Ako spojiť verejnou dopravou Oravu s Krakovom? Problémy robí hlavne slovenská strana
Mnohí obyvatelia Oravy by do Krakova pracovne, za štúdium či na návštevu chodili autobusom alebo vlakom častejšie, no nedá sa.
Vznikla šanca na priame železničné spojenie medzi Oravou a Krakovom. Poliaci chcú výstavbu nového spojenia Trstená – Jabłonka – Nowy Targ predložiť do vládneho programu Kolej Plus (Železnica plus) a téma bude prerokovaná na najbližšom zasadnutí dopravného fóra pre Tatranský región.
Ak by k tejto investícii došlo, znamenalo by to prelom v komunikácii medzi Slovenskom a Poľskom a obrovský rozvojový impulz pre Oravu, ktorej obyvatelia chcú ťažiť z blízkosti Krakova, no nemajú sa tam ako dostať verejnou dopravou.
Oravci sa zatiaľ obracajú na úrady Žilinského kraja so žiadosťou o cezhraničné autobusy spájajúce Trstenú s Krakovom a o prepojenie Roháčskej doliny a Oravíc s poľskými Tatrami. Pri dobrej vôli oboch strán by sa takéto autobusy mohli objaviť už v lete 2022, pretože projekt nie je zložitý a nepotrebuje veľké financovanie.
Žilinský samosprávny kraj sa k týmto iniciatívam stavia negatívne, ale pracuje na prepojení Trstená – Chochołów, ktorý by malo byť spustené už túto zimu.
Spoje z Trstenej do Chocholowa sú však podľa odborníkov a cestujúcich zle pripravené a nesplnia svoju úlohu najmä preto, že