Denník N

Aké by to bolo, keby ženy „zízali“ na mužov. Výstava v Žiline pracuje s otázkami feminizmu a rodových rolí

Z výstavy Nežná sila v Považskej galérii umenia v Žiline. Foto - Richard Köhler
Z výstavy Nežná sila v Považskej galérii umenia v Žiline. Foto – Richard Köhler

Výstava Nežná sila v Považskej galérii umenia v Žiline prezentuje pohľad umelcov a umelkýň na rodové otázky, tradične chápané rozdelenie rolí medzi mužov a ženy či ideál krásy.

Nie je to po prvý raz, čo sa Považská galéria umenia v Žiline zameriava na rodové otázky v umení. V roku 1996 tu vznikla známa výstava Paradigma žena, o päť rokov neskôr dostali témy postfeminizmu priestor na výstave in(time).

Teraz sú témy feminizmu a postfeminizmu zastúpené dielami domácich autoriek a jedného autora na výstave Nežná sila. Sprístupnili ju v júni a v galérii bude počas najbližších 3-4 rokov. „Chcela som, aby táto expozícia bola ďalším pokračovaním toho, čo už galéria v minulosti prezentovala,“ vraví kurátorka Mira Sikorová-Putišová, ktorá je aj riaditeľkou galérie.

Nosnou témou aktuálnej expozície je rod, kľúčovou pri výbere zastúpených diel sa stala kategória intermédií, ktoré sú špecifickom pre zbierku žilinskej galérie, a rok 1989. „Vtedy došlo k výraznej spoločenskej zmene, ktorá priniesla aj úplne inú tvár umenia. Umenie, rovnako ako spoločnosť, prežívalo svoju transformáciu. Venovať sa 90. rokom pre mňa znamená venovať sa transformačným rokom,” hovorí Sikorová-Putišová.

Vystavené diela sú zo zbierky PGU. Foto – Richard Köhler
Foto – Richard Köhler
Inštalácia Ladislava Čarného. Foto – Richard Köhler

Tri nosné línie

Nosnou témou expozície sa stali otázky rodu, ktoré na konci minulého storočia začali dominovať nad témami emancipácie. „Kategóriu rodu nemôžeme sploštiť na rozdelenie muž a žena.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Vizuálne umenie

Kultúra

Teraz najčítanejšie