Denník N

Someliér: Vo víne sa stále hľadáme, štát vinárom nepomáha, cesta von však existuje

Rozhodli sa riešiť situáciu okolo vína na Slovensku novou službou. Kvalitného vína je dostatok ľudia však stále v prevažnej miere kupujú supermarketové vína. Pandémia trhu tiež neprospieva. Ambiciózny projekt však má odpoveď.

Predstavte si situáciu, keď vám kuriér prinesie mystery box s vínom primo k dverám. Príde, zazvoní, prevezmete zásielku, ale v nej nie je len tak obyčajný produkt. Spolu s ním prišiel zážitok. Chute, s ktorými by ste sa inak nestretli, a pritom nemusíte za nimi cestovať do Francúzska, Talianska, Španielska, Izraela, či našej Tekovskej oblasti… K dverám vám príde zásielka troch kvalitných vín, vždy iných, špeciálne pre vás vybraných someliérom. Takúto službu objavovania vín pod názvom Wine Door Club, uviedol na slovenský trh podnikateľ Juraj Kadlec spolu so someliérom Erikom Dorušincom. Každé víno naviac sprevádza jeho príbeh.

Ako ste si našli cestu k vínu a kde ste sa na nej rozhodli spojiť víno so zážitkami a objavovaním? 

Juraj Kadlec: Raz som na festivale vín videl, aká je okolo toho veda. Koľko je za vínom úrovní, o ktorých som vôbec netušil. Experti o tom veľmi dobre vedia rozprávať, ale bežný človek do toho aj tak nedovidí. Nevie si podľa toho vybrať, napokon mu aj tak poradí niekto, kto sa do vína vyzná, ktoré víno je dobré a mal by ho vyskúšať. Tam som uvidel ten „wine to door“ – dvere k vínu. Máte svojho someliéra a ten poradí, že toto je dobré víno, skús ho. Toto e-shopy nerobia, robia to vinotéky, ale tam človek musí fyzicky ísť. Preto som chcel dať ľuďom sprievodcu, ktorý by ich previedol svetom kvalitných vín aj keď sedia doma.

Takže cez Wine Door Club sa viem dostať k vínam, ktoré si v supermarkete alebo vinotéke nekúpim?

JK: Presne tak. My klientom neprinášame len vína, ale inšpirujeme ich objavovať nové chute. Preto okrem selekcie troch vín od nás vždy dostanú aj informácie k jednotlivým vínam. Ponúkame im dobrodružstvo a (easy) edukáciu.

Erik Dorušinec: V selekcii sú tri vína, každé iné a podľa predplatenej služby je buď jedno z nich vždy slovenské, alebo je selekcia robená len zo slovenských vín. To, čo majú spoločné, je vysoká kvalita.

JK: To bola vlastne aj naša úvodná idea. Povedali sme si: Poďme naučiť ľudí spoznávať kvalitné vína, ku ktorým sa nemajú ako dostať.

Keby som teda chcel ochutnať kvalitné vína odporučené someliérom, čo mám pre to urobiť?

JK: Zaregistrovať sa do nášho klubu Wine Door Club a zvoliť si základné preferencie. Prinášame do sveta vín jednoduchosť, preto je ten výber typov selekcie len základný (biele / červené / ružové / slovenské / svetové), chceme ľudí učiť spoznávať aj dovtedy nepoznané. U nás sa jednoducho neuspokoja len s odrodou, ktorú poznajú, napr. rulandské šedé” ale objavia rôzne druhy z odrôd, ako sauvignon blanc, silvánske zelené,  tempranillo, malbec alebo aj poctivý slovenský vlašák. Je toho priveľa, aby sme vymenovali všetko. V každej selekcii, ktorú posielame klientom, sú vždy iné vína z celého sveta. Nikdy od nás nedostanete to isté víno.

Ako často dostanem selekciu vín?

JK: Ako si navolíte. Môžete si vybrať, či chcete selekciu troch vín dostávať každý mesiac, raz za dva mesiace alebo raz za štvrťrok.

Spomenuli ste, že v selekcii sa jedno víno nikdy neopakuje dvakrát. Ale čo keď mi chutilo a chcem ho znovu?

JK: Ako člen klubu dostávate prístup aj do nášho e-shopu. Ak si chcete objednať víno mimo aktuálnej selekcie, môžete tak urobiť práve tam.

Dá sa na základe preferencií, ktoré si vaši členovia volia, nájsť nejaký vínny trend? Platí napríklad, že ženy chcú viac rosé či prosecco a muži biele suché vína?

ED: Mám pocit, že v poslednej dobe takéto delenia vôbec neplatia. Skôr by som to rozdelil na ľudí, ktorí majú svoje obľúbené odrody, napríklad chcú iba veltlín a potom sú takí, ktorí radi objavujú.

JK: U nás je ale takáto štatistika trochu ovplyvnená tým, že našimi klientmi sú najmä ľudia, ktorí chcú objavovať nové vína a chute. Takže ak má človek obľúbené napríklad len suché biele nemecké vína, tak zatiaľ mu nemôžeme odporučiť, aby prišiel k nám, pretože u nás je to o objavovaní, edukovaní, učení sa… Pripravujeme však aj selekcie, ktoré budeme tvoriť presne na mieru, podľa tzv. tasting profilov našich členov.

Sú vínne krajiny, ktoré vaši klienti preferujú?

ED: Áno, sú to tie známe krajiny s hlbokou vinárskou tradíciou, ako je Francúzsko, Taliansko, Španielsko. Tie mávame v selekcii permanentne. Ich vína sú známe aj preto, že sú perfektne zvládnuté nielen kvalitovo, ale aj marketingovo. Žijú z nich celé regióny, štát ich vo veľkom podporuje.

A čo sezónnosť? Idú v lete iné vína ako v zime?

ED: Áno a aj na to prihliadame pri tvorbe selekcií. V lete dávame do selekcie viac ľahších červených vín, viac bubliniek. Dokonca sme mali jednu špeciálnu selekciu len s proseccom a cavou. Alebo teraz v lete sme mali selekciu ľahkých vín, kde bolo napríklad Vinho Verde z Portugalska, čo je víno s menším množstvo alkoholu, ktoré si môžete dať aj v lete, počas horúceho dňa.

JK: Mnohé menej známe vína je ale pred ochutnaním potrebné uviesť príbehom, textom. Aby klient vedel, čo čakať od daného vína, aby nebol šokovaný. Poviem to na príklade spomínaného vína z Portugalska – je to letné víno, ktoré vyzerá skoro ako voda a je vo fľaši pripomínajúcej minerálku. Pritom je to víno s vynikajúcim hodnotením. Tieto súvislosti klient musí poznať. Alebo ešte lepší príklad. Mali sme raz v selekcii naturálne cal fondo prosecco z Talianska, pre ktoré je typický sediment. Pred vypitím ho treba pretrepať. Keď však takúto súvislosť klientom nevysvetlíme, nájdu sediment vo fľaši a povedia si, že veď je to víno pokazené. A pritom to bol hlavný úmysel vinára – nechať tam aj takúto konzistenciu. Toto je reálna skúsenosť, jeden klient si neprečítal popis k tomuto vínu a písal mi, že sme poslali seknuté víno. Tak som mu celý príbeh toho vína ešte raz vysvetlil. A chutilo mu.

Naturálne vína su dnes trendom. Pýtajú si ich klienti?

ED: Veľa ľudí nevie, že naturálne vína majú veľmi dlhú tradíciu, hoci sa v poslednom čase o nich viac píše. Ale už počas posledných tridsiatich rokov je vidieť, že sa vinárstva viac orientujú na naturálne vína. Napríklad víno Col Fondo – v regióne, odkiaľ pochádza, sa prezýva aj víno starých otcov, pretože sa k nemu viaže stáročná tradícia. Naturálne vína sú rôzne odstupňované – začíname bio vínom, potom je bio naturálne víno a potom bio dynamické víno. Sú aj rôzne bio certifikáty. Klienti chcú tieto vína spoznávať, ale zatiaľ nevidím, žeby tu vznikla silná skupina ľudí, ktorí chcú piť len naturálne vína.

JK: V Spojených štátoch aj v severských krajinách pritom existujú podobné služby, ako je náš Wine Door Club, ale so zameraním len na naturálne vína. Napríklad aj francúzskym vinárom sa podarilo opäť dobyť severské krajiny práve vďaka tomu, že prešli na naturálne vína.

Spomínali ste, že v každej selekcii je aj slovenské víno. Môžu vína zo strednej Európy konkurovať svetoznámym vinárskym regiónom?

JK: Určite môžu, veď slovenské vína sa umiestnili aj v top rebríčkoch svetových súťaží. Rozdiel je v tom, že v svetovo silných vinárskych regiónoch je cítiť podpora od štátu, kvalitný marketing a najmä dlhoročná tradícia.

ED: Práve tá tradícia je veľmi dôležitá. U nás sa za bývalého režimu roky išlo na kvantitu, bolo biele a červené víno a koniec. Až potom sme sa znovu naučili revitalizovať vinohrady, redukuje sa produkcia, a dáva sa väčší dôraz na kvalitu. Na Slovensku sa ale stále ešte trochu hľadáme. Máme problém, že sa robí všetko všade. Máme regióny, napríklad Malé Karpaty, kde boli pred sto, dvesto rokmi typické odrody veltlínske zelené, pesecká leánka, silvánske zelené, frankovka modrá, modrý portugal… Tieto odrody naši predkovia pestovali, bolo to typické pre túto oblasť, boli to dobré vína. Potom ale ľudia chceli piť rôzne vína a vinohradníci chceli produkovať tiež všetko – tak začali vysádzať rôzne odrody a pestuje sa všetko všade. Nemusí to byť zlé, ale niektoré odrody lepšie vyniknú na istom podloží v špecifických podmienkach. Napríklad v Burgundsku vo Francúzsku nenájdete bežne odrody, ktoré sú typické povedzme pre Bordeaux. Vedia, že tieto odrody tam majú tradíciu, robia ich najlepšie, ako vedia a nevymýšľajú. Ale môžeme zostať aj v strednej Európe, keď prejdete do Rakúska, do Vachau, tiež tam pestujú prevažne veltlín a rizling. Ak robíme všade všetko, limitujeme možnosti presadenia sa slovenských vín vo svete, pretože potom nemáme niečo, čo si ľudia spoja špeciálne s týmto regiónom, so Slovenskom. Napríklad frankovka modrá. Zrejme naše najlepšie červené víno. Prirodzene sem patrí, v Taliansku by takú frankovku modrú nespravili.

Od čoho závisí cena predplatného, ak chcem ochutnávať vína z celého sveta cez Wine Door Club?

JK: Od frekvencie, ako často si objednáte selekciu. Ale pripravili sme aj nový produkt, pretože nás trápilo, že kvalitné vína nevieme dostať medzi ľudí, ktorí majú obmedzený rozpočet. Preto sme pridali do ponuky predplatné, v rámci ktorého zákazník stále môže spoznávať kvalitné vína, ale nemá tam niektoré služby, ako napríklad prístup do klubového e-shopu. Členstvo BASIC obsahuje stále chutné, ale cenovo výhodnejšie jednoduché vína a členstvo STANDARD, čo je náš vlajkový produkt, zahŕňa zážitok aj z pohľadu kvality vína, aj servisu. Každopádne, aj v balíku BASIC dostane človek vína vyberané someliérom zo Slovenska aj zo sveta a môže spoznávať chute a regióny, ku ktorým by sa inak nedostal.

Wine Door Club tak otvoril svoje dvere každému, kto má odvahu na chuťové dobrodružstvo vo vlastnej obývačke či na chate. Či už to bude pre vás alebo vo forme originálneho vínneho darčeka pre niekoho blízkeho, vyzerá to tak, že nejaký čas ešte tento priestorový limit a neistá budúcnosť bude definovať životy nás všetkých. Aspoňže v tom víne je pravda.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie