Denník N

High 5ive: Architektúra hudby – nazrite dovnútra hudobných nástrojov

Vnútri violončela z roku 1780. Foto - Charles Brooks
Vnútri violončela z roku 1780. Foto – Charles Brooks

Pravidelný osobný výber počinov z mora (pop)kultúry, ktoré by vás mohli zaujať.

[Vojna zásadne mení životy i významy slov. Spoznajte ich v novej knihe Slovník vojny.]

*

Keď sa povie „architektúra hudby“, niekto si predstaví tvorbu zložitých skladieb a kompozícií. Inému napadnú interiéry koncertných budov. Pri nich predsa ide o to, aby priestor mal dokonalú akustiku a umožnil plné vyznenie hudby. Fotograf Charles Brooks takto nazýva ešte čosi iné – pohľady do vnútorností hudobných nástrojov.

Architektúra hudby je miestom, kde sa tvoria tóny. Čiže uprostred drevených či kovových zákutí huslí, pián a klarinetov. Ukáže sa, že makrozábery hudobných nástrojov zvnútra tiež vyzerajú ako stavby – kolonády, tunely či staré drevené interiéry. Oplatí sa nazrieť do týchto neprístupných svetov, ktoré podnecujú fantáziu.

Foto – Charles Brooks

*

Sarah Biffenová sa v roku 1784 narodila bez rúk a s nedostatočne vyvinutými nohami. V dospelosti merala necelý meter. Napriek všetkému sa naučila písať a dokonca aj veľmi dobre maľovať. Ústami. Najprv bola putovnou atrakciou, no chýr o nej sa dostal až k britskej kráľovskej rodine, pre ktorú vytvorila miniportréty.

Biffenová sa nakoniec zaradila medzi najlepších miniaturistov svojej doby. A keďže bola aj sama sebe modelom, môžeme dnes obdivovať jej autoportréty. Jeden z nich, ktorý vidíte nižšie, ponúkali pred tromi rokmi

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

High 5ive

Kultúra

Teraz najčítanejšie