Denník N

Polovica detí v škole, polovica online. Učitelia robia hybridné hodiny a lámu si hlavu, ako všetky deti zaujať

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Štvrtákom na základnej škole Jána Amosa Komenského v Bratislave sa začína hodina prírodovedy.

„Áno, Martinka, chcela si niečo?“ pýta sa učiteľka žiačky pripojenej cez videohovor, keď vidí pri jej tvári značku zdvihnutej ruky.

„Nie, iba som si zabudla dať dole ruku,“ odpovedá štvrtáčka. Polovica z jej spolužiakov je na hodine pripojená cez počítač, druhá časť sedí v triede.

Toto drobné nedorozumenie už nikoho neprekvapí ani nerozosmeje, jednoducho to patrí k hybridnému vyučovaniu a pre malých štvrtákov sa stáva rutinou. Učia sa takto už viac ako týždeň – desať detí sedí priamo v triede, ďalších desať doma za počítačom.

Takéto hodiny budú deti pre omikron zažívať pravdepodobne veľmi často. Počet školákov v karanténe už rapídne stúpa – zo siedmich percent až na viac ako 21 percent detí v karanténe. Znamená to, že každý piaty žiak sa minulý týždeň učil z domu, ukazujú čísla ministerstva školstva.

Ak sa v triede vyskytne pozitívny žiak, do karantény už nemusí ísť celá trieda. Do školy môžu ďalej chodiť deti, ktoré majú výnimku – buď už covid prekonali, alebo sú plne zaočkované. Školy sa snažia čo najviac detí učiť prezenčne, no zároveň nezabudnúť ani na tie, ktoré boli nútene zatvorené doma v karanténe.

Pre učiteľov je to náročná situácia a hybridné vyučovanie nie je celkom ideálne ani pre žiakov. Deti sú v škole po skončení dlhých zimných prázdnin ešte len necelé tri týždne, práve teraz sa končí prvý polrok a uzatvárajú sa známky na polročné vysvedčenie.

Učiteľka sa od počítača dvihnúť nemôže

Na hodine prírodovedy deti sedia v triede a sledujú učiteľku. Tá sedí za notebookom a pripája sa k ďalšej polovici ich spolužiakov. „Ahojte, už som tu. Pozrite sa prosím, kto chýba a ja mu zavolám,“ hovorí učiteľka. Deti jej odpovedajú, že ešte chýba Andrej a Dominik a učiteľka ich vytáča cez platformu Microsoft Teams, cez ktorú robia online hodiny.

Pozitívny test mal ich spolužiak z hodiny angličtiny, na ktorej sa spájajú dve triedy dokopy. Pre učiteľku to znamenalo, že približne polovica jej žiakov, ktorí chodia na tieto spojené hodiny, musela

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Koronavírus

    Školstvo

    Slovensko

    Teraz najčítanejšie