Denník N

Ako vyzerá a ako znie súčasná Bratislava

Režisérka Barbora Sliepková. Foto N - Vladimír Šimíček
Režisérka Barbora Sliepková. Foto N – Vladimír Šimíček

Film Čiary mladej režisérky Barbory Sliepkovej je originálnym portrétom hlavného mesta.

Vo veku okolo päťdesiatky už Peter Kerekes, Jaro Vojtek, Marko Škop aj Juraj Lehotský majú za sebou debutové hrané filmy a o to výraznejšie dáva o sebe vedieť ďalšia generácia filmových dokumentaristov. Presnejšie dokumentaristiek, ktoré realitu zaznamenávajú trochu inak než ich starší kolegovia.

Po Viere Čákanyovej, ktorá vlani získala hlavnú cenu najväčšieho festivalu v strednej aj východnej Európe Ji.hlava s filmom Biela na bielej, tam tento rok vyhrala Barbora Sliepková. Dostala aj cenu za zvuk, za najlepší film a za debut. Jej vizuálna esej Čiary má tento týždeň slovenskú premiéru na festivale Jeden svet a vzápätí sa bude dať vidieť v kinách.

Antológia obrazov aj príbehov

Najskôr fotografovala, potom sa rozhodla stať sa filmárkou. Obe médiá sa v jej novom filme prirodzene prelínajú. „Fotka zmrazí realitu, konkrétny okamih. Vo filme obraz trvá, musím o ňom uvažovať tak, aby nadväzoval na ďalší,“ vraví Barbora Sliepková.

Čiary sú jej prechádzkou po Bratislave, v ktorej sa v 90. rokoch narodila a ktorá sa dnes opäť výrazne mení. Je to príklad toho, že svet sa dá uchopiť nielen ako antológia obrazov. Originálny portrét mesta s nahliadnutím do životov niekoľkých jeho obyvateľov. Vizuálne pôsobivo nakomponované obrazy mesta predeľujú monológy či dialógy postáv, ktoré dotvárajú pestrú mozaiku dnešnej Bratislavy.

„V prvom scenári som mala vysnívané postavy – realiťáka, cépečkára, čiarorobičov… Raz som v noci videla, ako mi pod oknami maľovali cestu. Dostala som tip na túto partiu. Jeden vyzerá ako srbský herec, druhý je typický

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Kultúra

Teraz najčítanejšie