Denník N

V pauzách behal Landovskému po pivo

Václav Havel a Pavel Landovský pri nahrávaní Audiencie v Mertovom byte a obal albumu. Foto – Ivan Kyncl
Václav Havel a Pavel Landovský pri nahrávaní Audiencie v Mertovom byte a obal albumu. Foto – Ivan Kyncl

Český pesničkár Vladimír Merta spomína, ako v roku 1978 v jeho obývačke tajne nahrávali jednoaktovku Václava Havla Audiencia.

Václav Havel bol vďaka hrám zo 60. rokov Záhradná slávnosť, Vyrozumenie či Sťažená možnosť sústredenia už medzinárodne uznávaným autorom, no po okupácii jeho inscenácie zmizli z domácich scén. A rovnako sa nesmeli hrať ani jeho ďalšie hry napísané počas normalizácie. Osobitné miesto v nich patrí trojici jednoaktoviek Audiencia, VernisážProtest, takzvaných vaňkoviek, ktoré sa nazývali podľa hlavnej postavy intelektuála Ferdinanda Vaněka, autorovho alter ega. „Samozrejme, uložil som do tej postavy určité vlastné skúsenosti a nepochybne aj niektoré svoje osobné rysy. Ale Vaněk nie je Havel,“ charakterizoval autor svoju slávnu postavu. „Havel túžil aspoň počuť svoje hry, keď už ich nemohol vidieť na scéne,“ hovorí pesničkár VLADIMÍR MERTA, v ktorého byte sa v roku 1978 nahrávala Audiencia.

Ako vznikol nápad nahrať Audienciu, napísanú v roku 1975, vo vašom byte?

Vlastnil som tajne prepašovaný profesionálny magnetofón Revox. Stál našu rodinu skoro všetky úspory. Vladimír Pistorius vo svojej samizdatovej Krameriovej expedícii vydal vyše 70 titulov, medzi inými jedinú serióznu úvahu o mojich piesňach Filkovi na kalhoty. Nemohol som odmietnuť.

Už ste predtým niečo nahrávali?

Najskôr som nahral Seifertove Všecky krásy světa v podaní Vlasty Chramostovej. Režisér Pistorius dramaturgicky dohliadal na divadelné texty Pavla Landovského, Pavla Kohouta a ďalších.

Poznali ste sa predtým s Havlom? Dôveroval vám?

Havel nepodozrieval nikoho bez zjavnej príčiny. Bol demokrat, i keď si uvedomoval svoju

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Divadlo

Rozhovory

Kultúra

Teraz najčítanejšie