Denník N

Ročne zachránia pred samovraždou stovky mladých životov. Potreba pomoci narástla šesťnásobne a bez podpory verejnosti to nezvládnu

Psychológ Marek Madro, riaditeľ IPčka. Foto - IPčko
Psychológ Marek Madro, riaditeľ IPčka. Foto – IPčko

#10 dní do Vianoc

Internetovú linku dôvery pre mladých ľudí IPčko dnes kontaktujú už aj zdravotníci a seniori. Psychológ Marek Madro, ktorý IPčko založil a dodnes vedie, hovorí o najsilnejšom vianočnom zážitku, ale aj o tom, čo mladých ľudí trápi a ako hlboko zasiahla ľudí aj IPčko pandémia.

IPčko vediete už dvanásť rokov. Vianoce sú pre dušu a iste aj pre IPčko náročným obdobím. Spomínate si na nejaký konkrétny vianočný príbeh, ktorý dopadol dobre?

Jeden z najsilnejších momentov mojej práce sa odohral práve deň pred Štedrým dňom. Ozval sa chalan, ktorý hovoril, že je v pivnici a je pripravený siahnuť si na život a umrieť bolestivou smrťou. Chcel, aby to, čo urobí, zatriaslo celou rodinou. Práve s príchodom Vianoc cítil obrovský tlak. A obával sa, čo sa udeje na druhý deň, keď bude Štedrý deň. Mal strach, že sa zopakuje to, čo sa stalo presne rok predtým. Vtedy jeho otec zbil mamu, a keď sa jej tento mladý človek zastal a povedal dosť, rukou rozbil sklo na dverách a porezal sa. Do tejto dramatickej situácie prišla polícia, ktorú zavolali susedia. Jeho mama povedala, že ju udrel on – jej syn. Celé sviatky strávil vyšetrovaním políciou, nevrátil sa ani domov a cez Vianoce bol na ulici. Bál sa, že tieto sviatky budú rovnaké, a chcel svojou smrťou dosiahnuť, aby boli iné. Spoločne sme plánovali každú hodinu, ako tie Vianoce urobiť tak, aby boli iné, ale lepšie. Niekoľkokrát som sa s ním stretol v Káčku. Keď dostal vianočný darček, gitaru, o ktorej sníval, povedal mi: „Ďakujem, že si ma pripravil o smrť.” Je pre mňa cťou, že som takýto príbeh mohol zažiť, doteraz sme v kontakte. To, že nás prizval v tom čase do rodiny, spôsobilo, že sa aj tam začala situácia vyvíjať k lepšiemu. Som na neho pyšný.

Znamená to, že kontakt s ľuďmi v problémoch nie je vždy jednorazový, ale často viete, ako ich život po kontakte s IPčkom pokračuje?

Spätná väzba prichádza, pretože naše linky sú charakteristické tým, že poradcovia nie sú anonymní, majú zverejnený profil s fotografiou. Ak s niekým človek napríklad telefonuje alebo četuje, nie je to pre neho anonymný poradca, vie, kto je na druhej strane, vďaka tomu sú niektoré kontakty opakované a vieme o ďalších krokoch.

Kto a prečo sa najčastejšie obracia na IPčko?

Najčastejšie sa na nás obracajú mladí ľudia, 73 percent z nich sú ľudia do 30 rokov, najväčšiu časť tvoria tínedžeri. Cítia sa osamelí, hoci sú obklopení obrovským množstvom ľudí, nemajú s kým hovoriť o problémoch. Sú na nich kladené veľké očakávania alebo sa cítia v ohrození a sú obeťami konfliktov – domáceho násilia, sexuálneho násilia. Druhou najčastejšou témou sú myšlienky na samovraždu. Aktuálne nás kontaktujú aj zdravotníci.

Dá sa takýmto spôsobom, pomocou online a telefonickou pomocou, zabrániť samovražde?

V priemere desaťkrát za deň sa stretneme s akútnymi a vážnymi situáciami, keď ľudia hovoria, že už sú na koľajniciach alebo stoja v okne a uvažujú, čo majú ďalej robiť. A práve komunikácia s nami v nich vyvoláva pocit bezpečia. V takom prípade sa zapojí celý tím odborníkov, ktorí takému človeku dokážu zachrániť život. Z našich štatistík vychádza, že skoro vo všetkých prípadoch počas tohto roka ľudia dali šancu životu a smerovali sme ich k ďalšej pomoci. Naozaj to funguje tak, že ak sa ľudia v posledných chvíľach rozhodnú vyhľadať pomoc, zriedka hovoria: „Pomôžte mi vyriešiť moje problémy.” Hovoria viac: „Bojím sa byť v tejto chvíli sám, pomôžte mi to ustáť.” A na to tu sme. IPčko poskytuje päť foriem komunikácie: naživo v kluboch Káčko, na linkách pomoci cez telefón, čet, email a video.

IPčko funguje nonstop a opakovane sa na vás ročne obráti zhruba 3000 klientov. Kto sú tí na vašej strane linky, ktorí pomáhajú mladým?

Na našich linkách pracujú psychológovia, sociálni pracovníci, pedagógovia, ktorí prechádzajú dlhodobým polročným výcvikom v rozsahu 360 hodín. Sú to naozaj skúsení ľudia. Aj po vzdelávaní pracujú pod expertnou supervíziou odborníkov. 80 percent poradcov na linkách sú dobrovoľníci. Teda pomáhajú 12 hodín týždenne popri svojej terapeutickej práci. IPčko prevádzkuje tri linky a okrem toho má veľa ďalších projektov, ako klub Machovisko alebo kontaktné miesta Káčka.

Aké sú Vianoce v IPčku?

Minulé Vianoce boli vôbec najťažším obdobím našej organizácie. Mali sme obrovské množstvo kontaktov, vrcholila pandémia, žili sme v lockdowne, podobne to bude aj tento rok. Už teraz prežívame šesťnásobný nárast kontaktov. Aj my cítime veľký tlak, chceli by sme mať možno aspoň kúsok Vianoc pre seba a pre svoje rodiny, oddýchnuť si. Ale vnímame aj obrovskú potrebu pomoci. S vianočným obdobím pribúda sklamanie z očakávaní, sebaobviňovanie za to, že ľudia niečo nestihli, nie sú dosť dobrí, alebo aj bilancovanie a z toho vyplývajúce pocity menejcennosti.

Ak by ste mali viac peňazí, dokázali by ste viac pomáhať a zachrániť viac mladých životov? 

Ako som spomínal, zaznamenali sme šesťnásobný nárast kontaktov. A to znamená, že aktuálne zvládneme pomôcť jednému zo šiestich ľudí, ktorí u nás hľadajú pomoc. To predstavuje veľký tlak a zároveň si uvedomujeme, že na Slovensku je nedostatok služieb, ktoré by ľuďom takýmto spôsobom pomáhali. V IPčku je 127 psychológov. Prevažná väčšina z nich sú síce dobrovoľníci, ale o kvalitu na službách pomoci sa nemôže starať dobrovoľník. Sú to experti. Vďaka stabilným ľuďom, ktorých v tíme môžeme mať, môžeme navyšovať aj počet dobrovoľníkov. Ak by sme mali viac prostriedkov, mohli by sme pokryť viac ľudí, ktorí u nás hľadajú pomoc, a viac pomáhať, hlavne mladým.

Pre enormný nárast žiadostí o pomoc dnes IPčko dokáže pomôcť len každému šiestemu. Podporiť ich môžete TU.

IPčko poskytuje bezplatne, anonymne a nonstop poradenskú a krízovú pomoc na troch linkách pomoci, prostredníctvom emailu, četu, ale aj osobne v kluboch Káčko a Machovisko. Hlavným cieľom IPčka je, aby ľudia, ktorí sa ocitnú v náročných a krízových životných situáciách, mali nonstop dostupnú odbornú prvú psychologickú a sociálnu pomoc. Linky denne zaznamenajú v priemere desať kontaktov zväčša mladých ľudí, ktorí si chcú siahnuť na život. Okrem toho sú to ročne tisíce kontaktov ľudí v zložitej situácii. V dôsledku pandémie vzrástla potreba pomoci na linkách IPčka šesťnásobne.

[Úžasný svet depresie – nevšedný pohľad na depresiu z knižnej edície Denníka N.]

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Advent

Duševné zdravie

Mladí

Rozhovory

Rodina a vzťahy

Teraz najčítanejšie