Denník N

Stopy Buku po zostrelení MH17 vedú do Ruska, sú presvedčení Holanďania

Malajzijskí leteckí vyšetrovatelia skúmajú trosky lietadla Boeing 777 na mieste dopadu pri obci Hrabove na východe Ukrajiny. FOTO - TASR/AP
Malajzijskí leteckí vyšetrovatelia skúmajú trosky lietadla Boeing 777 na mieste dopadu pri obci Hrabove na východe Ukrajiny. FOTO – TASR/AP

Holanďania v utorok zverejnia dlhoočakávanú správu o vyšetrovaní zostrelenia lietadla Malaysia Airlines, ktoré padlo v júli 2014 nad Donbasom. Vinníkov zrejme nepovedia, aj tak sú z nich Rusi nervózni.

Ruská vojenská kampaň v Sýrii, ktorá v televíziách pripomína americkú televíznu vojnu v Perzskom zálive v roku 1991, úplne zatienila vojnu na východe Ukrajiny.

Na Donbase už od septembra, prvý raz od februárového prímeria, viac-menej platí pokoj zbraní a proruskí separatisti dokonca oddialili svoje kontroverzné voľby na začiatok budúceho roka. 

Napriek tomu sa v utorok znovu bude o Donbase a proruských separatistoch hovoriť. Holanďania v ten deň zverejnia svoju dlhoočakávanú správu o vyšetrovaní zostreleného letu malajských aeroliniek MH 17 pred takmer rokom a pol nad územím, ktoré kontrolovali rebeli. Tí sa v čase po páde lietadla chválili zostrelením ukrajinského stroja na sociálnych sieťach.

Síce sa neočakáva, že by Holanďania v utorok zverejnili podozrenie, kto zostrelil boeing 777 s 298 civilistami na palube (najviac bolo Holanďanov – 193), ale v Rusku ho sledujú s veľkou nervozitou a Moskva napáda jeho priebeh. Nepáči sa jej, že vyšetrovanie zrejme potvrdí, že lietadlo trafil raketový systém Buk. 

Holandskí vyšetrovatelia v utorok najskôr oboznámia s výsledkami svojej práce príbuzných obetí, potom zverejnia svoje zistenia.  

Správa je mimoriadne dôležitá najmä pre pozostalých, hovorí Denníku N holandský prekladateľ Abram Muller, ktorý žil viacero rokov na Slovensku.

„Dávajú totiž odpovede na štyri otázky: čo spôsobilo katastrofu, prečo MH 17 letel práve touto trasou, prečo zverejnili mená pasažierov až po dvoch dňoch a či pasažieri niečo cítili, alebo boli hneď mŕtvi.

Poskladané kúsky boeingu v holandskom hangári. FOTO - TASR/AP
Poskladané kúsky boeingu v holandskom hangári. Foto – TASR/AP

Ani podľa neho nezaznie, kto je vinný.  Pre Holanďanov je to aj tak zbytočné, každý vie, že z toho Buku strieľali Rusi, nikto tu o tom nepochybuje a každý vie, že Rusi napadnú akýkoľvek výsledok vyšetrovania, myslí si Muller.

Rusi v júli v Bezpečnostnej rade OSN vetovali pokus o zriadenie medzinárodného tribunálu, ktorý by zostrelenie boeingu prešetril.

Holandsko teraz podľa Mullera aj tak viac ako nepríjemné účtovanie s Rusmi prežíva viac utečeneckú krízu či vypadnutie z európskych majstrovstiev vo futbale.

Holandská vláda reaguje na všetko veľmi opatrne, pretože zatiaľ potrebuje Rusko v snahe dostať sa do priestoru, kde sa tragédia odohrala, len pred dvomi týždňami tam napríklad našli ďalšie pozostatky, dodáva Muller, ktorý momentálne žije v Rotterdame.

Ako putoval Buk z Ruska do Ruska

Nezávislé vyšetrovanie nadšencov, ktorí využívajú otvorené zdroje a informácie zo sociálnych sietí, ktoré sa vytvorilo okolo stránky Bellingcat, zatiaľ poskytlo najdetailnejšiu verziu, ako sa celé zostrelenie boeingu 777 mohlo odohrať.

Vo svojej novej správe z 8. októbra pomocou nahraných záberov zostavili podrobnú mapu pohybu ruského raketového systému Buk 3×2, z ktorého malo byť malajské lietadlo zlikvidované.

V deň tragédie 17. júla 2014 doobeda spozorovali raketový systém Buk v bašte separatistov v Donecku, na mieste známom ako Motel. Fotografie zverejnil napríklad francúzsky časopis Paris Match.  

Potom sa Buk podľa Bellingcatu presúval cez miesta ako Zuhres, Šachťorsk a Torez.

O jednej popoludní vstúpil do Snežného, kde raketový systém vyložili z nákladného auta značky Volvo. O 16:20 bol let MH17 zostrelený a padol na územie kontrolované separatistami. Práve v oblasti Snežného údajne odfotografovali dym, ktorý po sebe zanechala raketa z Buku. Autenticitu fotografie potvrdil holandskej televízii RTL Niuws jej autor a zábery s údajmi GPS preskúmala holandská Technologická univerzita v Delfte.

Na druhý deň, ako píše Bellingcat, natočili ten istý Buk v meste Luhansk, ako pokračoval v jazde smerom k ruským hraniciam. Potvrdili to napríklad austrálski novinári v programe 60 minutes Australia či nemecký tím žurnalistov Correctiv. Na systéme už oproti predošlému dňu chýbalo jedno zariadenie potrebné na odpálenie rakety.

Na náklade mnohých svedectiev je podľa Bellingcat možné usudzovať, že Buk dopravila na Ukrajinu a následne vyviezla 53. ruská brigáda v Kursku. Dokonca Bellingcat pri vyšetrovaní konvoja s Bukom identifikoval vojenské oddiely vrátane štyroch jednotlivcov, ktorí mohli Buk viesť, píše Bellingcat vo svojej najnovšej správe.

Poznáme množstvo detailov, no to hlavné, kto stlačil spúšť za Bukom, nevieme, povedal pre rádio Svoboda jeden z dobrovoľníkov Bellingcatu Aric Toler.

Ruské verzie sa rozchádzajú

Projekt občianskej žurnalistiky, ktorý založil britský bloger Eliot Higgins, ruské štátne médiá vykresľujú ako nedôveryhodný.

Samo ruské ministerstvo obrany však šírilo nepravdy. Napríklad na začiatku tvrdilo, že boeing zostrelilo ukrajinské lietadlo, čo ešte v ten deň vysmiali ruskí leteckí experti.

Výrobca ruského Buku Almaz-Antey chystá v utorok podľa Guardianu vlastnú kontra tlačovú konferenciu, ktorá má ukázať, že ich Buk za tragédiou MH 17 určite nestál. Tvrdia, že malo ísť o starší model, ktorý má k dispozícii ukrajinská armáda.

Zablokovanie tribunálu v OSN zo strany Rusov nahnevalo najmä Austrálčanov, ktorí mali na palube zostreleného boeingu tiež svojich občanov. FOTO - TASR/AP
Zablokovanie tribunálu v OSN zo strany Rusov nahnevalo najmä Austrálčanov, ktorí mali na palube zostreleného boeingu tiež svojich občanov. FOTO – TASR/AP

Bellingcat však teórie Rusov, napríklad tlačovku ministerstva obrany z 21. júla, vyvrátil s tým, že všetky ich tvrdenia sa nakoniec ukázali ako nepravdivé (napríklad údajný ukrajinský Buk v Luhansku bol v skutočnosti natočený v inej oblasti). Tiež sa ukázalo, že Rusi sfalšovali satelitné zábery, aby si tak potvrdili vlastnú verziu.

Alternatívne verzie prezentované ruským ministerstvom obrany sú prinajlepšom zbabrané, v tom najhoršom ide úmyselný pokus zavádzať s použitím vyfabrikovaných dôkazov, domnieva sa Bellingcat.

Po takmer roku a pol od nešťastia si podľa bezpečnostného analytika slovenského think tanku CEPI Mariána Majera budeme musieť počkať na jasnú odpoveď, kto presne spôsobil zostrelenie lietadla MH 17 a aké boli jeho motívy.

Nedovolím si špekulovať o priamom zapojení Ruska. Na strane druhej však treba brať do úvahy mnohé dôkazy naznačujúce, že systém Buk skutočne mohol pochádzať z ruskej zbrojnej výbavy a do Ruska bol po udalosti aj opätovne prevezený. Tak ako sa ukázalo, že informácie ruskej strany pri vysvetľovaní tohto nešťastia sa neskôr ukázali ako zavádzajúce či vymyslené, čo ešte viac zvyšuje podozrenie istej formy ruskej účasti na incidente, hovorí Majer.  

Štyridsaťosem hodín pred zverejnením správy sa ukázalo, že Rusi majú ďaleko od spokojnosti s holandským vyšetrovaním, napísali malajské noviny New Straits Time. V liste pre Civilnú leteckú organizáciu (ICAO) sa šéf ruskej leteckej partnerskej organizácie posťažoval, že Holanďania ignorujú ruské informácie a neexistuje dôkaz, že malo ísť o raketu z Buku. Sám ruský výrobca Bukov pritom vo svojej verzii tvrdí, že malajský boeing zostrelila staršia ukrajinská raketa z Buku.

Svet

Teraz najčítanejšie