Denník N

Za ilustrátorom Jozefom Cesnakom, vďaka ktorému sme mali pocit, že hrdinovia príbehov nie sú iní ako my

Jozef Cesnak - Robert Arthur: Alfred Hitchcock a traja pátrači – Záhada vreštiacich hodín, Mladé letá, Bratislava, I. vydanie, 1981. Súkromná zbierka
Jozef Cesnak – Robert Arthur: Alfred Hitchcock a traja pátrači – Záhada vreštiacich hodín, Mladé letá, Bratislava, I. vydanie, 1981. Súkromná zbierka

Jozef Cesnak (6. 2. 1936 Bacúch – 6. 11. 2021 Bratislava)

Autori sú zakladatelia TOTO! je galéria.

6. 11. 2021 zomrel Jozef Cesnak.

Pamätáte sa?

To bol ten, čo dal tváre trom chlapcom – Jupiterovi Jonesovi, Petrovi Crenshawovi a Bobovi Andrewsovi z Rocky Beach, ktorí vo svojej skrýši v starom obytnom prívese založili firmu a pod heslom „vypátrame všetko“ začali riešiť detektívne príbehy.

Tie príbehy s názvom Alfred Hitchcock a traja pátrači sa stali doslova kultovými, vyšli v desaťtisícových nákladoch a čítala ich celá jedna generácia. Čierno-biele, do detailov prepracované kresby tušom, tenučké línie, len na niektorých miestach minimalisticky zvýraznené hraničnými plochami. Akoby to boli momentky, bliknutie fotoaparátu. Vďaka nemu sme mali pocit, že hrdinovia príbehu nie sú iní ako my či naši spolužiaci. Že aj my môžeme niekedy vbehnúť do podobného dobrodružstva, že aj nám sa ten úžasný svet môže prihodiť.

Jozef Cesnak (6. 2. 1936 Bacúch – 6. 11. 2021 Bratislava). Foto – Zuzana Knězeková, 2016

Bol absolventom oddelenia voľnej grafiky a knižnej ilustrácie Vysokej školy výtvarných umení – patril medzi študentov Vincenta Hložníka. Predtým študoval na strednej škole umeleckého priemyslu. Ilustroval viac než poldruha stovky kníh, najmä pre deti a mládež, ale aj pre dospelých čitateľov. Postupne sa stal „špecialistom“ na povesti, báje a knihy s historickou tematikou. Bol držiteľom Ceny Víta Nejedlého aj Ceny Ľudovíta Fullu za ilustračnú tvorbu.

Okrem kultovej série Alfred Hitchock a traja pátrači si ho určite vybavíte z kníh Betty MacDonald Vajce a ja alebo z kníh, čo vyšli v edícii STOPY, napríklad Stroskotanci na Koralovom ostrove od Fredericka Marryata či z knihy Štyria tankisti a pes od Janusza Przymanovského, ale aj z Chaty v Jazernej doline Jaroslava Foglara. No a netreba zabudnúť na jeho historizujúcu tvorbu v Slovenských povestiach Milana Ferka, Dávnych povestiach o slovenských hradoch Alojza Medňanského, ale aj v Dunajských a Bratislavských povestiach od Márie Ďuríčkovej alebo tých Záhoráckych od Štefana Moravčíka.

Jozef Cesnak – Robert Arthur: Alfred Hitchcock a traja pátrači – Záhada zajakavého papagája, Mladé letá, Bratislava, I. vydanie, 1971
Jozef Cesnak – Robert Arthur: Alfred Hitchcock a traja pátrači – Záhada šepkajúcej múmie, Mladé letá, Bratislava, I. vydanie, 1971
Jozef Cesnak – Robert Arthur: Alfred Hitchcock a traja pátrači – Tajomstvo strašidelného zámku, Mladé letá, Bratislava, I. vydanie, 1970

Hovorili sme o ňom, že je skromným ilustrátorom – nie však nenápadným. Išiel si tichou silou postupného zdokonaľovania, vôbec nie v prúde. Možno niekde – v experimentálnych časoch prelomu 60. a 70. rokov – sa mohlo chvíľu zdať, že sa príliš drží realistického stvárnenia deja príbehov aj tradičných postupov – tvoril najmä ceruzkou, perom, hrudkou či kriedou. Ale keď sa obzrieme dozadu, keď jeho veci uložíme na časovú os, uvidíme, že práve táto črta jeho tvorby, opisný až zemitý prejav, sa stala významným ťažiskom, okolo ktorej sa točil nezávislý koncept.

„Ilustroval Jozef Cesnak“ sa stalo značkou, niečím, čo čitateľa už v kníhkupectve na „prvú dobrú“ pritiahlo k tomu, aby vzal knihu do ruky a začať listovať. Tie ilustrácie ho viedli, uvidel, čo sa bude diať. Napriek ich veľkému počtu, čo vždy zvádza k opakovaniu, každá z nich ostávala náročnou, detailistickou kresbou. Iveta Gal Drzewieczka o nich hovorí, že „podobne ako staré perokresby a rytiny charakterizuje pevný grafický poriadok, aj autovou metódou je starostlivé ukladanie čiar a sústredená hra s valérami šrafúr“.

Jozef Cesnak – Rudolf Sloboda: Ako som sa stal mudrcom, Mladé letá, Bratislava, 1987
Jozef Cesnak – Ladislav Kuchta: Posliedky, Mladé letá, Bratislava, 1985
Jozef Cesnak – Robert Arthur: Alfred Hitchcock a traja pátrači – Tajomstvo ostrova kostier, Mladé letá, Bratislava, I. vydanie, 1975

O jeho tvorbe písali v behu rokov aj ďalší: Gita Kordošová, Eva Trojanová i Ondrej Sliacky. Práve on hovorí, že „štýl, ktorý vytvoril, napriek svojmu pôvodnému zámeru však nie je doslovnou reprodukciou literárneho textu. Je to štýl svojský, kotviaci v kultúre rodného Bacúcha, v horehronských baladických vrchoch, v ich povestiach a rozprávkach“.

V jeho ilustráciách bolo niečo bezprostredné, úprimné. Niečo, čo urobí ten aha efekt, vystavia most medzi tým, čo čítate a na čo sa pozeráte. Ale možno to povedal najpresnejšie chlapec, ktorý si u nás v galérii prezeral ilustrácie Jozefa Cesnaka a spýtal sa: „A ako to urobil, že sú tí chlapci na každom obrázku rovnakí, aj keď stále robia niečo iné?“ No. Jednoducho to vedel. Dať všetky čiary tak, aby z nich vyšiel taký obrázok, že sa nám zdá, akoby to bolo „naozaj“.

Jozef Cesnak počas vernisáže svojej výstavy v TOTO je galéria! v roku 2016. Foto – Zuzana Knězeková, 2016

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie