Denník N

Košický newsfilter: Podľa Doležala je to úradnícka šikana – pre dve slová stojí stavba obchvatu Košíc 

Dobrý deň,

čítate výber desiatich najdôležitejších správ týždňa z Košíc a okolia. Tipy na správy, kritiku či facebookový status týždňa nám posielajte na dusan.karolyi@dennikn.sk.

1. Úrad pre verejné obstarávanie odkazuje ministrovi, aby nezľahčoval problém s košickým obchvatom

Jedna z plánovaných mimoúrovňových križovatiek na obchvate. Zdroj – abs.sk

Minister dopravy to už dlhodobo považoval iba za formalitu. Bol presvedčený, že na košickom juhovýchodnom obchvate Šaca – Košické Oľšany začne víťaz tendra Eurovia SK stavať do konca tohto roka, treba už len počkať na záver kontroly Úradu pre verejné obstarávanie. Tak o tom hovoril ešte v novembri.

V decembri je všetko inak. ÚVO zrušil súťaž a Andrej Doležal nevychádza z údivu. Rozhodnutie komentoval ako bezprecedentné, neodborné a mimo aplikačnej praxe“, keďže úrad nariadil zrušiť súťaž pre dve chýbajúce slová.

„Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nemôže uzavrieť zmluvu, Košice nebudú mať najbližšie dva-tri roky časť svojho obchvatu, my nedokážeme vyčerpať takmer 140 miliónov eur z operačného programu Integrovaná infraštruktúra,“ sumarizoval dôsledky.

Podľa ministra mal ÚVO problém s formuláciou, pri ktorej požadovali od súťažiacich, aby dokladovali odborníkov s aspoň 10-ročnými skúsenosťami so stavbami a so štandardmi FIDIC. Vraj tam malo byť … FIDIC alebo ekvivalent – to sú tie dve chýbajúce slová. Doležal tvrdí, že je to nezmysel, lebo taký ekvivalent ani neexistuje.

ÚVO ministrovi odkázal, že NDS ich nepožiadala, aby pred vyhlásením skontrolovali, či sa súťaž na rýchlostnú cestu R2 Šaca – Košické Oľšany nastavila správne. „Ani minister Doležal neskontroloval súťaž, namiesto toho zasahuje do rozhodnutia nezávislého kontrolného orgánu,“ dodal úrad s poznámkou, že tvrdenie o „dvoch slovíčkach“ je zľahčovanie a tlak politikov.

Minister avizoval odvolanie proti rozhodnutiu ÚVO, to bude posudzovať rada úradu, ktorá sa skladá aj z externých členov menovaných vládou. Pokiaľ by s odvolaním neuspel, Doležal plánuje dať vec na súd: „Ja ÚVO rešpektujem, ale odmietam rešpektovať úradnícku šikanu. Je dôležité povedať, kde je podstata veci.“


2. O prímestskú dopravu budú súťažiť zrejme len aktuálni dopravcovia

Už pred mesiacom organizácia Transparency International Slovensko v blogu upozorňovala, že Košický samosprávny kraj si na poslednú chvíľu nechal tender na prímestskú dopravu a nestihne ho zrealizovať do konca tohto roka, keď sa prevádzkovateľom – Eurobus a Arriva Michalovce – končia aktuálne zmluvy.

Aktuálne kroky župy avizovaný scenár napĺňajú. Vyhlásila, že predlžuje lehotu na predkladanie ponúk uchádzačov o dva týždne, teda do 28. decembra. A takisto posunula termín účinnosti nových zmlúv na 1. apríl 2022.

Trojmesačné obdobie, ktoré nie je pokryté zmluvami s dopravcami, kraj vyrieši postupom podľa zákona o cestnej doprave. Ten kraju ako správnemu orgánu umožňuje vo verejnom záujme uložiť dopravcom povinnosť poskytovať dopravné služby.

Obe firmy už s týmto postupom súhlasili. Pre cestujúcich sa od 1. januára nič nemení. V platnosti až do konca marca ostávajú súčasné cestovné poriadky aj cenníky.

Ani predĺženú lehotu na predkladanie ponúk (celkovo šesť týždňov) nevníma Peter Demčák z Transparency ako dostatočnú na prípravu podkladov pre uchádzačov, pretože ide o náročné obstarávanie s hodnotou 456 miliónov eur bez DPH.

„Žiadna reálna

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Košický newsfilter

Dušan Karolyi raz týždenne zhŕňa dianie v Košiciach.

Slovensko

Teraz najčítanejšie