Denník N

Keď tam prídu, ožíva celá osada. Maliarske workshopy sa pre komunitu Rómov v Sečovciach stali udalosťou roka

Z maliarskeho workshopu v Sečovciach, 2017. Foto - OZ Art Aktivista
Z maliarskeho workshopu v Sečovciach, 2017. Foto – OZ Art Aktivista

Umelec a filmár Tomáš Rafa s partiou ľudí okolo združenia Art Aktivista dlhodobo navštevuje rómsku komunitu Habeš v Sečovciach. Ich aktivity približuje výstava vo Východoslovenskej galérii v Košiciach.

Len čo dorazia na miesto, rozdajú im fotografie. Všetci sa na tento moment tešia, pretože na fotkách sú ich portréty a presne rok museli čakať, kým si ich vytlačené môžu pripevniť na chladničku. Väčšina ich už má šesť-sedem, niektorí aj plný počet – osem fotiek.

„To, že im rozdávame fotky z predchádzajúceho roku, je veľmi silný moment, pretože je to dôkaz toho, že nám dôverujú. Keď nás totiž niekto z miestnych požiada o portrét, počíta s tým, že ho uvidí až na ďalší rok. Znamená to, že predpokladá, že prídeme zas. A to je pre nás podstatné,“ vraví umelec Tomáš Rafa.

Spolu s ďalšími členmi združenia Art Aktivista od roku 2014 pravidelne navštevuje rómsku komunitu Habeš v Sečovciach. Jadrom ich návštev sú maliarske workshopy, no – ako sa časom ukázalo – za celým projektom sa ukrýva oveľa viac.

Prvé segregačné múry boli samosprávou označované za „športové“. Tomáš Rafa na to reagoval. Foto – OZ Art Aktivista
V roku 2012 postupne Tomáš Rafa s Marekom Halászom a obyvateľmi osád vymaľoval múry v Ostrovanoch, Sečovciach a Veľkej Ide. Foto – OZ Art Aktivista
Foto – OZ Art Aktivista

Segregačný „športový“ múr

„Ich situácia nie je ľahká, podmienky, v ktorých žijú, sú tvrdé. Chodíme tam preto, aby aspoň na chvíľu zažili farebný svet,“ vraví Tomáš Rafa.

Rafa, ktorý je hlavným iniciátorom aktivít v Sečovciach, sa k dlhodobej práci s rómskou komunitou dostal ešte skôr, a to okolo roku 2010, teda v čase, keď ako filmár začal mapovať vzrastajúci nacionalizmus a xenofóbiu na Slovensku a v okolitých krajinách.

Približne v tomto období na východe Slovenska začal vznikať nový fenomén: mestá a obce začali stavať segregačné múry, ktorými oddeľovali rómske obyvateľstvo od nerómskeho. „Nikdy predtým som sa s ničím podobným nezaoberal, no spomínam si, že ma zarazila informácia o tom, že

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Kultúra, Slovensko

Teraz najčítanejšie