Denník N

Môže byť jedným z najmocnejších v zdravotníctve, ale musel by chcieť niečo meniť

Pažinková ešte ako šéfka nemocnice v Prešove, potom zľava Richard Raši, Robert Fico a Pavol Paška. Foto - Tasr
Pažinková ešte ako šéfka nemocnice v Prešove, potom zľava Richard Raši, Robert Fico a Pavol Paška. Foto – Tasr

Za Uhliarika riadil Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou človek blízky Pente, potom ho vymenila podnikateľka, ktorá zarobila vďaka Smeru.

Je to jeden z najdôležitejších úradov zdravotníctva, pretože teoreticky by mal byť najsilnejším regulátorom. Nerozdeľuje síce miliardy ako Všeobecná zdravotná poisťovňa, ale môže zastaviť pofidérne finančné operácie v poisťovniach, môže ich pripraviť o licencie, môže pokutovať aj nemocnice či polikliniky.

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) je po ministerstve zdravotníctva a Všeobecnej zdravotnej poisťovni najmocnejším orgánom v zdravotníctve. Potenciál však nevyužíva.

Ako-tak je činnosť úradu viditeľná pri dohľade nad pitvami a vo vybavovaní sťažností pacientov. Má však aj silné právomoci pri kontrole hospodárenia poisťovní, ale aj polikliník či nemocníc. Tie druhé však využíva skôr formálne, a tak jeho tlak na poisťovne a zdravotníkov je v praxi minimálny.

Úvery a dlhy

Napríklad keď si v roku 2011 zdravotná poisťovňa Dôvera zobrala takmer 200-miliónový úver, ktorý bol určený na výplatu akcionárov poisťovne, musel to schváliť úrad pre dohľad. Akcionári Dôvery si vtedy chceli postupne vyplácať stovky miliónov eur z poisťovne, hoci v nej toľko voľných zdrojov nebolo. Úrad jej to povolil, peniaze akcionárom odišli, nikdy sa nevrátia a poisťovňa z úveru platí úroky bankám.

Na čele úradu vtedy sedel Ján Gajdoš. Ten predtým, ako prišiel pracovať na úrad, robil pre poisťovňu Penty. Do pozície ho poslala bývalá vláda za ministra zdravotníctva Ivana Uhliarika z KDH.

Gajdoš sľuboval, že úrad bude kontrolovať, či Dôvera neplatí tento úver z peňazí, ktoré mali ísť na nemocnice či ambulancie. Dokumenty o žiadnej takej kontrole však nie sú známe.

Sila úradu sa ukázala aj pri dlhoch Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Po tom, čo z poisťovne odišla bývalá ministerka zdravotníctva Zuzana Zvolenská, ktorá počas prvej vlády Roberta Fica viedla štátnu Všeobecnú zdravotnú poisťovňu. Keď nastúpilo nové vedenie, v poisťovni bola strata zhruba 120 miliónov eur. Vtedy Gajdoš svoje právomoci využil a ako šéf úradu nariadil ozdravný plán, čím sa Všeobecná zdravotná zrejme vyhla krachu.

Správni ľudia

Práve preto, že úrad môže mať veľmi silné právomoci, je pre vplyvných hráčov v zdravotníctve dôležité, aby nemal záujem príliš vŕtať do zabehnutých pravidiel zdravotníckeho biznisu. A to závisí najmä od šéfa úradu.

Predseda Gajdoš v úrade skončil s nástupom druhej vlády Roberta Fica, lebo aj napriek tomu, že sa úrad tvári ako nezávislý orgán, jeho riaditeľa odvoláva a menuje vláda na návrh ministra zdravotníctva. Na Gajdošovo miesto prišla nominantka Smeru Monika Pažinková.

„Pri výkone svojej pôsobnosti úrad vždy postupuje podľa zákonných požiadaviek, teda nezávisle, nestranne a predovšetkým objektívne,“ tvrdí úrad.

Pažinková svoju kvalifikáciu šéfovať regulácii zdravotníctva získala riadením nemocníc a podnikaním so svojím manželom v zdravotníctve. Najskôr bola lekárkou v nemocnici v Kráľovskom Chlmci a Košiciach. Keď sa dostal k moci Smer, začala riadiť štátnu nemocnicu v Prešove.

Jej manžel vlastnil polikliniku v tamojšej mestskej časti Sekčov. Pod niektorými zmluvami, ktoré mala poliklinika so štátnou Všeobecnou zdravotnou poisťovňou, je podpísaná aj Pažinková. Za poisťovňu s ňou niektoré zmluvy podpísal aj bývalý šéf Všeobecnej zdravotnej poisťovne Marcel Forai, ktorý bol predtým krajský šéf poisťovne v Košiciach. Forai musel odísť pre zmluvy so svojou tetou Annou Sučkovou. Jej syn podnikal s Pažinkovej manželom. Polikliniku už Pažinkovci nevlastnia, predali ju Pente.

Aj napriek tomu Pažinková hovorí, že nie je v konflikte záujmov.

Dôveru nevzbudzuje ani súčasná dvojka úradu, Pažinkovej zástupca Martin Senčák. Ten musel odísť z ministerstva zdravotníctva pre predražené nákupy jedla v niektorých štátnych nemocniciach. Hoci ho minister zdravotníctva Viliam Čislák pre pochybenia odvolal, Pažinková ho zamestnala, aby kontroloval nemocnice či poisťovne.

Úrad sa bráni, na otázku, aké konkrétne kroky urobil na zlepšenie zdravotníctva a starostlivosti, odpovedal: „Činnosť úradu je zdokumentovaná v Správach o činnosti úradu, ktoré úrad pravidelne predkladá vláde. Všetky správy o činnosti úradu sú verejne dostupné na webovej stránke.“ Na otázky, či by nemal byť úrad aktívnejší, neodpovedali.

Podriadený vláde

Aj keď úrad má byť nezávislý, nie je to tak, upozorňujú analytici. „Úrad pre dohľad dnes trpí obmedzenou nezávislosťou. Vláda môže jeho šéfku kedykoľvek odvolať, čo pre ňu vytvára motiváciu konať tak, aby bola vláda spokojná,“ hovorí Zuzana Dančíková z Transparency International.

Znižuje to podľa nej dôveryhodnosť úradu a obmedzuje jeho schopnosť dohliadať na Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či verejné nemocnice. „Dôveryhodnosť úradu za súčasného vedenia oslabujú aj zistenia o prepojení Moniky Pažinkovej na Marcela Foraia či pôsobenie Martina Senčáka,“ dodala.

Vláda by podľa nej mala zabezpečiť, aby šéfku alebo šéfa úradu bolo možné odvolať iba z vopred stanovených príčin. „Zároveň by mali byť vyberaní transparentným výberovým procesom, v ktorom by museli predstaviť svoje skúsenosti aj víziu a verejnosť by mala príležitosť klásť otázky,“ hovorí.

Veľký vplyv ministerstva na úrad vyčíta aj analytik INEKO Dušan Zachar: „Ficove vlády systematicky oslabili politickú nezávislosť úradu, a to je jedna z najvážnejších slabín tohto najzásadnejšieho kontrolného orgánu v zdravotníctve.“

Úradu vyčíta aj jeho neviditeľnosť smerom k verejnosti. „Mal by v oveľa väčšej miere vystupovať vo verejnej diskusii, mal by viac poukazovať na problémy, s ktorými sa stretol pri svojej kontrolnej a dohľadovej činnosti, a mal by verejnosti vysvetľovať svoju misiu. Stačí sa pozrieť na výstupy úradu na jeho webstránke a čitateľ musí nadobudnúť dojem, že to tam ,nežije‘,“ dodal Zachar.

Pochvaľuje si však, že úrad im najochotnejšie poskytuje údaje o nemocniciach, ktoré si INEKO žiada.

Rezervy na úrade vidí aj právnik Ivan Humeník z h&h PARTNERS, ktorá často rieši spory pacientov pre nesprávne poskytnutú zdravotnú starostlivosť. „Koncept úradu ako orgánu dohľadu a kontroly je správny. (…) Zákon však definuje veľké ciele, na ktoré v realite nie sú vyčlenené potrebné zdroje, a to či finančné, alebo personálne,“ hovorí advokát.

Úrad by sa podľa neho mal pozerať na poskytovanie starostlivosti komplexnejšie. „Nemožno napríklad konštatovať, že zdravotná starostlivosť bola poskytnutá správne, len na základe preskúmania medicínskej stránky veci, a nebrať do úvahy napríklad to, že pacient nebol pri prepustení z nemocnice poučený, ako ma rehabilitovať, prípadne aké komplikácie si má všímať a ako má na ne reagovať.“