Denník N

Bratislavské hudobné slávnosti: nie je to len ďalší ročník

Otvárací koncert 51. ročníka BHS s Emmanuelom Villaumom a Slovenskou filharmóniou. Foto: Peter Brenkus
Otvárací koncert 51. ročníka BHS s Emmanuelom Villaumom a Slovenskou filharmóniou. Foto: Peter Brenkus

Viac než polovica festivalového programu je za nami a všetky faktory nasvedčujú tomu, že 51. ročník BHS bude viac než dôstojným vstupom festivalu do druhého polstoročia.

Pri dlhoročných festivaloch sa občas stáva, že nevedia prekročiť vlastný tieň. Po desaťročiach organizácie majú stabilné miesto v hudobnom kalendári a ich návštevníci dobre vedia, čo od nich môžu očakávať. Príprava hudobného festivalu klasickej hudby je o to náročnejšia kvôli úzkemu kruhu cieľového poslucháča; navyše je zoznam vhodných hosťujúcich interpretov, ktorí pritiahnu davy, obmedzený vybookovaním umelcov mesiace aj roky dopredu. Na úspešnošti koncertu sa podpisuje mnoho faktorov, vrátane momentálneho stavu hudobníkov a požiadaviek publika.

Minulý rok oslavovali Bratislavské hudobné slávnosti 50 rokov. Program bol nabitý svetoznámymi menami a mnohým koncertom predchádzala verejná generálka kvôli obrovskému záujmu. Bolo by veľmi ťažké prísť s niečím lepším ako s koncertmi Londýnskeho symfonického orchestra pod taktovkou Valeryho Gergieva, Veľkého symfonického orchestra P.I. Čajkovského s Vladimirom Fedosejevom, Viedenskými filharmonikmi či Editou Gruberovou.

Bratislavské hudobné slávnosti 2015 Sobota 3.10. 19.30 Koncertná sieň Slovenskej filharmónie, Bratislava Slovenská filharmónia Slovenský filharmonický zbor Bratislavský chlapčenský zbor Alexander Rahbari dirigent Jozef Chabroň zbormajster Magdaléna Rovňáková zbormajsterka Martina Masaryková soprán Oscar de la Torre tenor Audun Iversen barytón Igor Stravinsky: Vták ohnivák Carl Orff: Carmina burana
Koncert Stravinského Vtáka ohniváka a Orffovej Carminy burany.

 

Viac než polovica festivalového programu je za nami a všetky faktory nasvedčujú tomu, že 51. ročník BHS bude viac než dôstojným vstupom festivalu do druhého polstoročia. Reakcie návštevníkov a odbornej verejnosti jasne poukazujú, že nejde len o ďalší ročník po jubileu. Ak by organizátori stavili iba na tradíciu, sály mohli byť poloprázdne, ako to dnes nezriedka vidíme v klasických koncertných sálach a divadlách. V Redute však v posledných dňoch vidíme pomerne neznámych kvalitných umelcov, raritné hrávané diela i klasické hitovky. Diváci navyše dobre vedia, že ak aj tú-ktorú skladbu alebo interpreta nepoznajú, môžu sa spoľahnúť na poväčšine šťastný dramaturgický výber organizátorov. To všetko sú dôvody, prečo BHS-ky majú stále vysokú atraktivitu bez ohľadu na minuloročné jubileum.

Hneď na úvodnom koncerte sme mali možnosť presvedčiť sa o vysokej latke tohtoročných slávností cez majstrovstvo Slovenskej filharmónie, jej šéfdirigenta Emmanuela Villauma a ruskej mezzosopranistky Olgy Borodiny. Villaume a naša filharmónia otvárali aj jubilejný ročník, čím sa ponúka istá forma porovnávania. Tá ústami hudobných kritikov potvrdila, že nás čaká rovnako kvalitný program, hoci založený nie na slávnych menách, ale hudobných dojmoch a nových interpretačných objavoch.

Väčšina bratislavských divákov do týchto dní netušila, že jeden z najmenších štátov na svete má svoj vlastný orchester, konkrétne Filharmonický orchester Monte Carlo. Monackí hráči predviedli doslova ukážkové prevedenie Rossiniho Stabat Mater. V nedeľnom koncerte zo 4. októbra sme objavili mexického tenoristu Oscara de la Torru a nórskeho barytonistu Auduna Iversena, skvelých spevákov, ktorých by väčšina návštevníkov SND privítala ako hostí aj v niektorom z operných predstavení. Ich hlasy zazneli na Carmine burane od Carla Orffa.

BHS-2015-Gianluigi-Gelmetti-foto-Peter-Brenkus.jpg
Filharmonický orchester Monte Carlo

Pred nami je ešte zopár koncertov, na ktoré sa určite oplatí ísť. Pod taktovkou slovenského svetobežníka Juraja Valčuhu sa predstaví Hamburgský rozhlasový orchester. V ich repertoári bude aj La Valse od Maurica Ravela; jeho satirické evokovanie viedenského valčíka prezrádza zrejme viac ako iné skladby temný podtón skladateľovej povojnovej tvorby. Predposledným koncertom BHS bude vystúpenie Filharmónie Rotterdam a klaviristu Simona Trpčeskiho, kde zaznie napríklad Rachmaninov Koncert pre klavír a orchester č. 3. Celok tohto pevne štruktúrovaného diela vychádza z úvodnej témy, jednohlasne rozvlnenej melódie. Skladba s veľkým rozsahom a škálou emócií dokazuje ruské melodické majstrovsto.

BHS vyvrcholia nedeľným koncertom v interpretačnom umení našej domácej scény, keď si v podaní Slovenskej filharmónie pod vedením Iona Marina vypočujeme tretiu Beethovenovu symfóniu.

Teraz najčítanejšie