Denník N

Školský týždeň: Pri vytváraní správnej rady vysokých škôl ide ministerstvo školstva proti odporúčaniam OECD

Nová časť školského newsfiltra Školský týždeň: 1. Navrhovaný spôsob vytvárania správnej rady vysokých škôl je v rozpore s odporúčaniami OECD a domácich analýz. 2. Ministerstvo školstva plánuje zaviesť výkonnostné zmluvy pre vysoké školy, kľúčové detaily zatiaľ nepoznáme. K tomu krátke správy a graf o tom, koľko mladých ľudí má vysokoškolské vzdelanie.

Školský týždeň pripravuje Centrum vzdelávacích analýz, podporiť ho môžete tu.

1. Navrhovaný spôsob vytvárania správnej rady vysokých škôl je v rozpore s odporúčaniami OECD a domácich analýz

Ministerstvo školstva a jeho reprezentanti tvrdia, že nimi navrhované úpravy v oblasti riadenia vysokých škôl sa opierajú o odporúčania domácich a zahraničných analýz a o prax zo zahraničia. Problém však spočíva v tom, že je to len časť pravdy.

Najprv si povedzme, v čom slová ministerstva platia. Domáce (tu, tutu) aj zahraničné analýzy skutočne odporúčajú, aby sa posilnila úloha externých aktérov pri riadení našich vysokých škôl. V súčasnom systéme majú rozhodujúce právomoci samosprávne orgány na úrovni vysokej školy alebo jednotlivých fakúlt (rektor alebo dekan a akademický senát). Správna rada, ktorej členmi a členkami sú aj ľudia mimo vysokých škôl, má pomerne obmedzené kompetencie. Detailnejší opis právomocí jednotlivých orgánov sa dá nájsť v našom minulom texte.

Tento spôsob riadenia môže viesť k prílišnej uzavretosti celého systému a k nemožnosti alebo neochote prijímať potrebné a neraz nepopulárne opatrenia idúce proti partikulárnym záujmom. Preto panuje pomerne široká odborná zhoda na tom, že v rámci riadenia vysokých škôl by sa mal posilniť externý prvok. To aj ministerstvo premietlo do svojho návrhu novely vysokoškolského zákona tým, že plánuje posilniť kompetencie správnej rady.

A teraz k tej menej pravdivej časti ministerského príbehu. Žiadna z analýz neodporúča takú vysokú mieru autonómie ministra školstva pri výbere členov a členiek správnej rady. Podľa navrhovaného znenia novely by mal minister školstva priamo menovať polovicu jej členov a členiek (druhú polovicu by mal voliť akademický senát).

Blahoželáme, máte dobrých priateľov!

Tento článok je normálne zamknutý, ale vy si ho môžete prečítať zadarmo vďaka tomu, že váš priateľ Centrum vzdelávacích analýz je predplatiteľom Denníka N a článok vám venoval. Stačí zadať váš e-mail, nebojte sa, nikdy ho nepredáme inej firme.

Alebo môžete .

Školský týždeň

Každý štvrtok v spolupráci s expertmi z Centra vzdelávacích analýz prináša Školský týždeň najdôležitejšie informácie zo školstva, analýzy a návrhy, ako zmeniť vzdelávanie.

Školstvo

Komentáre, Slovensko

Teraz najčítanejšie