Školský týždeň: Ani po zavedení povinnosti nechodia do materskej školy všetky päťročné deti

Nová časť školského newsfiltra Školský týždeň: 1. Ani po zavedení povinnosti nechodia do materskej školy všetky päťročné deti. 2. V roku 2022 nás čaká schvaľovanie reformy riadenia vysokých škôl, zavedenie výkonnostných zmlúv a spustenie hodnotenia výskumu na vysokých školách.
Školský týždeň pripravuje Centrum vzdelávacích analýz, podporiť ho môžete tu.
1. Ani po zavedení povinnosti nechodia do materskej školy všetky päťročné deti
Jednou z najdôležitejších udalostí minulého roka v školstve bolo spustenie povinnej materskej školy pre päťročné deti. Ide o dôležitý krok, pretože podľa výskumov má predškolské vzdelávanie pozitívny vplyv na neskoršie vzdelávacie výsledky detí. Slovensko pritom patrí medzi krajiny, kde materskú školu navštevuje relatívne nízky podiel detí.
V roku 2019 bolo v materských školách 82,6 percenta detí vo veku od 4 rokov po začiatok školskej dochádzky. Horšie na tom bolo len Rumunsko (82,3 %), Chorvátsko (81,8 %), Lichtenštajnsko (73,9 %) a Švajčiarsko (73,3 %). Priemer krajín Európskej únie bol na úrovni 95,1 percenta. Výrazne zaostávame aj za ostatnými krajinami V4. V Česku materskú školu navštevovalo 90,7 % detí v tejto vekovej skupine, v Poľsku 94,5 % a Maďarsku 95,8 %.
Nedávno boli zverejnené údaje o počte detí, ktoré v tomto školskom roku navštevujú materskú školu. Preto sa môžeme pozrieť, ako nová povinnosť ovplyvnila dochádzku detí do materskej školy. Ako sa zvýšil počet päťročných detí v materských školách? A nedošlo pre povinnosť prijať päťročných k zníženiu počtu mladších detí v predškolských zariadeniach?