Denník N

Fraška alebo najlepšie preteky F1 za dlhý čas? Nebezpečne rýchla Džidda ukázala na rozsiahlu sivú zónu v pravidlách

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP

6. október 1974. Sezóna F1 mala za sebou štrnásť z pätnástich pretekov a pred finále na legendárnej americkej trati Watkins Glen mali dvaja hlavní favoriti Emerson Fittipaldi z McLarenu a Clay Regazzoni z Ferrari rovnaký počet bodov.

Už v desiatom kole havaroval Rakúšan Helmuth Koinigg, ktorý napriek nie príliš silnému nárazu na mieste zahynul. Preteky pokračovali a z titulu sa napokon tešil Fittipaldi, ktorému stačilo aj štvrté miesto, pretože Regazzoni skončil so stratou štyroch kôl jedenásty.

Po takmer polstoročí nás opäť čaká rozhodujúci súboj o titul medzi pilotmi s rovnakým počtom bodov. Max Verstappen vedie priebežné poradie pred Lewisom Hamiltonom. V prospech pilota Red Bullu hovorí deväť víťazstiev, kým obhajca vyhral „len“ osemkrát.

Predposledné preteky sezóny v Saudskej Arábii ponúkli drámu, kontroverzné súboje, taktické ťahy, výjazdy safety caru, skvelú šou, ale aj otázniky, ktoré si kládli mnohé osobnosti svetového motošportu.

Nočná veľká cena na superrýchlom mestskom okruhu vyvolala obavy o bezpečnosť a poukázala na pomerne rozsiahlu sivú zónu v pravidlách.

V tomto texte sa dozviete:

  • prečo je podľa mnohých okruh v Džidde zbytočne nebezpečný;
  • čo si o vyjednávaní medzi tímami a riaditeľom pretekov myslia osobnosti;
  • prečo Esteban Ocon plakal;
  • prečo sa čoraz častejšie spomína pamätný súboj Senna – Prost.

„Zbytočné nebezpečný okruh“ a vážna nehoda v F2

Megalomanský projekt – trať v Džidde – postavili za zhruba osem mesiacov. Výsledkom je najrýchlejší mestský okruh v kalendári F1 a celkovo druhý najdlhší po belgickom Spa-Francorchamps. Priemerná rýchlosť v zákrutách sa pohybuje okolo 230 km/h, celková priemerná rýchlosť atakuje 250 km/h. Z celkového počtu 27 zákrut je veľké množstvo prakticky tiahlou rovinkou, takže jazdci nimi prechádzajú na plný plyn.

Aj keď sa o trati pred víkendom hovorilo predovšetkým v superlatívoch, ešte pred pretekmi toto nadšenie utlmil Sergio Pérez z Red Bullu, ktorý napokon preteky po nehode nedokončil: „Je to skutočne pekný okruh, ale aj veľmi nebezpečný. Mám pocit, že príliš nebezpečný, a to úplne bezdôvodne.“

Veľmi podobne to po pretekoch okomentoval budúcoročný Hamiltonov kolega George Russell z Williamsu, ktorý vypadol po nehode s Nikitom Mazepinom a so spomínaným Pérezom. „Myslím si, že pre motošport bol tento víkend veľmi poučný. Je to neuveriteľne vzrušujúca trať, ale z hľadiska bezpečnosti a pretekárskeho pohľadu jej chýba veľmi veľa.“

Brit dodal, že za najväčší problém považuje malé zl

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Formula 1

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie