Čas vypršal: dobrovoľný samodohľad nad sociálnymi sieťami nie je udržateľný

Je nevyhnutné, aby sociálne médiá boli nútené presadzovať aspoň svoje vlastné pravidlá a normy, v ktorých vymáhaní zlyhávajú.
Autor je výskumník a lektor na Technickej univerzite v Mníchove
Facebook bol v roku 2005 pôvodne ešte niečo ako ročenka pre študentov, dnes je z neho produkt, ktorý podľa Joea Bidena zabíja ľudí. Ľudia vo Facebooku sa cítili dotknutí a stojí za zmienku, že Biden potom vzal svoje tvrdenie späť. Toľko náznak, aký prísny dohľad nad technologickými spoločnosťami môžeme očakávať od Spojených štátov.
Francúzsky prezident Emmanuel Macron medzičasom minulý týždeň predstavil správu skupiny odborníkov, ktorú v septembri poveril vypracovaním usmernení na boj proti dezinformáciám a konšpiračným teóriám na internete. Naše informačné prostredie dnes naozaj pripomína nespútaný divoký západ bez mantinelov a na rozdiel od svojho náprotivku za Atlantikom európske štáty nevnímajú reguláciu ako nešťastné a krajné riešenie spoločenských problémov.
Onlinové platformy, influenceri, no ani občania nemajú stanovený ani len hmlistý rámec zodpovednosti. Francúzska snaha zlepšiť spôsob nášho fungovania na internete je teda chvályhodná. Za slabinu Macronovej iniciatívy by som označil jej veľký počet odporúčaní (je ich 30).
Problémy digitálneho riadenia sú zložité a vidím riziko, že správy ako tá z Paríža ich môžu neúmyselne vykresliť ako neriešiteľné.