Denník N

Chceli by ste lietať alebo byť neviditeľní? V Bratislave volili ohorkami od cigariet a znížili hádzanie odpadu na zem

Ilustračný obrázok. Zdroj – Unsplash/ Ray Reyes
Ilustračný obrázok. Zdroj – Unsplash/ Ray Reyes

V jednej z lokalít experimentu, pri bratislavskom jazere Štrkovec, kleslo množstvo cigaretových zvyškov na zemi o 74 percent.

„Cigaretový ohorok obsahuje až 140 jedovatých látok. Patrí do koša,“ hovorí nálepka na chodníku pri bratislavskom Štrkovci. Zahodiť pri nej ohorok od cigarety chce ešte väčšiu mieru ignorancie, ako zahodiť ho na chodník bez nálepky.

Behaviorálni vedci testovali stratégie, ktoré ľudí motivujú k tomu, aby sa zvyškov cigariet aj iných odpadkov zbavovali správne.

Prvotným cieľom projektu bolo znížiť počet odpadkov v skúmaných lokalitách o 20 percent. V jednej z nich sa to podarilo o viac než trojnásobok, ako bol cieľ.

Mestá a obce, ktoré by si takéto experimenty chceli urobiť samy, môžu mať k tomu podľa autorov projektu čoskoro k dispozícii manuál či školenia.

Klavír namiesto schodov a mucha v pisoári

Behaviorálne experimenty, ktoré ľudí postrkujú (po anglicky nudge, pozn. red.) k želanému správaniu, ktoré prospieva im alebo spoločnosti, sú vo svete populárne a často sa stávajú virálnymi.

K najznámejším patrí inštalácia klavírnych schodov, ktoré hrajú melódiu, keď po nich prebehnete namiesto jazdy eskalátorom či nalepená mucha v pisoári, ktorá mužov motivuje mieriť na objekt v mise a neznečisťovať podlahu toaliet.

Experiment s hudobným schodiskom. Zdroj – Rolighetsteorin/YouTube

Takéto postrčenia už v minulosti ukázali ako účinné aj pri postrčení človeka „smerom k odpadkovému košu“ namiesto toho, aby odpad zahodil na zem.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Behaviorálna ekonómia

Odpad

Príroda

Veda

Teraz najčítanejšie