Denník N

Prechádzka so psom môže byť efektívnejšia ako fitnescentrum. V seriáli vám prezradíme všetko o chudnutí

Grafika N - Soňa Ševčíková
Grafika N – Soňa Ševčíková

Prvá časť z 12-dielneho seriálu Chudnutie: ak s redukciou hmotnosti len začínate, nastavte si reálne ciele a začnite pomaly.

Vlaňajší Polmaratón Petra Kováča patril k vašim najobľúbenejším textom, Denník N preto pripravil ďalší 12-dielny seriál, tentoraz s názvom Chudnutie. Projekt je univerzálnym návodom pre rekreačných športovcov a bežných ľudí, ktorí by radi zhodili zopár kíl, naučili sa správne návyky a dosiahli lepšie výsledky.

Aj keď budeme primárne hovoriť o chudnutí, rady a odporúčania odborníkov budú zväčša univerzálne a môžu pomôcť aj tým, ktorí sa zaujímajú o princípy vyváženej stravy a pravidelného pohybu. A tým, ktorí s chudnutím chcú ešte len začať, pomôže zorientovať sa v spleti internetových bludov a zaručených diét.

Prečo so seriálom začíname práve teraz? V časti spoločnosti stále existuje mylná predstava, že pribraté kilá po sviatkoch vyrieši hladovanie, drastické nízkokalorické diéty či permanentka do fitnescentra. Poznáme aj prípady, keď si človek upraví stravu sám, začne aktívne športovať v domácom prostredí a spolieha sa na videá internetových šarlatánov.

„Internet je plný nereálnych cieľov na úrovni fantazmagórie. Realitou však je jedinec, ktorý nevie sedieť na stoličke. Jemu musíme ukázať, čo má robiť, a zlepšiť mu kvalitu života,” vysvetľuje kondičný a silový tréner Tomáš Mihalík.

Takýto príbeh sa často končí frustráciou z neuspokojivých výsledkov, návratom k zlým návykom a v horšom prípade nepríjemným zranením, ktoré znásobí negatívny postoj k pohybu.

V seriáli sa budeme postupne venovať nadmernej konzumácii cukru, smoothies nápojom, vhodnej kompenzácii sedavého spôsobu života či benefitom a rizikám intervalových tréningov, ktoré po novom roku ľudia vyhľadávajú ako jedno z rýchlych riešení pri snahe schudnúť.

Pozrieme sa tiež na špecifiká tréningu po novom roku pre začiatočníkov, aby ste bezpečne schudli a zároveň vaše telo primerane spevnili, pretože pri znižovaní váhy môžeme stratiť veľa svalovej hmoty. Samostatný text venujeme aj poruchám príjmu potravy, ktoré sú neraz výsledkom nesprávneho chudnutia.

Seriál sme pre vás nastavili tak, aby ste v marci disponovali dostatočným množstvom informácií, vyhli sa zbytočným začiatočníckym chybám a pokračovali v režime, ktorý bude dlhodobo udržateľný.

Seriál bude vychádzať každý piatok, ak chcete texty dostávať aj e-mailom, aktivujte si odber témy Chudnutie.

Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Pozor na radikálne zmeny

V našich textoch sme už viackrát upozornili, že princíp chudnutia je triviálny. „Ide hlavne o energetický deficit, keď sa človek dostane do mínusu s kalóriami – viac ich spotrebuje, ako prijme,” píše športový vedec Milan Sedliak v knihe Telo v 21. storočí.

Náročnejšia je až jeho realizácia v bežnej praxi. Aj to je dôvod, prečo si postupne v novom seriáli objasníme prekážky spojené s redukciou hmotnosti a zmenou postavy.

Prvou z nich je

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cesta k zdraviu

Chudnutie

Radíme športovcom

Šport a pohyb, Veda

Teraz najčítanejšie