Denník N

Carmen na všetky spôsoby

Nový koprodukčný projekt Baletu SND a Umeleckej agentúry Mystik, Carmen à la Gypsy Devils, chce osloviť širšie publikum.

Prvá premiéra v tejto baletnej sezóne zvíťazila v závere tej minulej v diváckom prieskume o najočakávanejší titul. Ide o čosi nezvyčajné, Cigánski diabli oslovili vedenie SND a Baletu a ten im za podmienkou spoluúčasti svojich tanečníkov poskytol priestor. Orchester prizval k spolupráci Ladislava Cmoreja ako režiséra a choreografa, na javisku sa predstavujú aj tanečníci jeho zoskupenia Credance a sólisti SĽUK-u. Kostýmy vytvorila Simona Vachálková, autor scény Peter Janků sa pohral s hľadiskom historickej budovy a predĺžil ho do tvaru arény so symbolom kríža uprostred.

Najznámejšia opera Georgesa Bizeta znie v podaní orchestra Cigánski diabli autentickejšie než originál, Carmen tu spieva po rómsky jeho sólistka Silvia Šarköziová. Ako v programe vysvetľuje režisér, jeho Carmen má tri podoby a spev s textami Emila Hasalu reprezentuje tú nežnú. Predstaviteľka sa jej drží a tie ďalšie – výbušnú a dynamickú polohu prenecháva flamencu a tancu. Toto rozvrstvenie zároveň tvorí zaujímavú formu predstavenia, tri podoby Carmen tu koexistujú takmer samostatne.

Spev patrí do vybrúseného aranžmánu Ernesta Šarköziho, šéfa Cigánskych diablov. Motívy z Carmen jemne varírujú v tóninách a harmóniách a prelínajú sa do rómskych piesní halgató, čardášov i Balkánu, všetko vo virtuóznom prevedení tohto ansámblu. Hudobná zložka je nosnou časťou predstavenia a veľakrát si uzurpuje výsostné postavenie, symbolicky ako cimbal na vyvýšenej, mobilnej časti scény alebo violončelo, ktoré spolu s jeho hráčkou (opäť Silviou Šarköziovou) v jednom momente do výšky vyzdvihnú spoluhráči.

 

Tanečná podoba Carmen má najťažšiu úlohu. Prezenuje sa ňou pohybová zložka a zároveň sa cez ňu interpretuje obsah. Ladislav Cmorej pracoval s pôvodným libretom opery, no dej a postavy, asi v záujme udržať ľahkosť predstavenia, zjednodušil až príliš. Je tu Carmen, Jose, Escamilio a Michaela, je tu vášeň aj smrť, ale bez kontextu. Krásu a tragédiu ich príbehu si viac-menej domýšľame, keďže ho všetci poznáme. O to viac režisér dbá na celkovú dynamiku predstavenia, ktorá sa blíži k muzikálovému tempu a samotnú pohybovú stránku.

Cmorej má ako choreograf slušný záber, spolupracoval na projektoch súčasného tanca, baletu, činohry, muzikálu, televízie a rôznych komerčných podujatiach. V pohybovom slovníku najviac zúročil ten súčasný a efektné použitie jeho prvkov spolu s rôznymi folklórnymi motívmi. Má cit pre javisko a načasovanie. Carmen je večne usmiata Adriana Pinková, nabitá energiou ako aj svalnáč Jose, Ivan Martiš a subtílny Escamilio, Miroslav Martinovič. Osviežujúco jemne pôsobí duet Josého a Michaely, Natálie Némethovej.

3

To, o čo je možno zámerne oklieštená tanečná podoba predstavenia – hĺbku a silu, vyjadrí jedným gestom predstaviteľka tretej podoby Carmen, famózna tanečníčka flamenca Zuzana Čorejová. Spolu s flamencovým majstrom Markom Pilom, gitarou a spevom ovládajúcim javisko, vytvárajú akúsi abstraktnú polohu predstavenia, niečo temné a explozívne, bez čoho by postrádalo podstatný rozmer a asi aj zmysel. Flamenco je tu v roli akéhosi pozorovateľa, predtuchy či zúčtovania, tieto tanečné party patria k vrcholom.

Od momentu, keď sa orchester Cigánskych diablov v úvode rozohrá a primáš žmurkne s úsmevom do publika, po koncepciu rozloženia Carmen do viacerých polôh, kde si z nej každý môže zobrať niečo, je zámer tvorcov jasný. Podľa dramaturgičky baletu Evy Gajdošovej:“ Ide o nový, ľahší žáner v našom repertoári, ktorým chceme (podobne ako opera operetnými titulmi) osloviť širšie spektrum divákov.” Najbližšia repríza Carmen à la Gypsy Devils je 13.októbra.

Teraz najčítanejšie