Denník N

Ak chcete pomôcť s klímou, presadnite do vlaku

Foto – TASR/AP
Foto – TASR/AP

Rezervovať si letenky po Európe je stále oveľa jednoduchšie ako rezervovať si cestu vlakom.

Autor je profesor európskych štúdií na Oxfordskej univerzite

S tým, ako sa približoval začiatok konferencie COP 26 v Glasgowe, som zvažoval, čo môžem urobiť, aby som pomohol v boji proti klimatickým zmenám. Mám jesť menej mäsa? Mám si zadovážiť elektrické auto? Alebo tepelné čerpadlo namiesto starého plynového kotla? Prípadne nelietať na krátke vzdialenosti a namiesto toho ísť vlakom?

Je to šetrnejšie

Pre istotu by som mal robiť všetko. No ako človeku, ktorý strávil veľkú časť svojho života lietaním po Európe, sa mi práve to posledné zdá obzvlášť relevantné. Zhruba polovicu všetkých letov v Európe tvoria lety na krátke vzdialenosti, ktoré EÚ definuje ako cesty kratšie ako 1 500 km. Podrobná štúdia univerzity Eidgenössische Technische Hochschule z Zürichu ukázala, že lety na krátke vzdialenosti na vybraných linkách z Zürichu do iných európskych destinácií emitujú niekedy až devätnásťnásobok emisií CO2 v porovnaní s cestou vlakom.(Devätnásťnásobok emisií vyprodukuje let Zürich – Miláno. Jednoducho, čím kratšia trasa, tým väčší rozdiel.)
Britská kampaň za lepšiu dopravu nedávno usporiadala „preteky“ z centra Londýna do centra Glasgowa. Cestujúci vlakom dorazil len o dve minúty neskôr ako osoba, ktorá prišla lietadlom, a jeho odhadované emisie CO2 boli 20 kilogramov, čo je sedemkrát menej ako 137 kilogramov emitovaných jedným pasažierom v lietadle. Keďže však ide o Spojené kráľovstvo, lístok na vlak stojí dvakrát toľko ako letenka.

Lacnejšie a pohodlnejšie

Sú však krajiny, kde je to inak. Napríklad v decembri sa musím dostať z Brém, kde prednášam na konferencii vo štvrtok večer, do Bavorska, kde hovorím v piatok večer. Donedávna by som si len automaticky rezervoval letenku. Teraz však zisťujem, že existuje vynikajúce medzimestské vlakové spojenie, ktoré ma z Brém do Mníchova dostane za päť a pol hodiny. Áno, trvá to o niečo dlhšie ako let, ktorý trvá iba jeden a štvrť hodiny (a Lufthansa ponúka v ten deň najmenej päť priamych letov), to však neberieme do úvahy cestu autom na letisko, check-in a čakanie na odlet a potom dlhú cestu zo vzdialeného mníchovského letiska do mesta. Na rozdiel od trate Londýn – Glasgow je nemecký vlak aj lacnejší: najlacnejší lístok stojí len 28 eur.

Navyše, cesta vlakom bude takmer určite príjemnejšia. Nečaká ma žiadna z tých dopravných zápch na ceste na letisko. Ani žiadny spotený striptíz pred bezpečnostnou službou na letisku a unavené postávanie pri čakaní, kým ohlásia váš let. Netreba sa ako sardinka tlačiť v úzkej sedačke vo veľkej kovovej trubici naplnenej stlačeným recyklovaným vzduchom. Z okna vlaku si budem môcť prezrieť postupne sa meniacu podobu nemeckej krajiny, pohodlne si čítať a písať s dobrou wi-fi (hoci s nestálym mobilným signálom). Môžem vstať, prejsť sa a naobedovať sa v reštauračnom vozni. A potom na konci cesty vystúpim priamo v centre Mníchova.

Predvídaví Zelení

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Komentáre

Teraz najčítanejšie