Denník N

Fakty o otužovaní: Ako dlho byť vo vode, kedy sa jej radšej vyhýbať a prečo sú rukavice riziko

Do ľadovej vody nevlezte, ak ste fyzicky alebo psychicky vyčerpaný. Foto N – Peter Kováč
Do ľadovej vody nevlezte, ak ste fyzicky alebo psychicky vyčerpaný. Foto N – Peter Kováč

Dvanásty diel podcastu Športová veda, ktorý moderujú Pavel Bielik a športový vedec Matej Vajda.

Kompletní audioverze článků jsou dostupné v rámci klubového předplatného společně s aplikací Deníku N, která umožňuje i offline poslech. Pokud ji ještě nemáte, nainstalujte si ji do svého mobilu.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

„Otužovanie nevyzerá tak, že prídete k vode a skočíte rovno do nej,“ hovorí Andrea Ostrihoňová, celoročná plavkyňa a bývalá predsedníčka občianskeho združenia Ľadové medvede Bratislava.

Rovnakou chybou je prísť v župane až k brehu, zhodiť ho a rýchlo vliezť. Telo musí najskôr trochu vychladnúť a zvyknúť si na chlad.

Teória otužilcov tiež hovorí, že ak by ste sa po vylezení z vody okamžite obliekli a zohriali, zimu v sebe „zavriete“ a to nie je prirodzené. „Dôležité je najskôr sa trochu rozhýbať, kráčať a dostať krv späť do končatín, lebo chlad ju hromadil predovšetkým v jadre tela, aby ochránila dôležité orgány,“ vysvetľuje.

Andrea Ostrihoňová v rozhovore radí začiatočníkom, kedy treba začať, prečo nenosí pri kúpaní rukavice a či je sprcha dobrá alternatíva.

V článku sa tiež dozviete:

  • prečo sa neotužovať osamote;
  • či sa v ľadovej vode kúpu aj deti;
  • ako často sa otužovať;
  • kedy sa ľadovej vode vyhýbať.

Ako ste sa dostali k ľadovým medveďom?

Moje odhodlávanie trvalo asi dva roky, lebo začiatok so správnou teplotou vody som vždy premeškala. Napokon rozhodla stávka v roku 2016 s mojím zaťom o to, že si spolu v decembri zaplávame v najväčšom švédskom jazere Vänern.

A tak som prišla v septembri na Zlaté piesky a spýtala sa otužilcov, či sa k nim môžem pripojiť. Voda je vtedy ešte príjemná, postupne s ňou chladnete, zisťujete, koľko času v nej dokážete stráviť a čo máte očakávať, keď vyleziete.

Boli začiatky jednoduché?

Začala som plávať spolu s členmi klubu Ľadové Medvede Bratislava. Vždy mi niekto pomohol a ukázal, čo mám robiť. Medzi členmi sa poznatky rýchlo šíria ústnym podaním, snažíme sa vzájomne si pomáhať.

Veľa informácií a rád k otužovaniu uverejnil na našom webe dnes už nebohý zakladajúci člen združenia a doktor Jozef Makai. Jeho zásady sa opierajú aj o skutočnú medicínu a seriózne poznatky, ale najlepšie sa odovzdávajú pri vode medzi priateľmi a skúsenými plavcami.

Čo by ste odporučili začiatočníkom?

Najlepším riešením je neprestať v lete vonku plávať a pokračovať až do zimy. Vaše telo si bude postupne zvykať na čoraz náročnejšie podmienky. Nebude to pre vás taký šok, ako keď prvý raz vstúpite do ľadovej vody v decembri. Nastavte si pravidelný režim. Ja takisto plávam dvakrát do týždňa a s dostatočným časovým odstupom.

Kvôli regenerácii organizmu?

Nie je dôležité len to, ako sa cítite vo vode, pretože organizmu dáte v ľadovej vode poriadne „do nosa“. Chlad je stresor, preto stačí plávať 2 – 3 razy týždenne. Verte mi, po aktívnom otužovaní sa budete cítiť veľmi unavene, a preto si musí vaše telo na druhý deň dobre oddýchnuť. Ide o jeden z princípov postupného budovania otužileckých schopností a správnej regenerácie.

Poznám ľudí, čo otužovali každý deň v decembri. Cítili sa dobre, no

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cesta k zdraviu

Podcasty Denníka N

Radíme športovcom

Rozhovory

Športová veda

Športové podcasty Denníka N

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie