Denník N

Bol napínavý záver aj fér? Hamiltonov Mercedes podal dva protesty voči porušeniu pravidiel

Lewis Hamilton. Foto - TASR/AP
Lewis Hamilton. Foto – TASR/AP

FIA oba protesty zamietla.

V druhej polovici veľkej ceny v Abú Zabí sa zdalo, že tempo Lewisa Hamiltona na Mercedese je nedostihnuteľné. Prišlo však virtuálne bezpečnostné vozidlo po tom, čo v pretekoch skončil Antonio Giovinazzi z tímu Alfa Romeo.

Red Bull situáciu umne využil a Maxovi Verstappenovi nasadil „rýchlejšiu“ zmes pneumatík. Mercedes v tom čase urobil prvú veľkú chybu, keď Hamiltona nechal na trati. Hamilton sa svojho inžiniera pýtal, prečo takto riskujú. Odpoveď znela: „Nechceli sme stratiť pozíciu.“

Na Verstappena nečakala jednoduchá úloha, pretože Hamilton mal náskok 17 sekúnd a podľa výpočtov musel Verstappen v každom kole ukrojiť osem desatín sekundy zo straty na lídra. To sa mu nedarilo a zdalo sa, že Hamilton si ide jasne za ôsmym titulom. Šéf tímu Red Bull Christian Horner v rozhovore počas pretekov povedal, že „potrebujeme zázrak“. Nezdalo sa, že by to bolo reálne prianie.

Hamilton dostal následne upozornenie od svojho inžiniera, aby dával pozor na pneumatiky pri prejazde konkrétnymi obrubníkmi.

A potom to prišlo.

Nehoda Nicholasa Latifiho päť kôl pred koncom. Williams museli odtiahnuť a na trať prišlo bezpečnostné vozidlo. To znamenalo pre Hamiltona katastrofu, pretože safety car zmaže dovtedajšie rozstupy medzi pilotmi na minimum – a s omnoho staršími gumami nemal Brit proti Verstappenovej novej súprave šancu.

Medzi oboma pilotmi sa nachádzalo päť áut so stratou jedného kola a riaditeľ pretekov Michael Masi tejto pätici nedovolil predísť bezpečnostné vozidlo. Tým by sa Verstappen dostal bezprostredne za Hamiltona. Krátko pred odchodom bezpečnostného vozidla z trate však riaditeľ pretekov názor zmenil a dráma bola na svete. O šampiónovi malo rozhodnúť posledné kolo posledných pretekov sezóny.

Verstappen na nič nečakal a pred Hamiltona sa dostal už v úvode. Brit sa snažil o odvetu, ale tá mu už nevyšla. Verstappen sa stal prvým holandským šampiónom F1 a ukončil nadvládu Hamiltona od roku 2017.

Po pretekoch a zisku premiérového titulu sa rozplýval. Na adresu Red Bullu povedal: „Myslím, že vedia, že ich milujem. A dúfam, že to spoločne budeme zažívať desať, pätnásť rokov. Nie je dôvod čokoľvek meniť. Chcem s nimi zostať do konca života. Dúfam, že mi to dovolia.“

„Je to neuveriteľné. Počas celých pretekov som neprestával bojovať. A potom prišla šanca v poslednom kole. Je to neuveriteľné. Stále mám v nohách kŕče. Konečne som mal trochu šťastia. Takisto sa chcem poďakovať Checovi. Jazdil s neuveriteľným srdcom. Bola to skvelá tímová práca. A on je úžasný tímový kolega,“ chválil šťastný majster sveta svojho tímového kolegu Sergia Péreza.

Druhý Hamilton mal rekordný ôsmy titul na dosah, ale po dnešku ich má stále sedem, rovnako ako Michael Schumacher. Opäť však potvrdil, že aj napriek prehrám sa vie správať športovo.

Bezprostredne po pretekoch Verstappenovi zablahoželal a médiám povedal: „Myslím si, že tento rok sme spolu s tímom odviedli skvelú prácu. Bola to najťažšia zo všetkých sezón a som na nich hrdý. Som vďačný, že môžem byť súčasťou tejto cesty. V poslednej časti sezóny sme do toho dali všetko, úplne všetko a nikdy sme sa nevzdali. A to je to najdôležitejšie.“

Mercedes podal dva protesty

Krátko po pretekoch Mercedes podal dva protesty Medzinárodnej automobilovej federácii, neskôr ich však oba odmietla, Mercedes sa však môže odvolať. V oboch prípadoch

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Formula 1

Motorizmus

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie