Denník N

Týždeň v zdraví: Ako predchádzať rakovine, prečo si merať tlak doma a tipy pre lepší spánok

Ilustračné foto – JumpStory
Ilustračné foto – JumpStory

Každý utorok prinášame najdôležitejšie informácie o zdraví, prevencii ochorení, ale aj praktické rady, ako sa pohybovať v slovenskom zdravotníctve a ako dostať to, na čo máte nárok.

Newsfilter Týždeň v zdraví tvoria pre Denník N lekári Tomáš Havran a Marek Karman, ktorí pripravujú newsletter Od môjho lekára.

Dnes sa dočítate o tom:

  • či sa dá predchádzať rakovine,
  • ako môžete mať pod kontrolou svoj vysoký krvný tlak,
  • prečo je spánok dôležitý a ako sa dá dobre vyspať.

Dá sa predchádzať rakovine?

Rakovina je ochorenie, pri ktorom sa telové bunky nekontrolovane množia a vytvárajú nádory, ktoré sa môžu rozšíriť do rôznych častí tela. Takéto ochorenie je najčastejšie diagnostikované v strednom a vyššom veku, zmeny buniek vedúce k rakovine sa však začínajú oveľa skôr. Existujú druhy rakoviny, ktoré vznikajú na podklade genetickej mutácie a vyskytujú sa bez ohľadu na vek a životosprávu.

Počet ľudí s výskytom rakoviny rastie čiastočne aj preto, že ľudia žijú dlhšie ako v minulosti. Okrem toho žijeme v dobe, keď sme viac vystavení karcinogénom, faktorom, ktoré sú schopné vyvolať onkogenézu – bunkové zmeny vedúce k postupnému vývoju nádorových buniek.

Európsky kódex proti rakovine prináša viacero odporúčaní, ako znížiť riziko rakoviny:

1. Nefajčite a neužívajte tabak v žiadnej forme

Užívanie tabaku je globálne hlavnou príčinou vzniku chorôb, ktorým možno predchádzať, a spôsobuje až okolo 6 miliónov úmrtí ročne. Tabak je významnou príčinou rakoviny a fajčenie je najškodlivejšia forma jeho užívania. Fajčenie cigariet zabíja viac ako polovicu dlhodobých fajčiarov.

2. Vyhýbajte sa pasívnemu fajčeniu

Aj keď nefajčíte, vdychovanie dymu môže spôsobiť rovnaké ochorenia ako fajčenie. Vyhýbajte sa priestorom, kde sa fajčí, zo svojho domova vytvorte nefajčiarske prostredie, netolerujte fajčenie ani vo svojom aute a podporujte opatrenia proti fajčeniu aj na pracovisku.

3. Žite zdravo

Riziko vzniku rakoviny môžeme znížiť osvojením si zdravého životného štýlu, najmä čo sa týka stravovacích návykov a pohybových aktivít. Súčasťou zdravého životného štýlu je:

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Cesta k zdraviu

Duševné zdravie

Týždeň v zdraví

Zdravotníctvo

Zdravie

Teraz najčítanejšie