Denník N

Medzinárodný festival súčasného tanca na Slovensku, druhý pokus

Z predstavenia Shifters, We Do Not Torture People. Foto - Liel Bumberg
Z predstavenia Shifters, We Do Not Torture People. Foto – Liel Bumberg

Už 19-ročná Bratislava v pohybe prináša počas októbra diela reagujúce na súčasné dianie, čisto pohybovo-vizuálne záležitosti, predstavenie pre deti aj premiéru.

Čo už ponúkol a čo ešte ponúkne festival Bratislava v pohybe? Odštartoval v nedeľu v historickej budove SND minimalistickou peckou čínskeho súboru Tao Dance Theatre. Tento a vôbec čínsky súbor súčasného tanca sa u nás predstavil prvýkrát. “To, čo vnímajú vaše oči je presne to, čo ako dúfame vyjadrujú naše srdcia”, hovorí choreograf Tao Ye. “6” a “7” sú posledné dva kusy jeho očíslovanej minimalistickej série, ktorú oprostil od príbehu a výkladu. Inými slovami, sedem tanečníkov tancuje a nemusíme si nič vysvetľovať. Aké osviežujúce. Jemne halucinogénny efekt a dokonalé prevedenie. Toto je jedna z najlepších súčasných svetových skupín, konštantne na cestách.

TAO photo of 7 by Duan Ni a

Na druhý deň prišla premiéra trojice slovenských choreografov Marty Polákovej, Juraja Koreca a Petra Šavela, Pocitové roz-umenie. Premiéru malo aj miesto uvedenia, kaviareň Urban House na Laurinskej si doteraz s tancom veľa ľudí asi nespájalo. V súčasnej absencii tanečných scén v Bratislave však aj jej malé javisko stači. Navyše, ako dúfali tvorcovia, prinieslo novú skúsenosť vo vnímaní tanca. Využilo aj ďalšie výtvarné a architektonické prvky priestoru.

urban

Aj tento rok uvedie festival produkciu z Izraela, v sobotu 10. októbra sa v DPOH predstaví choreografka Noa Shadur s dielami Shifters a We Do Not Torture People. V prvom ide o tému vzťahu a večne sa opakujúceho mechanizmu v podaní dvoch tanečníkov. To druhé sa pohráva s témou postavenia človeka v dobe terorizmu – názov vychádza z prehlásenia používaného v americkej armáde. Choreografka s ním vyhrala medzinárodnú choreografickú súťaž No Ballet v Nemecku.

Festival odprezentuje aj dvoch zahraničných slovenských choreografov, prvým z nich bude v Ľubľane pôsobiaci Milan Tomášik, člen známeho súboru Les Slovaks. 12. októbra uvedie v A4 svoju Loveckú sezónu, v slovinsko-taliansko-španielsko-slovenskom obsadení a na hudbu Vladimíra Godára. Na nádychu, výdychu, znehybnení, akcii a reakcii vystaval tanečný kus, ktorý sa riadi princípmi loveckej akcie a jeho typickým nadhľadom a humorom.

Foto - Natália Zajačiková
Foto – Natália Zajačiková

17. októbra je opäť v A4 na programe švajčiarsky choreograf Philippe Saire so svojím úšpešným Black Out. Na toto dielo sa budeme dívať zhora, má špeciálnu scénu a limitovanú kapacitu divákov, preto sa uvádza dvakrát po sebe. Je to niečo medzi tancom, performanciou a grafikou, na troch protagonistov v plavkách sa sypú čierne granule a vytvárajú pohybovo-obrazové efekty a kompozície. Predstavenie minulý rok oslávilo sté uvedenie, na Slovensku má aj jeden špeciálny kontext. Dva dni pred Bratislavou sa malo uviesť v rámci zrušeného festivalu Dni tanca pre vás v Banskej Bystrici. Hádam to nebola práve táto (neúplná) nahota, čo tak pobúrila župana Mariana Kotlebu, našťastie na bratislavské uvedenie (dúfajme) nemá dosah.

04_BlackOut_111110-097_PhilippeWeissbrodt

Počas posledného festivalového víkendu sa 23.októbra predstaví v A4 české zoskupenie DOT504 Dance Company s choreografiou Collective Loss of Memory. Vytvoril ju pre nich slovensko-grécky pár Jozef Fruček a Linda Kapetanea alias RootlessRoot a venuje sa skúmaniu násilia, ľudského správania a kritike súčasného spôsobu života. Obsadenie tvorí päť tanečníkov a pôjde do tuhého – estetika fyzického divadla, akrobatické výkony a vypäté situácie, všetko v rukopise tejto vychytenej choreografickej dvojice.

Festival 24.októbra uzatvára Jozef_predstavenie pre deti Taliana Alessandra Sciarroniho. Uvádza sa v dvoch poobedňajších časoch a pomocou laptopu a projekcie ukáže deťom zábavnou formou technológiu ako nosiča kreativity. Popritom aj seriózne zamyslenia, pištoľnícky duel, mimozemšťana a neočakávaný koniec.

Teraz najčítanejšie