Denník N

Upratať doma vie každá žena, ale my chceme viac, hovorí majiteľka upratovacej firmy

Zdenka Švábeková, majiteľka a konateľka spoločnosti ANER HAUS, ktorá zabezpečuje služby pre rodinu a domácnosť. Foto - Metro
Zdenka Švábeková, majiteľka a konateľka spoločnosti ANER HAUS, ktorá zabezpečuje služby pre rodinu a domácnosť. Foto – Metro

Skôr ako firma pustí ženy upratovať ku klientom, testuje ich v modulových bytoch.

Prvých klientov pre svoj biznis našla medzi cudzincami, dnes už jej služby pre domácnosť využívajú rodiny budujúce si kariéru, osamotení muži, seniori, ale aj mamičky, ktoré sú doma s dieťaťom a nezvládajú domácnosť. Majiteľka firmy Aner Haus ZDENKA ŠVÁBEKOVÁ vraví, že konkurencia v upratovacom biznise v Bratislave je veľká, no hlavnú konkurenciu vidí v ľuďoch, ktorí robia načierno.

Upratuje každá žena, bola by každá žena aj vhodnou gazdinkou?

Nie, určite nie. Práve preto ich skúšame a školíme v modulových domácnostiach. Počas školenia vidíme, či ženy sú, alebo nie sú schopné tejto činnosti. Netrúfli by sme si len tak poslať niekomu upratovať cudziu, nepreverenú ženu. Každá žena si doma upratuje, ale každá svojím zaužívaným spôsobom, ktorý na komplexné upratovanie moderných domácností nepostačuje. Ak uchádzačka nemá záujem naučiť sa profesionálnemu upratovaniu, nemôže byť vhodnou gazdinkou pre nášho klienta.

Všímate si len to, ako upratujú?

Nie, všímam si aj to, či je to dobrý človek. To je pre mňa dôležité, aby sa so zamestnancom dalo pracovať. Veľa žien sa pri prvom pracovnom pohovore prezentuje slovami: všetko viem, všade som bola, tak čo ma chcete učiť ? Žiaľ, s takýmto typom žien sa nedá ďalej pracovať.

Kedy najneskôr zistíte, že sa vám uchádzačka o prácu nehodí?

V modulovej domácnosti, v ktorej za účasti manažérky alebo mňa osobne musí upratať niektorú miestnosť v byte. Síce nad ňou nestojíme, ale všímame si, ako sa zorientuje, aký systém upratovania zvolí, či pozná čistiace prostriedky, či sa veľa vypytuje, či je samostatná a či má estetické cítenie.  Ak je samostatná, pružná a má skutočnú snahu a záujem pracovať, vieme ju naučiť profesionálne upratovať.

Koľko z prihlásených vyradíte už pri pohovore?

Žiaľ, z desiatich uchádzačiek vyberieme možno jednu-dve. Po vyplnení vstupných formalít ju prijmeme do pracovného pomeru a nastupuje do modulovej domácnosti, ktorá nahrádza domácnosť klienta. Počas tohto obdobia gazdinku naďalej preverujeme a školíme, získava manuálne zručnosti.

Tvrdíte, že z pohľadu upratovania je na Slovensku veľa neschopných žien. Ako ste na to prišli?

Z niekoľkoročnej práce so ženami. Napríklad: poveríte ju umyť okná, umyje len rámy, vynechá žalúzie alebo parapet. Nevie, že treba vyčistiť aj okolie platní sporáka, toaletu prejde len kefou. S čistiacim prostriedkom na nábytok umýva podlahu. Nevie správne použiť handru, prach odháňa od seba, pričom by ho mala zotierať krúživým pohybom smerom k sebe. Nevie vyžehliť košele, lebo doma nežehlí. Nevyžadujeme, aby poznala všetky druhy čistiacich prostriedkov, stačí, ak si pozrie návod a prečíta si ho. Neschopnosť je v tom, že ju týždne drvíme, lebo vieme, že prácu potrebuje, aj sa teší, že dostala šancu, ale nezapne sily, aby si osvojila dôsledný a správny systém upratovania.

Na čo teda pri nich najčastejšie narážate? Na nedôslednosť?

Nedôslednosť, ľahostajnosť k domácnosti klienta, ktorú nevedia vnímať ako svoju vlastnú.

Nie je to aj preto, aký veľký rozdiel je medzi ich domácnosťou a tou, v ktorej za peniaze upratujú?

Možno je ich domácnosť chudobnejšia a nie je vybavená najmodernejšou technikou a trendovým nábytkom, ktorý sa v prevažnej miere len ošetruje a leští. No práve preto, že upratujú za peniaze, by sa mali snažiť o dôslednú a profesionálnu prácu. Je to ich živobytie.

Ak už vhodnú gazdinku nájdete, po akom čase od pohovoru ju pustíte do domácnosti klienta?

Minimálne dva-tri týždne je len v modulovej domácnosti. Postupne ju zaraďujeme klientom. Závisí však aj od toho, či klient požaduje okrem upratovania domácnosti aj starostlivosť o deti spojenú s varením či  podávaním stravy. Potom školenie trvá dlhšie. Prijala som pred štyrmi mesiacmi ženu, ktorá po dvoch – troch týždňoch spadla a zlomila si ruku. Celý čas maródky tŕpla, či ju nevyhodím. Videla som v nej dobrého človeka, ako aj jej veľkú snahu naďalej sa zdokonaľovať a učiť. To je pre mňa dôležité, mať v tíme môjmu srdcu blízkych ľudí a zamestnancov, ktorých táto práca baví a napĺňa. Vydržali sme, a máme snaživú a vďačnú zamestnankyňu.

Aké sú ženy, ktoré sa k vám hlásia a prejdú výberom? Staršie či mladšie? Tie, ktoré prišli o prácu, majú problém sa zamestnať?

Je to rôzne. Nediskriminujeme nikoho podľa veku, či je staršia, alebo mladšia – nech nám ukáže, či tú prácu chce a vie robiť. Nie je to drina, ale bežná práca každej ženy vo svojej domácnosti. Často sa stretávam s tým, že uchádzačka povie, že nebude nikomu robiť slúžku. Mojou odpoveďou je, že to nie je práca slúžky, lebo to by sme boli všetky ženy slúžkami. Stretla som sa s mladými ženami, ktoré boli dlhodobo nezamestnané, ale nemali k tejto práci vzťah. Niekedy je staršia žena lepšia ako mladšia. Nevylučujem ani Rómov – mala som maliara Róma, aj mladú gazdinku Rómku, ktorá sa nemusela zaškoľovať v modulovej domácnosti, skrátka bola rodenou profesionálkou. Nedá mi nespomenúť, že veľa žien príde len pre potvrdenie pre úrad práce. To odmietam a na potvrdenia napíšem, že uchádzačka nemá záujem o ponúknutú prácu.

Prevažujú u vás staršie ženy?

Nedá sa to jednoznačne povedať. Asi päť rokov zamestnávame ženu, ktorá má tri roky do dôchodku. Nemám srdce jej dať minimálnu mzdu, ani ju prepustiť kvôli mladšej. Mám 61 rokov a viem si predstaviť, čo to je ostať v takom veku bez práce, alebo žiť z minimálnej mzdy. Ženy na tejto pozícii si zarobia viac ako 500 eur mesačne.

Foto - Metro
Foto – Metro

Kto sú vaši klienti? Zaneprázdnenejšie ženy? Muži, ktorí žijú sami?

Začalo sa to cudzincami, ktorí si naše služby mohli dovoliť. Dnes patria medzi našich klientov rodiny budujúce si kariéru, osamotení muži, seniori, ale aj mamičky, ktoré sú doma s malým dieťatkom a nezvládajú domácnosť.

Vo veľkom dome?

Nie, v dvoj-trojizbovom byte. Ale chápem to, keď sa na to necítia a majú na to prostriedky, prečo nie?

Musí si klient zadefinovať na začiatku, aké služby chce? A môže ich postupne pridávať?

Áno, klient si pred podpísaním zmluvy zadefinuje počet hodín a druh požadovaných služieb. Následne ja, alebo manažérka osobnou obhliadkou domácnosti klienta zhodnotíme, či je počet hodín v nadväznosti na požadovaný druh prác dostatočný. V zmluve je zadefinovaný požadovaný počet hodín klienta a zároveň nami odporučený počet hodín. Chránime tým nielen klienta, ale aj svojho zamestnanca. V prípade potreby počet hodín a druh prác môžeme rozšíriť, ale len po ten časový priestor, ktorý ešte gazdinka má.

Zamestnávate len Slovenky?

Zamestnávali sme  aj Poľku, Ukrajinku, ženu maďarskej národnosti. Pre nás je smerodajné, aby tieto ženy komunikovali po slovensky.

Vyberáte gazdinky tak, aby sa stali súčasťou domácnosti na dlhšie obdobie?

Áno. Je v našom záujme, aby gazdinka zotrvala v pracovnom pomere čo najdlhšie. Máme klientov, ktorí nechcú ani náhradu, keď má ich gazdinka dovolenku či ochorie. Tak to funguje a obe strany sú spokojné.

Sú všetci klienti spokojní?

Nie, mali sme klientku, ktorá spokojná nebola. Chcela, aby sme jej upratali celý veľký dom a garáž za tri hodiny. Presviedčala som ju, že možno za ten čas jej gazdinka len povysáva a utrie podlahy, nieto ešte uprace garáž. Vymenili sme tam dve ženy, dali aj tretiu, žiaľ, ani jedna nespĺňala požiadavky a ženy tam odmietali pracovať. S klientkou sme sa napokon rozlúčili so slovami, že zamestnávam ženy, nie otrokyne.

Čo s problémovými klientmi urobíte?

Skončíme s nimi zmluvu.

Koľkokrát ste to už urobili?

Dva razy. Za celé obdobie.

Zabezpečujete aj opatrovanie detí a starších ľudí. Ako hľadáte zamestnancov na túto prácu?

Každá zamestnankyňa na pozícii gazdinky je zároveň pripravovaná aj na prácu opatrovateľky detí a seniorov. Činnosť opatrovateľky je úzko spätá  s upratovaním, je takmer vždy spojená s prípravou jedla, praním a žehlením.

Zamestnávate aj ľudí, ktorí majú problém si nájsť prácu, vytvárate miesta. Napadlo vám žiadať od štátu o dotáciu na podporu pracovných miest?

Nie, nepokúšali sme sa o to z dôvodu administratívnej náročnosti. Na druhej strane, dotácia by sa nám zišla, lebo za školenia gazdiniek nám nikto neplatí, mzdy vyplácame z vlastných zdrojov vo vlastnej réžii. O to viac nás mrzí, keď gazdinku vyškolíme, pracuje u nás necelé dva mesiace, dá výpoveď a dozvieme sa, že chodí  pracovať načierno. Často nám prevezme klienta, ktorý už zistil, že je dobrá, dohodne sa s ňou na nižšej cene, čo  je pre neho výhodné. Žiaľ, táto žena stráca všetky sociálne istoty.

Lebo je odkázaná len na jedného klienta?

Nie je odkázaná na jedného klienta. Pracuje načierno. Môže získať aj viac klientov, čo aj robia. V lete som počula jednu paniu, ako sa na kúpalisku chváli, menovite u koho upratuje. Takto naše gazdinky konať nesmú, porušili by morálny kódex zamestnanca, ktorý podpisujú pri prijatí.

Koľko ľudí zamestnávate?

Je to rôzne. Niektoré pracovné pozície sú čisto sezónne. V lete zamestnávame aj na dohody. V zimnom období spracúvame účtovníctvo zmluvným aj nezmluvným klientom. Spracúvali sme aj viac ako 34 výplat.

Väčšina ľudí je na plný úväzok?

Máme ľudí na celý úväzok, na čiastočný úväzok, aj na dohody. Závisí to však od samotných uchádzačov, nie každý chce venovať práci osem hodín.

Aká je konkurencia v upratovacom biznise?

V Bratislave je veľmi veľká, je veľa upratovacích firiem. Hlavnou konkurenciou sú však ľudia pracujúci načierno a čierna práca  sa robí, žiaľ, v každej oblasti služieb. Napríklad sa nám stalo, že klient uvažoval o vymaľovaní dvoch izieb. Napokon podpísal objednávku na vymaľovanie jednej izby. Pri odovzdávaní zákazky som zistila, že má vymaľovanú aj druhú izbu. Čo myslíte? Kto ju vymaľoval?  

Váš maliar? Ponecháte si ho?

Nie. Za to je okamžitá výpoveď. Je to obchádzanie zákona, práca načierno a navyše s pracovnými prostriedkami zamestnávateľa.

S koľkými zamestnancami ste sa takto rozlúčili?

Bolo ich zopár. Za alkohol, za absencie, za nekvalitnú prácu.

Stíhate si všímať, čo robí s gazdinkami, ktoré často prídu zo skromných pomerov, to, keď sa zrazu ocitnú v luxuse, ktorý upratujú?

Niektoré sa adaptujú pomerne rýchlo, sú nadšené, iným to trvá dlhšie. V prípade, že si gazdinka nezvykne na upratovanie luxusnejšej domácnosti, zaradíme ju do menej náročnej domácnosti.

Kontrolujete zamestnancov počas práce?

Prácu maliarov si chodím kontrolovať. Je potrebné sledovať, či dodržiavajú technologické postupy, nečakať, až klient upozorní na nedostatky.  S kontrolou práce gazdiniek v domácnostiach klientov je to podobné, nedá sa však všetky skontrolovať. V tomto prípade sa spoliehame na spätnú väzbu od klienta. Dochádzka gazdiniek sa kontroluje priebežne manažérkou a konateľkami spoločnosti.  Stáva sa, že sa gazdinka spýta, či môže odísť, keď si prácu urobí za šesť hodín. No nemôže, pretože ak má pracovnú zmluvu dohodnutú na osem hodín, prácu v domácnosti si vždy musí nájsť.

Očakávate, že tie dve hodiny strávi niečím užitočným?

Áno, a musí to byť v tej domácnosti vidieť.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Rozhovory

Ekonomika

Teraz najčítanejšie