Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Konšpirátori, ktorí boli zablokovaní na sociálnych sieťach, presedlali na podcasty a newslettre

Ilustračné foto – JumpStory
Ilustračné foto – JumpStory

Dezinformácie sa presúvajú do newslettrov a na podcasty. A novým majiteľom TA3 je spolumajiteľ kontroverzného českého webu Parlamentní listy. 

Joseph Mercola je jeden z najvplyvnejších šíriteľov lží o očkovaní na svete. Nedávno tvrdil, že americká vláda sa chystá uväzniť nezaočkovaných ľudí v táboroch, alebo že na očkovanie už zomrelo viac detí ako na samotný koronavírus.

V minulosti spochybňoval aj vakcíny proti osýpkam a chrípke, ľuďom miesto nich odporúčal vitamíny, ktoré zhodou okolností predával na svojej stránke. Vymyslel si tiež, že pružiny v matracoch sú zdrojom škodlivého žiarenia, a následne predával produkty, ktoré mali ľudí ochrániť.

V roku 2017 musel Mercola vrátiť 2,6 milióna dolárov takmer 1400 ľuďom, pretože si od neho kúpili soláriá, o ktorých tvrdil, že by mohli znížiť riziko rakoviny kože. Nebola to pravda a tieto zariadenia v skutočnosti mohli riziko rakoviny zvýšiť.

Asi nie je prekvapením, že od človeka s takouto povesťou preberá informácie slovenský dezinformačný web Bádateľ.

Mercola bol na najväčších digitálnych platformách zablokovaný, a tak svoj nový domov našiel na newslettrovej službe Substack. Tá zarába na dezinformáciách o očkovaní milióny, napísal denník Washington Post.

Viac informácií:

  • Substack má len od piatich najpopulárnejších antivaxerov ročné príjmy vo výške najmenej 2,5 milióna dolárov, odhadlo Centrum pre boj s digitálnou nenávisťou. Títo autori totiž majú desaťtisíce predplatiteľov, pričom každý z nich platí 50 dolárov ročne.
  • Spoločnosť Substack tvrdí, že toleruje aj autorov, s ktorými „zásadne nesúhlasí“, pretože tento prístup je „nevyhnutným predpokladom budovania dôvery v informačný ekosystém ako celok“.
  • Firma síce zakazuje obsah, ktorý „propaguje škodlivé alebo nezákonné aktivity“, no jej pravidlá používania sú veľmi vágne.

Problémy má aj Spotify, dôvodom sú podcasty. Pred dvomi týždňami viac ako 260 zdravotníkov a vedcov vyzvalo spoločnosť Spotify, aby zaviedla pravidlá o dezinformáciách. Kritizovali najmä podcast Joea Rogana, ktorý opakovane šíri lži o covide-19 a očkovaní.

Spevák Neil Young platformu vyzval, aby si vybrala, či chce jeho hudbu alebo Roganove podcasty. Firma už oznámila, že Youngove skladby odstráni. Spevák má na Spotify vyše 6 miliónov poslucháčov mesačne.

Je to zložitejšie. Je rozdiel medzi veľkými digitálnymi platformami a fungovaním

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Hoaxy a propaganda

Médiá

Mediabriefing logoMediaBrífing

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie