníc

Aby bolo možné učebnicu vydať, StartLab spustil vlastnú crowdfundingovú kampaň. Po tom, ako sa podarilo vyzbierať cieľ 7 000 eur, knihu vytlačí a pošle každému, kto o ňu prejaví záujem. Okrem toho ju pošle do 100 knižníc naprieč Slovenskom a podarilo sa vyzbierať dostatok financií aj na jej zaslanie do 100 kultúrnych inštitúcií. Ďalším cieľom kampane je poslať učebnicu aj do 100 stredných škôl.

„Crowdfunding je na Slovensku stále pomerne neznámy, a pritom môže byť veľmi užitočný pre vznik skvelých iniciatív a produktov. Chceme preto, aby sa o ňom dozvedelo čo najviac ľudí. Čím viac ľudí si knihu prečíta a rozhodne sa pre crowdfunding, tým viac dobrých projektov vznikne,” vysvetľuje Z. Zaťovič.

Projekt možno podporiť na webe kampane. Partnerom kampane je kníhkupectvo Martinus.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie