Denník N

Nový Matrix je vizuálny zábavný park pre fanúšikov

Foto - Warner Bros.
Foto – Warner Bros.

Film Matrix Resurrections ukazuje, ako sa zmenil prístup veľkých štúdií pri produkcii blockbusterov.

Upozornenie: článok obsahuje spoilery

Film Matrix predstavoval v roku 1999 prelom. Tematizoval strach z nadchádzajúcej premeny civilizácie z offline na online, rozprávanie ho zabalilo do lákavej, zrozumiteľnej filozofie, čo mu dalo inteligentné vyznenie, a vyzeral ako žiadny iný film predtým – prichádzal s výrazným, špecifickým vizuálnym štýlom, ku klasickému orchestru pridal elektronickú hudbu a predovšetkým: prinášal technické inovácie v snímaní. Matrix zmenil žáner sci-fi a stal sa filmovým kánonom, jeho názov a myšlienka sa dostali do bežnej reči. Štúdio Warner Bros. ešte z Matrixu vyťažilo dve pokračovania a príbeh sa uzatvoril.

V ďalších rokoch sa Hollywood zmenil. Osobité autorské filmové výpovede, ako bol Matrix, postupne redukoval. Efektívnejším sa ukázalo produkovať menej, ale oveľa drahších superhrdinských filmov pochádzajúcich z komixových „univerz“ (hoci vysokorozpočtový akčný sci-fi film je cesta, ktorú pomohol prešliapať práve Matrix). V tomto svete už komoditou nie sú filmy a ich pokračovania, ale fiktívne svety, „franšízy“.

Divák ako fanúšik

Fiktívnych svetov nie je nekonečno, hlavne tých s existujúcou fanúšikovskou základňou. Stavať úplne nový je riskantné, preto má zmysel pozrieť sa do archívu a pokúsiť sa do nového produkčného formátu napasovať staršie „franšízy“. Ak sa štúdio takto pozerá na zoznamy najziskovejších filmov s potenciálom, skôr či neskôr muselo prísť k Matrixu.

Základnou zmenou paradigmy v Hollywoode nie sú ani tak univerzá a mýtickí superhrdinovia, ale zmena zákazníka. Nie je ním už iba divák, je to fanúšik. Platiaci fanúšik. Tvorcovia

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Filmy

Kultúra

Teraz najčítanejšie