Denník N

Cyklisti budú mať viac prednosti, no priechody pre chodcov nebudú bezpečnejšie

Ulica Mlynské Nivy po rekonštrukcii. Foto N - Tomáš Benedikovič
Ulica Mlynské Nivy po rekonštrukcii. Foto N – Tomáš Benedikovič

Až štvrtina smrteľných nehôd chodcov sa stane na priechodoch, nový zákon o cestnej premávke však v tejto oblasti neprináša žiadne zmeny. Cyklisti by mali mať prednosť v jazde vo viacerých situáciách, myslí sa aj na rodičov s deťmi.

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.

Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.

V marci 2022 začnú platiť na cestách aj na chodníkoch vynovené predpisy, ktoré nedávno schválil parlament v novele zákona o cestnej premávke. Dotknú sa cyklistov, chodcov i vodičov a budú sa týkať jazdy, prednosti v jazde i parkovania na chodníkoch.

Veľa sa zmení vo vzťahu medzi vodičmi a cyklistami. Začne napríklad platiť pravidlo o 1,5-metrovom odstupe pri predbiehaní cyklistu.

DAN KOLLÁR z Cyklokoalície, ktorá už desať rokov tlačí na zmeny v zákonoch, považuje 1,5-metrové pravidlo skôr len za spresnenie súčasnej úpravy, v novele sú podľa neho oveľa dôležitejšie zmeny. Vyzdvihuje napríklad novinky v jazde na chodníku alebo v skupine cyklistov či zákaz parkovania na chodníkoch.

Novela zaviedla minimálny odstup áut vo vzdialenosti 1,5 metra pri predbiehaní cyklistov, no v meste je to len jeden meter a ešte pribudlo slovíčko spravidla. Nie je to znefunkčnenie pôvodného zámeru? 

Nie je. Znenie možno mohlo byť prísnejšie, ale myslíme si, že napriek tomu účel splní. Zákon nevytvára novú povinnosť pre vodičov. Už dnes musia pri predchádzaní cyklistu zachovať bezpečný odstup, ktorý v praxi zodpovedal týmto vzdialenostiam, aj policajti to tak posudzovali v prípade nehody.

Hlavným zámerom pri úprave zákona bolo spresnenie doterajšieho znenia tak, aby bolo lepšie pochopiteľné pre vodičov. V praxi sa bezpečné predchádzanie nedialo možno preto, že vodičom nebolo dostatočne jasné, čo ten odstup znamená.

Policajti už teda riešili bezpečnostné odstupy?

Riešili to iba v prípade nehody. Nemyslíme si, že teraz budú číhať na ulici a merať, či niekto predbieha 1,45 metra alebo 1,5 metra. Dá sa to zistiť z videozáznamu, ale nie je cieľom nachytať vodičov na piatich centimetroch.

Na ceste kamión bežne predbieha spôsobom, že nielenže neopustí svoj pruh, ale ani nezmení priamočiaru jazdu.

Bohužiaľ, deje sa to, veríme, že vďaka tomuto sa to bude diať menej. Nie je to jediné opatrenie, ktoré vyrieši všetky problémy cyklistov na cestách, ale určite to môže pomôcť.

V petícii za prijatie opatrení na zvýšenie bezpečnosti cyklistov a chodcov ste to komunikovali, akoby 1,5-metrový odstup bol niečím závažným. 

Určite je, ale zároveň sme komunikovali, že to je jedno z viacerých opatrení.

Aké sú ďalšie opatrenia, ktoré sa dostali do zákona?

Je tam

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cyklistika

Iné podcasty Denníka N

Rozhovory

Slovensko, Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie