O audite, ktorý nebol, a o reforme, ktorá je v nedohľadne

Tento týždeň si pripomíname desiate výročie uznesenia parlamentu, ktorým požiadal vládu, aby vykonala komplexný audit verejnej správy a predložila ho zákonodarcom. Dodnes sa tak nestalo.
Autor je analytik Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika
Dňa 8. decembra 2011 bolo v parlamente na návrh výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj, ktorý vtedy viedol primátor Žiliny a poslanec Smeru-SD Igor Choma, schválené uznesenie požadujúce od vlády „vykonať komplexný audit výkonu kompetencií podľa jednotlivých úrovní verejnej správy a zabezpečenie ich financovania a predložiť ho Národnej rade SR“.
Udialo sa to v súvislosti s v tom čase prijímaným ústavným zákonom o dlhovej brzde, pričom šlo o podmienku, po splnení ktorej návrh podporia aj poslanci zo strany vtedy opozičného Smeru-SD. Na vykonanie komplexného auditu tlačilo aj Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS), ktoré vtedy viedol primátor Nitry Jozef Dvonč ako nominant Smeru-SD.
V tom čase bolo už dané, že vláda Ivety Radičovej sa končí a blížia sa predčasné voľby, ktoré začiatkom marca 2012 drvivo vyhral Smer-SD a s pohodlnou, takmer ústavnou väčšinou v parlamente následne obsadil aj všetky ministerské kreslá. Odchádzajúca vláda Ivety Radičovej však ešte 22. februára 2012 uložila ministrom spracovať a následne do 15. septembra 2012 i predložiť na rokovanie vlády „súhrnný audit výkonu kompetencií verejnej správy a návrh na zabezpečenie financovania kompetencií verejnej správy“.
Audit, ktorý nebol
Ficova vláda toto uznesenie nesplnila, termíny jeho splnenia viackrát odložila a rozsah auditu si svojvoľne zúžila len na územnú samosprávu. Vláda nakoniec 14. mája 2014 schválila Súhrnný audit výkonu kompetencií verejnej správy – segmentu územnej samosprávy a návrh na zabezpečenie financovania kompetencií verejnej správy. Lenže dokumenty, ktoré tento paškvil tvorili, nemali s riadnym auditom zväčša vôbec nič spoločné.