Denník N

Ako sa zbaviť chuti na sladké? Závislosť si len namýšľame, hovorí odborníčka

Ilustračné foto - Adobe Stock
Ilustračné foto – Adobe Stock

Štvrtý diel seriálu Chudnutie: vypočuť si ho môžete aj v podcastovej verzii Športovej vedy.

Počúvajte podcasty v aplikácii Denníka N. Všetky naše podcastové kanály a služby.

Podcasty Denníka N

Kde nájdete naše podcasty: 

V spotrebe cukru sme predbehli aj Spojené štáty, pričom problémom sú najmä sladené nápoje. „Čísla sú dosť zlé, a keby prišla štúdia z pandemického obdobia, boli by ešte horšie,“ varuje Adela Penesová z Biomedicínskeho centra SAV.

„Stále medzi nami žije veľa ľudí na hranici chudoby. Je preto veľmi podstatné, aká je cena potravín, ktoré potrebujú nakúpiť, aby prežili. Ak budú sladené nápoje lacnejšie ako minerálky a dojčenské vody, ťažko niečo zmeníme.“

Najnovšia štúdia organizácie GLOBSEC hovorí, že Slovensko patrí v prípade diétnych rizík k najhorším krajinám v OECD (Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj – pozn. red.).

V článku sa dočítate:

  • že abstinenčné príznaky si iba namýšľame;
  • či je kokosový cukor lepší ako biely cukor;
  • prečo je pomalšie dvíhanie hladiny cukru dôležité;
  • že cukor je aj v bežných jedlách;
  • že pri pocitoch únavy a útlmu sa treba pozrieť aj na to, koľko ste sa hýbali – či toho nebolo málo.

Pomôže nám, ak vymeníme biely cukor za javorový sirup alebo kokosový cukor, o ktorých výrobcovia tvrdia, že sú zdravé? Zvykneme po nich siahnuť napríklad počas sviatkov, keď chceme upiecť zdravšie koláče.

Môžu obsahovať menej kalórií a nemajú takú výraznú sladkú chuť. Niektorí využívajú aj stéviu, ktorá je bez akýchkoľvek kalórií, ale má špecifickú chuť a treba si na ňu zvyknúť. Na druhej strane Európska únia váhala, či schváliť stéviu pre jej zloženie, takže ani to nemusí byť úplne optimálna voľba na pravidelnú konzumáciu. Je však nezmyselné vymeniť biely cukor za hnedý a nazvať ho zdravším. Nie je to pravda, kaloricky sú identické.

Dostávame sa k tomu, že dôležité je množstvo. Musíme si uvedomiť, že cukry sa nenachádzajú len v čokoláde a kole, ale aj v bežných jedlách. Veľmi zjednodušene – klasický biely jogurt štandardnej veľkosti (200 gramov – pozn. red.) má deväť gramov cukru, teda laktózy. A pozor, cukor je aj v bezlaktózovom mlieku. Vysoký podiel cukru má aj banán a hrozno, ale to, čo kúpite v zimných mesiacoch, ani nejedzte. Hrozno je teraz iba sladká vata.

A čo banán?

Jeden banán môže mať až 25 gramov cukru, aj keď obsahuje vlákninu a nejaké vitamíny s minerálmi. V zásade platí, že jedna porcia ovocia denne je absolútne v poriadku. Pokiaľ ide o zdravého človeka, uvádza sa až okolo 300 gramov ovocia denne.

Lenže v práci po obednej pauze prichádza útlm a s ňou chuť na sladké, lebo potrebujeme stimul.

Z praxe vieme, že keď pacientom nastavíme pestrý jedálniček, kde nebude len mäso, ale aj spomínaná príloha, neprichádza žiadny výraznejší útlm. Ale ak už naozaj máte veľkú chuť na sladké, siahnite radšej po zdravšom variante, napríklad po ovocí. Okrem cukrov obsahuje dôležitú vlákninu a vitamíny.

Poznáme však aj iné možnosti na olovrant, ktoré sú určite lepšou voľbou ako obyčajné sladkosti. Napríklad jablková, tvarohová alebo orechová štrúdľa ponúka okrem cukrov aj niektoré benefity a zasýti vás viac ako čokoládová tyčinka. Skúsiť môžete muffin z celozrnnej múky, bublaninu s ovocím alebo makom.

Verím, že ľudia rozmýšľajú nad tým, ako obmedziť sladké, no majú abstinenčné príznaky. Pociťujú bolesti hlavy alebo skleslú náladu.

Musíme sa naučiť rozlišovať, či

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cesta k zdraviu

Chudnutie

Podcasty Denníka N

Radíme športovcom

Rozhovory

Športová veda

Športové podcasty Denníka N

Šport a pohyb, Veda

Teraz najčítanejšie