Denník N

99 percent moderátorov z rádií a televízií nemá u nás šancu, vraví producent podcastov Martin Fenčák

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Veľmi dlho pracovali v rádiu a potom ich očaril svet podcastov. Martin Fenčák a Pavol Krško založili v roku 2019 spoločnosť ZAPO – zábava v podcastoch, neskôr sa k nim pripojil Milan Lieskovský. Stoja napríklad za populárnym podcastom jauuu, PS: to bolelo Evelyn Kramerovej a Petry Polnišovej a Boris a Brambor Borisa Valábika a Mariána Gáboríka.

Po pár mesiacoch od svojho vzniku mali na konte milión vypočutí. Dnes zastrešujú 23 podcastov a sú jednou z najúspešnejších podcastových produkčných spoločností na Slovensku. Expandovať chcú aj do Česka.

„Podcast podľa mňa nemá ambíciu súperiť s rádiom. To nie je len iný šport, to je iná galaxia,“ myslí si Martin Fenčák. V rozhovore okrem iného hovorí:

  • prečo začali robiť podcasty žurnalisti z novín a nie rádiá,
  • prečo by boli mnohí moderátori v podcastoch nepoužiteľní,
  • prečo podcast nie je len rozhovor,
  • či chystajú spoplatnenie podcastov,
  • prečo hľadajú investora.

Spomínate si, kedy ste počuli prvý podcast?

Bolo to v lietadle na ceste z rádiovej konferencie. Počúval som podcast Lužifčák, epizódu s Matejom Slažanským. Bol to úžasný pocit. Veľmi nerád lietam, no vtedy som zrazu nevnímal turbulencie, lebo ma ich rozhovor úplne pohltil.

Na základe tejto skúsenosti ste sa rozhodli robiť vlastný podcast?

Áno. Nedokážem do niečoho ísť, ak s tým nemám skúsenosť. Najprv si to musím sám vyskúšať. Povedal som si, že ak sa chcem venovať podcastom, tak musím zistiť, v čom sú iné ako rádio. V tom čase som bol v rádiách už 26 – 27 rokov a nič iné som nepoznal. Podcasty ma začali fascinovať a ako programový riaditeľ v Rádiu Expres som sa snažil viesť náš obsah týmto smerom. Až časom som zistil, aké je to iné.

Povedal som si teda, že chcem vlastný podcast o hokejovej NHL, lebo ju sledujem a viem o nej veľa. Oslovil som dvoch kamošov a vyskúšali sme to – volalo sa to Traja chlapi na pive. Nemalo to síce dobré čísla, ale nás to bavilo. Nahrávali sme to v štúdiu v Exprese ako zábavku na vyvetranie hlavy. Na tom som zistil, v čom je podcast výnimočný. Dodnes ten podcast robíme, ale už sa volá Nehanební hokejoví bastardi.

Spoločnosť ZAPO ste rozbiehali popri práci v rádiu?

Bol som programovým riaditeľom v Exprese, bol som tam veľmi šťastný, no posledný rok bol ťažký. Projekt ZAPO bol vtedy pre mňa akýmsi laboratóriom pre samotné rádio a snažil som sa presvedčiť kolegov a vedenie, že toto je súčasť našej budúcnosti. Chcel som prepojiť klasické rádio so sociálnymi sieťami a s podcastami. Na začiatku sme nebudovali ZAPO, stále sme verili, že to dokážeme dostať pod Rádio Expres.

Prečo to nevyšlo?

Nepodarilo sa mi nadchnúť kolegov. Chcelo to investície, pretože nikto z tých ľudí by nerobil pre veľkú značku zadarmo. Nevedeli sme tie peniaze nájsť. Ja som sa preto musel rozhodnúť, či zostanem v rádiu alebo odídem, pretože už sa to všetko nedalo stíhať. Musel som si vybrať a trochu som zariskoval. Teraz v októbri som začal cítiť, že to začína vychádzať a že to nebolo zlé rozhodnutie.

Prečo práve teraz?

Finančná stránka bola problematická. Od apríla, keď sa mi minuli úspory, do októbra to bolo veľmi ťažké obdobie. V marci sme dokázali urobiť obrat na úrovni iba 6000 až 7000 eur, čo je veľmi málo. S Palinom Krškom sme do toho dali možno 30-tisíc eur z úspor a zo začiatku to bolo stratové. No je úžasné sledovať, ako sa ten trh vyvíja. Od marca sme dokázali obrat zväčšiť päťnásobne. Už sme teda preklenuli to najhoršie obdobie. Pomaly prichádza satisfakcia a dokážem zaplatiť hypotéku.

Vlani v októbri ste sa tešili, že ste mali 500-tisíc stiahnutí podcastov za mesiac, v máji ste prvýkrát prekročili milión, v septembri ste atakovali 1,2 milióna stiahnutí…

Celkovo sme už prekročili hranicu 17 miliónov stiahnutí. Za október sme mali rekordných 1 437 273 vypočutí niektorého z podcastov v produkcii ZAPO. To je medziročný nárast o 150 percent. Denne máme v priemere 40 000 stiahnutí, ktoré urobí 20 000 unikátov.

Čo sú teraz vaše najpočúvanejšie podcasty?

Treba rozdeliť podcasty na denné a týždenné, respektíve tie, ktoré vychádzajú každý druhý týždeň alebo raz za mesiac. Z tých občasných podcastov je absolútna topka na Slovensku

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Médiá

Slovensko

Teraz najčítanejšie