Denník N

Logo MediabrífingMediaBrífing: Omikron mení, ako médiá informujú o pandémii

MediaBrífing je piatkový newsletter o médiách a internete. Dnes sa v ňom okrem iného dočítate:

  • ako média upravujú informovanie o koronavíruse,
  • že Voyo má už státisíce predplatiteľov
  • a že do mobilov pozeráme tretinu dňa.
Ilustračné foto: Martin Sanchez/Unsplash/CC

Omikron mení, ako médiá informujú o pandémii

Agentúra AP inštruovala svojich novinárov, aby vo svojich správach nezdôrazňovali počty nakazených. V praxi to znamená, že nemajú písať články napríklad o tom, že nejaká krajina dosiahla nový rekord v počte nakazených za posledných 24 hodín. Dôvodom je dominancia variantu omikron a nedostatky dát.

Kde sú problémy:

  • Počty nakazených podľa očakávaní stúpajú, pretože omikron je nákazlivejší ako predchádzajúce varianty. V štatistikách sú však často len pozitívni, ktorých laboratóriá a zdravotnícke orgány nahlásili. Nezahŕňajú tých, ktorí sa nakazili bez toho, aby o tom vedeli, a nie sú v nich zahrnutí ani tí, ktorí si urobili testy doma. Problémom sú často aj meškajúce dáta.
  • Agentúra AP si všíma, ako americké médiá zmenili informovanie o nakazených – televízia NBC napríklad informuje o týždennom priemere, CNN uvádzala priemerné počty prípadov za dva týždne.
  • Aj denník Washington Post používa na webe sedemdňový priemer, New York Times uvádza počty za posledný deň, ale zároveň uvádza trend za posledných 14 dní.

Počty hospitalizovaných a úmrtnosť považujú niektorí za lepší obraz toho, aká je aktuálna situácia s covidom. Avšak aj tieto čísla majú nedostatky. V mnohých prípadoch sú totiž hospitalizácie náhodné: sú tam započítaní aj tí, ktorí boli do nemocnice prijatí z iných dôvodov a boli prekvapení, keď zistili, že majú pozitívny test, povedala Tanya Lewis z časopisu Scientific American.

Odborníci zároveň upozorňujú, že počty nových prípadov a pozitivita testov by nemali byť úplne ignorované, pretože môžu informovať napríklad o tom, ktoré oblasti sú viac zasiahnuté a kde môže aktuálna vlna pandémie vrcholiť.

To uznáva aj agentúra AP. Počty nakazených nemajú zo spravodajstva úplne vypadnúť, len by nemali byť hlavným posolstvom článkov.

Denník N informuje každé ráno o aktuálnych štatistikách najmä s dôrazom na počty hospitalizácií a úmrtí, naďalej však informuje aj o nových prípadoch a pozitivite testovania. Vďaka analýze sedemdňovej incidencie v jednotlivých okresoch dokázal upozorniť na to, že niekde začal rásť počet prípadov a nastupuje štvrtá vlna.


Voyo má už státisíce predplatiteľov

Voyo, streamovacia platforma televízií Nova a Markíza, má už zhruba 300-tisíc predplatiteľov v Česku a na Slovensku, povedal to riaditeľ skupiny CME Didier Stoessel v rozhovore pre český Forbes.

„Keď sa ma pred rokom pri nástupe do funkcie pýtali, o čom snívam, povedal som milión predplatiteľov v Česku a na Slovensku do piatich rokov. Teraz sme už v tretine – za menej ako rok. Na Novu sa zároveň pozerá čoraz viac ľudí, takže to nie je kanibalizácia. Tieto dva spôsoby konzumovania obsahu sa doplňujú, jeden stavia na druhom,“ povedal Stoessel. „Priemerný predplatiteľ Voya sa pozerá 12 hodín týždenne,“ dodal.

„Chceme sa stať

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

    Médiá

    Logo MediabrífingMediaBrífing

    MediaBrífing sumarizuje dianie v médiách a na internete. Pripravuje ho Filip Struhárik. Prihláste sa na odber a dostávajte ho každý piatok mailom.

    Svet

    Teraz najčítanejšie