Denník N

Šéf komory učiteľov Crmoman o zvýšení platov: Už desať rokov vidím, že kým nerobíme krik, politici na nás kašlú

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Učitelia tento rok nedostali od vlády zásadné zvýšenie platov, a to ani po ťažkom roku zatvorených škôl, online vyučovania a pandemických opatrení v školách. Prezident Slovenskej komory učiteľov vysvetľuje, ako sa nízke platy odrazia priamo v triede. Pre školu môže byť napríklad ťažké vyhodiť fyzikára, ktorý učí zle a kričí na deti – pre nízku atraktivitu učiteľského povolania na jeho miesto nenájde iného uchádzača.

Crmoman je sklamaný, že práve táto vláda učiteľom platy nezvýšila. „Toto sme vôbec nečakali. Že politici, ktorí aktívne kritizovali predošlé vlády a podporovali naše štrajky, dopustili túto situáciu. Že nebudú mať žiadnu zásluhu na zvýšení platov, ale naopak, ešte zhoršia atraktivitu povolania oproti predošlej vláde,“ hovorí Crmoman.

Aký rok majú za sebou učitelia?

Bol to špeciálny rok, nielen pre učiteľov, ale pre celú spoločnosť. Učitelia boli v ťažkej pozícii. Nechcem ich prirovnávať ku zdravotníkom, pretože náročnosť týchto povolaní sa nedá porovnávať. Pedagógovia však boli každodenne vo veľkých kolektívoch a prežívali pocit ohrozenia. Úplne sa zmenil spôsob fungovania v školách. Nedá sa to porovnať asi s ničím, čo sme doteraz zažili.

Ako pandémia zmenila učiteľskú prácu?

Museli sme sa vyrovnať s množstvom nových vecí. Pracujeme v rúškach, riešime samotesty, stále prichádzajú nové maily k opatreniam, ktoré sa neustále menia. Učitelia začali znova prehodnocovať zabehnuté aktivity s deťmi a pýtali sa – čo ešte môžeme robiť a čo už nie? Ja som hudobník a stále riešim, ako vyučovať v čase pandémie hudobnú výchovu. Samostatnou kapitolou bol svet online vyučovania, v ktorom sme sa museli bez prípravy naučiť plávať.

Táto tretia vlna sa však nedá porovnať s predošlou situáciou. Na mnohých školách je už zabehnutý režim. To, ako dobre sa škola prispôsobila pandémii, závisí od toho, aký zdravý je učiteľský kolektív v škole a aké sú medzi učiteľmi vzťahy. V našej škole sme si pomáhali, kolega napríklad nahral video pre iného kolegu, vznikol tím učiteľov, ktorý pomáhal menej IT skúseným kolegom. Prispôsobovali sme sa za pochodu a nastalo aj veľa bizarných situácií.

Čo napríklad?

Keď sme robili prijímačky, vytvorili sme čaty učiteľov, ktoré sa rozostúpili pred školou a boli nachystané merať teplotu uchádzačom. Nikto nepočítal s tým, že ráno bude vonku veľká zima. Až na mieste sme zistili, že teplomery vôbec nemerajú, pretože v nízkych teplotách nefungujú. Hneď sme museli všetko preorganizovať.

Museli sme sa vyrovnávať s novými situáciami. Ako sledujem kolegov po celom Slovensku, vyrovnávali sa s tým rôzne. Od tých, ktorých to spláchlo a odišli zo školstva, až po učiteľov, ktorí sa v tom našli a objavili nové IT zručnosti.

Museli teda minulý rok učitelia veľa improvizovať?

Áno, opatrenia sa často menili a bolo vyčerpávajúce sledovať to. Od septembra sa asi trikrát menilo, kedy trieda odchádza do karantény. Svet učiteľa sa úplne zmenil.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Školstvo

Slovensko

Teraz najčítanejšie