Denník N

Obchvat Bratislavy podľa receptu štátu? Predražený aj o miliardu, vypočítalo INEKO

Zdroj: NDS
Zdroj: NDS

Reči o tom, ako veľmi potrebuje Bratislava obchvat a že je hoden aj štyri miliardy eur, sú úplne mimo. Takto zhodnotil inštitút INEKO plány štátu na obrí PPP projekt. Štát sa vraj tak či tak chystal ešte raz všetko prepočítať.

Na ministerstve dopravy podvádzali, keď sa snažili daňových poplatníkov presvedčiť o tom, že je dobrý nápad stavať obchvat Bratislavy (D4) s jeho napojením na Dunajskú Stredu (R7). Vyplýva to z analýzy, ktorú dnes zverejnil inštitút INEKO.

Píše sa v nej, že budúca 59-kilometrová autostráda zďaleka nie je taká výhodná, ako napočítali poradcovia ministerstva dopravy. O odporúčania poradcov sa opiera štát, keď tvrdí, že hoci aj štyri miliardy eur nie sú zbytočne vyhodené, investícia, naopak, ľuďom prinesie viac dobrého než im vezme peňazí.

Inštitút: Predražené o miliardu

INEKO, naopak, vypočítalo, že čas a spôsob, akým sa má obchvat stavať, môže zbytočne ubrať zo štátneho aj viac než miliardu eur.

Po prvé je to preto, že napríklad D4 v skutočnosti doprave v Bratislave pomôže len minimálne a doprava na Prístavnom moste tak či tak skolabuje. Ak už, pomôcť by mohla spojnica z Bratislavy po Šamorín, ale ani to možno nie v takom čase a takým spôsobom, ako plánuje štát.

Ten sa chystá stavať cestu formou takzvaného PPP, čiže systémom, v ktorom stavbár diaľnicu nielen postaví, ale si na ňu aj sám požičia.

Štát: Miliardový prínos

Štátnym poradcom pritom vyšlo, že vďaka rýchlej stavbe obchvatu získajú ľudia asi miliardu eur v podobe takzvaných socioekonomických efektov, čiže napríklad cez úsporu na pohonných hmotách.

INEKO hovorí, že keď poradcovia počítali, či a kedy sa obchvat podarí a najmä či ho treba stavať ako PPP alebo tradičnou metódou, zámerne dávali do vzorca nesprávne čísla a možnosti, len aby sa PPP obchvat javil výhodný.

Sám poradca pod vedením PwC pritom podľa inštitútu vzišiel z pokriveného tendra a finančne bol motivovaný urobiť iba takú analýzu, z ktorej by vyplynulo, že PPP obchvat je dobrý nápad. Za služby, ktoré bude v takom prípade poskytovať dlhšie, môže zinkasovať okolo 6 miliónov eur.

Ako sa to prejavilo podľa inštitútu INEKO konkrétne v analýze, ktorá hodnotila, či sa neoplatí radšej stavať obchvat tradičnou formou a kedy? Uvádzame príklady zo správy inštitútu:

  1. Ministerstvo si vymyslelo drastický pokles zdrojov štátneho rozpočtu na investície do cestnej infraštruktúry. Na základe toho predpokladá, že financovanie z verejných prostriedkov bez PPP by bolo možné najskôr od roku 2023.
  2. Odhad stavebných nákladov je pri tradičnej stavbe nezmyselne výrazne vyšší než pri PPP.
  3. Keď poradca rátal, za koľko by si mohol na obchvat požičať štát sám a nesplácať úvery súkromníkovi, ktorý si požičiava na trhu drahšie, umelo navýšil úrokové miery pre štát.
  4. Pri výpočte, koľko by stála údržba hotovej diaľnice, narátali, že údržba vyjde drahšie, ak ju bude robiť štát, a výrazne lacnejšie, ak ju bude v rámci PPP projektu robiť koncesionár.

INEKO štátu odporúča pozrieť si aktuálne dopravné prúdy v Bratislave, na ktoré štát neprihliadal, pretože ešte neboli k dispozícii, a ešte raz prehodnotiť predražený projekt a zamyslieť sa nad tým, či sa nedá situácia riešiť omnoho efektívnejšie v rámci hromadnej dopravy či inak.

Ministerstvo dopravy s Denníkom N nekomunikuje. Jeho zdroje však hovoria o tom, že celý rozbehnutý PPP tender nechajú bežať ďalej. Potom, keď uvidia, kto sa hlási s najlepšou ponukou, všetko prepočítajú nanovo vrátane porovnania tradičnej stavby a PPP stavby. Do úvahy vraj vezmú aj najaktuálnejšie informácie o dopravných prúdoch v Bratislave.

 

Analýza INEKO

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Obchvat Bratislavy

Ekonomika

Teraz najčítanejšie