Denník N

Začína s dvojmiliónovým deficitom, ale nový šéf Slovenskej filharmónie verí, že ešte získa aj peniaze navyše

Foto N - Vladimír Šimíček
Foto N – Vladimír Šimíček

Marián Turner viedol 15 rokov Lúčnicu, s podobným projektom teraz vyhral konkurz na riaditeľa ďalšej štátnej kultúrnej inštitúcie.

Obvykle si noví riaditelia so sebou privedú nových ľudí, on sa rozhodol inak a oplatilo sa mu to. Vyhral konkurz a bol vymenovaný za generálneho riaditeľa Slovenskej filharmónie. Má plány, na ktoré bude potrebovať dosť peňazí.

V rozhovore hovorí:

  • aké boli jeho prvé kroky a rozhodnutia,
  • prečo si do novej funkcie nepriniesol vlastný tím,
  • aký má zmysel, aby Dom umenia v Piešťanoch prešiel pod Slovenskú filharmóniu,
  • čo chce urobiť s kráteným rozpočtom a výpadkom príjmov.

Novým riaditeľom Slovenskej filharmónie ste sa stali uprostred sezóny a ste ním týždeň. Čo sa dá v takejto situácii reálne spraviť?

Zatiaľ je to vlastne jeden obrovský nápor. Keď som prišiel po prvýkrát do Reduty v utorok 11. januára, začali sa jedno za druhým pracovné stretnutia, ktoré trvali až do večera, a takto to išlo počas celého týždňa. Chcel som sa spoznať s každým, na všetkých oddeleniach. Keď som sa išiel predstaviť umeleckým telesám, musím povedať, že dávno som nezažil takú emotívnu situáciu. Orchester i zbor ma privítali potleskom, čo bolo pre mňa mimoriadne povzbudivé, a spolu s výsledkom hlasovania členov výberovej komisie to považujem za silný mandát. Je to veľká česť, výzva aj zodpovednosť.

Aké sú vaše prvé kroky a rozhodnutia?

Oboznamujem sa so všetkými zmluvami, projektmi a zmenami, ktoré sa dejú. Počas minulého týždňa sme mali zasadanie krízového štábu, keď sa len počas nášho sedenia zmenili dvakrát covidové nariadenia. Najskôr sme vychádzali z toho, či vôbec ideme hrať len pre 50 povolených návštevníkov, keď sme zrazu dostali oznam, že už môžeme uvoľniť predaj 50-percentnej kapacity sály. A museli sme celý interný predpis meniť. Som veľmi rád, že jedným z mojich prvých rozhodnutí mohlo byť, že do Reduty pustíme zase živé publikum. Počas jedného poldňa, hneď na prvý koncert, sa predalo tristo lístkov a na ďalší deň dopoludnia sme dopredali zvyšných 50, čo je momentálne maximum. Bola to veľká úľava pre hudobníkov aj pre divákov, že sa zase začína, že kultúra môže žiť.

Filharmónia funguje na základe kontraktu s ministerstvom kultúry, ktorý nastavuje jej fungovanie na rok. Podpíšete ho v pripravenej podobe alebo sa ešte ide upravovať?

Momentálne najintenzívnejšie pracujem na doplnení niektorých chýbajúcich finančných položiek nového kontraktu a na dokončení komentárov k jeho návrhu. Nastupovať uprostred sezóny, to je ako začať súťažiť v strede pretekov. V okolitých štátoch je

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hudba

Rozhovory

Kultúra

Teraz najčítanejšie