Jiří Grygar: S ďalekohľadom Jamesa Webba nastane nová éra kozmickej astronómie (anketa s vedcami o novom teleskope)

Zľava astronóm Jiří Grygar, astronóm Jiří Šilha a kozmický inžinier Ján Baláž. Dole zľava fyzik Samuel Kováčik, astronóm Juraj Tóth a astronóm Peter Vereš. Foto – koláž N/archív vedcov, N a TASR

Podľa kozmického inžiniera Jána Baláža ďalekohľad Jamesa Webba „spĺňa všetky predpoklady stať sa prelomovým míľnikom v poznávaní vesmíru človekom“. Fyzik Samuel Kováčik hovorí, že James Webb bude „ten teleskop, od ktorého očakávame veľké objavy, ktoré preniknú aj medzi širokú verejnosť“. Astronóm Marek Husárik je presvedčený, že „vesmírny ďalekohľad nám dokorán otvorí nové okno, ktoré ani Hubble, ani pozemské ďalekohľady nedokážu otvoriť“.

Deviati vedci nám odpovedali na otázky: „Ako hodnotíte význam ďalekohľadu Jamesa Webba? Aké objavy by mohol vykonať a ako môže zmeniť naše poznanie vesmíru?“

Štart ďalekohľadu do vesmíru je po rokoch odkladov naplánovaný na 25. decembra 2021 o 13.20 hod. nášho času.

Ďalekohľad Jamesa Webba je najväčším vesmírnym ďalekohľadom, aký ľudstvo postavilo. Jeho sila 100-násobne prekračuje Hubblov ďalekohľad.

NASA prirovnáva význam nového teleskopu k programu Apollo, ktorý ľudí vyniesol na Mesiac.

Podľa niektorých zahraničných odborníkov nový ďalekohľad prinesie do astrofyziky revolúciu a dejiny odboru sa budú deliť na obdobie pred ním a po ňom.

Denník N zaujímalo, ako význam ďalekohľadu hodnotia slovenskí a českí vedci.

Testovanie ďalekohľadu. Foto – NASA/Chris Gunn

Peter Vereš,

astronóm, Astrofyzikálne centrum na Harvardovej univerzite a v Smithsonovom inštitúte v Massachusetts

Ďalekohľad Jamesa Webba je najväčší a najzložitejší vesmírny ďalekohľad, aký ide ľudstvo vypustiť. Čakáme na to pridlho, presluhujúci Hubble je už dávno zastaralý a James Webb ho generačne preskočí. Ďalekohľad bude pozorovať v pomerne širokom infračervenom pásme, z povrchu Zeme ho pozorovať nemôžeme.

Hoci James Webb bude primárne skúmať vzdialený kozmologický vesmír a pozornosť sa smerovať najmä na vznik a vývoj galaxií a vesmíru, mňa budú zaujímať

Blahoželáme, máte dobrých priateľov!

Tento článok je normálne zamknutý, ale vy si ho môžete prečítať zadarmo vďaka tomu, že váš priateľ Peter Vereš je predplatiteľom Denníka N a článok vám venoval. Stačí zadať váš e-mail, nebojte sa, nikdy ho nepredáme inej firme.

Alebo môžete .