Denník E

© N Press s.r.o.

Richter dá milióny firmám, aby zamestnávali matky

Ženy často nejdú do práce lebo nevedia zohnať alebo zaplatiť jasle či škôlku. Ilustračné foto - TASR
Ženy často nejdú do práce lebo nevedia zohnať alebo zaplatiť jasle či škôlku. Ilustračné foto – TASR

Slovensko musí 23 miliónov eur minúť do konca roka. Štát ich dá na detské kútiky a preplácanie veľkej časti mzdy matiek.

Takmer pred rokom označil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií za jeden z hlavných problémov nezamestnanosti to, že firmy nechcú prijímať do prác ženy s dieťaťom. Dnes premiér Robert Fico a minister práce Ján Richter oznámili, že 23 miliónov eur, ktoré má Slovensko minúť do konca roka, dá na podporu práce rodičov.

Ak tieto peniaze štát neminie, prepadnú.

Za desať mesiacov tak chce štát podporiť z peňazí z Bruselu detské kútiky vo firmách. Plánuje aj preplácať veľkú časť mzdy matiek, ak firma pre ne vytvorí nové miesta a dostanú zmluvu na neurčito.

Ide o prvé opatrenie druhého sociálneho balíčka Smeru. V prvom bolo napríklad zvýšenie minimálnej mzdy, ale aj bezplatné cestovanie vlakmi pre študentov a dôchodcov.

Celý druhý balíček premiér ohlási až po zverejnení marcovej prognózy vývoja verejných financií. Sociálne opatrenie však ohlásili skôr, pretože na minutie peňazí z eurofondov ostáva len desať mesiacov, tak aby to stihli.

Matkám preplatia veľkú časť mzdy

Firmy, ktoré budú mať záujem o eurofondy a pre matky detí vytvoria nové miesto, dostanú od štátu peniaze na ich mzdu. Strop pre matky s deťmi do šesť rokov by mal byť 90 percent z priemernej mzdy v národnom hospodárstve – v treťom štvrťroku minulého roka bola mzda 837 eur.

Získať peniaze bude môcť firma aj na prácu žien, ktoré majú staršie deti – od šesť do desať rokov. Mala by to byť v ich prípade len polovica z priemernej mzdy v národnom hospodárstve.

Podporu zamestnávatelia dostanú na 10 mesiacov, ak teda prijmú ženu vo februári, tak podpora bude do konca roka. Richter očakáva, že bude záujem veľký.

V jednej firme môže vzniknúť najviac desať takto dotovaných miest. Spolu očakáva, že by takto mohlo vzniknúť 1800 plných pracovných miest. Nepredpokladá však, že všetky matky budú chcieť mať osemhodinový pracovný pomer, preto vznikne viac kratších úväzkov. „Celkovo by si prácu mohlo nájsť 5000 ľudí,“ povedal Richter.

Eurofondy sa však nedajú použiť v Bratislave. Preto chce minister nájsť peniaze v rozpočte – zatiaľ hovorí o troch miliónoch, no ešte nie sú isté.

„Detailná podoba a spôsob financovania avizovaného takzvaného druhého sociálne balíka bude známa až o par mesiacov. Dnes by bolo predčasné hovoriť o samotnom financovaní,“ povedal Martin Šanta z komunikáčného odboru ministerstva financií.

Keďže štát pre matky nič zatiaľ nerobil, tak čokoľvek málo je pozitívne, hovorí Vlasta Kostercová, spoluzakladateľka portálu flexipraca, ktorý chce budovať trh flexibilných pracovných úväzkov.

Takýto kok podľa nej môže otvoriť oči niektorým ľuďom, ktorí možno o skrátených úväzkoch či iných formách zamestnávania žien doteraz neuvažovali. „Preplatiť 90 percent mzdy je príliš jednoduché a krátkozraké riešenie,“ dodáva. Štát mohol tieto peniaze podľa nej použiť inak – napríklad zriadením a podporou štátnych jaslí.

Desať mesiacov je podľa nej krátka doba, na to, aby sa dnešný stav vyriešil. Dnes totiž podľa štatistík, ktoré citoval Fico, pracuje len 40 percent žien s dieťaťom do šesť rokov, kým mužov je 80 percent.

Ak by sa projekt rozbehol, Richter sľubuje, že dá naň peniaze aj z nového operačného programu, ktorý štartuje na budúci rok. V roku 2016 sú však voľby a vznikne nová vláda, pokračovanie projektu to môže ohroziť.

Toto riziko si podľa šéfa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení Rastislava Machunku musia uvedomiť aj firmy, ale kroky vlády schvaľuje. Na matky sú totiž podľa neho vyššie náklady ako na iných pracovníkov. „Napríklad keď dieťa ochorie, vezme si OČR najčastejšie matka,“ hovorí. O tom, či budú projekty úspešné, rozhodne podľa neho najmä to, ako bude administratívne náročný.

Peniaze pôjdu aj na kútiky

Už dlhšie sa diskutuje o tom, že matky by chceli skôr nastúpiť do práce, ale nemajú dosť zariadení, ktoré by sa v čase ich práce starali o deti. Chýbajú škôlky a najmä jasle. „Ženy nedávajú deti do jaslí, lebo  je málo štátnych a súkromné sú drahé,“ hovorí Kostercová z flexiprace.

Richter a Fico preto chcú podporiť detské kútiky vo firmách, kde by deti mali opatrovateľku aj priestor na hranie. Štát by v kútikoch uhradil plat opatrovateľky a aj náklady na postele, hračky či stolíky. Firmy by zabezpečili priestory.

Machunka víta, že štát neprepláca len mzdy, ale dá peniaze aj na zriaďovanie kútikov. Tie treba aj podľa Kostercovej. „Dnes firmy nerobia kútiky, lebo je to pre nich náročné administratívne aj organizačne,“ hovorí.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Kollár sľubuje státisíce nových bytov a nájom za dvesto, v základoch sa však jeho plány od zvyšku opozície nelíšia

Boris Kollár chce, aby byty staval štát, lebo ich podľa neho dokáže postaviť o 40 % lacnejšie ako súkromník. Sľubuje nájom dvojizbového bytu za dvesto eur a 25-tisíc nových štátnych bytov ročne za dve miliardy eur.

Minúta po minúte

Zdieľať

Odbyt nových osobných áut na Slovensku vlani po prvý raz prekročil hranicu 100-tisíc vozidiel. Vyplýva to z údajov Zväzu automobilového priemyslu.

Celkovo bolo v minulom roku zaregistrovaných 101 568 osobných áut.

Pozíciu jednotky si s výrazným náskokom pred konkurenciou udržala Škoda Auto. Od mladoboleslavskej automobilky bolo zaregistrovaných 20 211 nových osobných áut, čo oproti predchádzajúcemu roku predstavuje nárast o 4,42 percenta.

Trhový podiel Škoda Auto tak vlani dosiahol 19,9 percenta a v porovnaní s rokom 2018 sa takmer nezmenil. Z jednotlivých modelov si Slováci kupovali hlavne Octavie a Fabie.

Na druhom mieste v počte registrácií nových osobných áut na Slovensku vlani skončil Volkswagen s 8869 predanými autami, tesne pred automobilkou Hyundai, ktorá predala 8792 osobných áut. (čtk)

Zdieľať

Európske firmy sú dividendovými šampiónmi. Rozdeľujú akcionárom viac peňazí než ázijské i americké

Európske firmy sú k svojim akcionárom štedrejšie než ázijské či americké spoločnosti. V tomto roku by medzi vlastníkov mohli rozdeliť rekordných 359 miliárd eur, vyplýva z výročnej štúdie spoločnosti Allianz Global Investors.

„Dividendy sú vyššie než štátny rozpočet Nemecka za minulý rok,“ hovorí Jorg de Vries-Hippen z Allianz GI. Podľa neho ide o významný signál sily európskej ekonomiky.

Európske firmy by mali tento rok  vyplatiť na dividendách o 3,6 % viac než vlani, respektíve o 12 miliárd eur, píše ČTK s odkazom na francúzsky denník Les Echos.

Dividendy vypláca 95 % firiem zahrnutých do paneurópskeho akciového indexu STOXX 60.

Zo spoločností zaradených do širšieho amerického indexu Standard & Poor’s 500 rozdeľuje zisk medzi akcionárov 84 percent.

Koľko sa vypláca podľa regiónu:

  • na konci roka 2019 dosahoval dividendový výnos firiem z prestížneho indexu MSCI Europe okolo 3,7 %, čo je výrazne viac než v USA (1,9 %), Číne (2 %) i Japonsku (2,3 %);
  • najštedrejšie boli k akcionárom britské spoločnosti, poskytovali dividendový výnos (podiel výšky dividendy k cene akcie) 4,6 percenta;
  • španielske a talianske firmy vyplácali po 4,5 % a francúzske s nemeckými po 3 %.
Zdieľať

Renault vlani znížil predaj vozidiel o 3,4 % na 3,75 milióna, k prepadu prispeli viaceré mimoeurópske regióny. Francúzsky koncern očakáva, že automobilové trhy v Európe, Rusku a Číne v tomto roku mierne klesnú.

Predaj Renaultu v Európe stúpol o 1,3 percenta na 1,94 milióna vozidiel, rovnaký prírastok zaznamenal jeho najsilnejší francúzsky trh, uvádza na svojej webovej stránke.

Odbyt v Afrike, Indii, Pacifiku a na Blízkom východe sa prepadol o 19,3 percenta.

Bilanciu za tieto regióny výrazne zhoršuje Irán, z ktorého Renault odišiel v auguste 2018. Vypadlo mu tak odbytisko pre zhruba 100-tisíc áut za rok, píše Reuters.

Renault plánuje v tomto roku výrazne zatlačiť v segmente elektromobilov, cieli v ňom na 70-percentný rast odbytu oproti vlaňajšku. V roku 2019 ho zvýšil o necelú štvrtinu.

Renault je súčasťou aliancie, ktorú tvorí spolu s japonskými automobilkami Nissan a Mitsubishi. Spoločne patria na špičku globálneho predaja.

Konkurenčná francúzska skupina PSA reportovala za minulý rok pokles globálneho predaja o 10 percent na 3,49 milióna áut. Za poklesom stáli Čína, Blízky východ a Afrika.

Zdieľať

Európske akcie obnovili rast a ich hlavný index STOXX 600 sa dostal na rekordných viac ako 423 bodov. Vykázal najvýraznejší týždenný nárast od polovice decembra. K rastu akcií prispelo uvoľnenie obchodného napätia medzi EÚ a USA.

Eurokomisár pre obchod Phil Hogan rokoval s americkým obchodným splnomocnencom Robertom Lighthizerom, rozhovory označil za dobré.

Upokojil tak obavy z eskalácie obchodného napätia medzi Spojenými štátmi a EÚ, píše Reuters.

USA a Čína tento týždeň podpísali prvú fázu obchodnej dohody, ktorá zmierňuje dosahy vzájomnej colnej vojny.

Čína sa zaviazala nakúpiť v najbližších 2 rokoch z USA navyše tovary za 200 miliárd dolárov výmenou za zrušenie niektorých amerických ciel.

Európanom sa americko-čínska dohoda nepozdáva. Únia ju chce podrobne preskúmať, zameria sa na to, či je v súlade s pravidlami svetového obchodu.

Ako reagovali európske akcie:

  • hlavný index londýnskej akciovej burzy FTSE 100 dopoludnia pridával 0,4 % na 7640 bodov;
  • index frankfurtskej burzy DAX sa spevňoval o 0,7 % na 13 517 bodov, zostal pod maximom z januára 2018;
  • na rekordnú úroveň vystúpil index MDax, ktorý zahŕňa stredne veľké nemecké firmy.

Na raste akcií sa odrazil tiež údaj o raste čínskej ekonomiky za rok 2019. HDP stúpol o 6,1 %, najpomalšie za 29 rokov.

„Pozitívne komentáre o jednom z ďalších obchodných konfliktov Spojených štátov – s EÚ – iba prispievajú k celkovému pocitu úľavy,“ hovorí analytik britskej spoločnosti Spreadex Connor Campbell.

Chuť investorov riskovať podporujú aj náznaky zlepšenia čínskej ekonomiky.

Zdieľať

Airbus vyskúšal štart lietadla plne riadený počítačom

Prvý vzlet Airbusu A350-1000 riadený počítačom bez zásahu pilota. Foto - Airbus
Prvý vzlet Airbusu A350-1000 riadený počítačom bez zásahu pilota. Foto – Airbus

Airbus úspešne otestoval štart lietadla plne pod kontrolou palubného počítača bez zásahu prítomného pilota. Pre firmu je to dôležitý míľnik v projekte technológie pre autonómne rolovanie po letiskovej dráhe, vzlet a pristátie.

Skúšky vzletovej fázy riadenej autopilotom uskutočnil Airbus ešte v decembri v Toulouse, píše firma v tlačovej správe.

Na testovanie používa Airbus A350-1000, uvádza portál Zdopravy.cz.

Na palube boli dvaja piloti a dvaja technici, ktorí dohliadali na priebeh testovania a boli pripravení prevziať riadenie, ak by niečo zlyhalo.

„Lietadlo sa správalo presne tak, ako sme predpokladali. Začalo zrýchľovať, držalo sa stredovej čiary, k vzletu došlo pri nastavenej rýchlosti,“  hovorí skúšobný pilot Yann Beaufils.

Ďalšou fázou projektu bude testovanie autonómneho rolovania. Podľa Airbusu nie je cieľom úplne nahradiť pilotov, technológie by im mali pomáhať.

Výrobca zatiaľ skúma, čo všetko môže zvládnuť stroj namiesto ľudí a ako týmto spôsobom zvýšiť bezpečnosť prevádzky.

Zdieľať

Fiat Chrysler a taiwanská Hon Hai Precision Industry plánujú spoločný podnik na výrobu elektromobilov a pripojených áut pre čínsky trh. Ázijský partner je matkou Foxconnu, zmluvného výrobcu elektroniky pre Apple a ďalšie značky.

Zmluvu zrejme spoločnosti podpíšu v nadchádzajúcich mesiacoch, píše Reuters.

Hon Hai bude údajne držať polovičný podiel v spoločnom podniku, priamy podiel by nemal presiahnuť 40 percent.

Vlani sa FCA dohodla na fúzii s francúzskou skupinou PSA, ich spojením vznikne štvrtá najväčšia automobilka podľa objemu predaja.

Foxconn už niekoľko rokov intenzívne investuje do dopravných prostriedkov budúcnosti. Príkladom je čínska firma na zdieľané jazdy Didi Chuxing.

Investoval tiež do čínskych firiem Byton a Xpeng, ktoré vyvíjajú elektrické autá, do čínskeho výrobcu batérií pre elektromobily CATL a množstva ďalších, väčšinou čínskych startupov v oblasti dopravy.

Zdieľať

Česká automobilka Tatra Trucks dokončuje stavbu výrobného závodu v Saudskej Arábii, odovzdajú ju tento týždeň.

„Budú tam montovať vozidlá vyrobené u nás. Doteraz sa montovali v závode nášho partnera, teraz budeme vo svojom,“ povedal pre MF Dnes riaditeľ Tatry Pavel Lazar.

Uviedol, že v minulom roku Tatra vyrobila 1183 vozidiel a predala ich zhruba o stovku viac. V roku 2018 automobilka vyrobila 790 áut a predala ich 841. Lazar denníku povedal, že v tomto roku chce Tatra vyrobiť zhruba rovnako veľa áut ako vlani. (čtk)

Zdieľať

Trhová hodnota firmy Alphabet, ktorá je majiteľom Googlu, po prvý raz prekročila 1 bilión dolárov. Podarilo sa jej to ako štvrtej americkej spoločnosti v poradí po firmách Apple, Amazon a Microsoft.

Akcie Alphabetu uzavreli štvrtkové obchodovanie so ziskom 0,8 percenta na hodnote 1450,16 dolára, píše Financial Times.

Podľa agentúry Reuters sa akcie internetového gigantu za ostatné tri mesiace posilnili o 17 percent, za minulý rok si pripísali 33 percent.

Prvou firmou, ktorá pokorila biliónovú hranicu trhovej kapitalizácie, bol v auguste 2018 Apple, v súčasnosti dosahuje hodnotu 1,4 bilióna dolárov.

Po ňom nasledovali Amazon, Microsoft a Saudi Aramco. Hodnota Amazonu následne skĺzla pod 1 bilión dolárov, pohybuje sa okolo 930 miliárd dolárov.

Trhová hodnota sa vyjadruje ako počet akcií vynásobený ich aktuálnym kurzom.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Ďalším potomkom Borisa Kollára má byť nájomné bývanie +

  • Poštová banka predáva poisťovňu a pre bankový odvod zvýšila poplatky klientom
  • Pribúdajú signály, že najhoršie už možno máme za sebou
  • Saková chce ešte stihnúť nákup vrtuľníkov

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať