Denník N

Národné má nový klasický balet, Popolušku s troma pomarančmi

Artemyj Pyzhov a Tatum Shoptaugh. Foto - Juraj Žilinčár
Artemyj Pyzhov a Tatum Shoptaugh. Foto – Juraj Žilinčár

Deti to budú milovať a určite aj tí dospelí, ktorí sa prídu uistiť, že SND je u nás už pomaly jediné miesto, kde nikto nikdy nikoho nenakope.

Keď pred dvomi rokmi v SND vymýšľali plagát s Popoluškou čakajúcou pred zavretou bránou, ešte nevedeli, akým hrozným spôsobom sa jeho obraz naplní. Vplyvom korony asi najdlhšie trvajúci skúšobný proces v dejinách SND sa minulý víkend skončil a Popoluška konečne bránu – pre zaočkovaných – otvára. Ona sa nezmenila, jej obecenstvo a celý svet áno.

Titul naplánoval ešte bývalý riaditeľ baletu Jozef Dolinský ml. k storočnici našej prvej scény. Premiéru mal mať v apríli minulého roku, k čomu už pre pandémiu nedošlo. Medzitým nastúpil nový generálny riaditeľ Matej Drlička, Dolinského odvolal a do baletu dosadil nové vedenie na čele s Ninou Polákovou, ktoré však Popolušku úspešného britského choreografa Michaela Cordera zachovalo v pláne.

Tento slávny Prokofievov balet sa u nás naposledy uvádzal pred takmer štyridsiatimi rokmi, Corderova choreografia je z roku 1996, keď ju naštudoval s Anglickým národným baletom. Ako vôbec prvá klasická produkcia, ktorú sem prišiel naštudovať choreograf zo Západu, výborný darček k storočnici. Ale časy sa pohli, bude to, čo bolo dobré pre Anglicko na sklonku tisícročia aj pre Cenu Laurencea Oliviera, u nás v období covidu stačiť?

Rýchla ihla v kope sena

Sergej Prokofiev balet napísal počas vojny, potom, čo už mal za sebou niekoľko diel pre Ďagilevov Ballets Russes, Parížsku operu a ďalšie scény, po návrate zo zahraničia v sovietskom Rusku. Je v ňom emócia, vtip aj experiment, pričom

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Divadlo a tanec

Kultúra

Teraz najčítanejšie